A horvát INA olajtársaság kisebbségi részesedésének és a szlovákiai Slovnaft többségének megvásárlása után többek között nemzetközi benzinkút-hálózatának fejlesztésével folytatja külföldi terjeszkedését a MOL Magyar Olaj- és Gázipari Rt. - mondta a hvg.hu-nak adott interjújában Áldott Zoltán, a cég stratégiai igazgatója. A nemzeti olajvállalaton kívül csupán néhány cég - főképp az OTP Bank Rt. és a Matáv Rt. - volt képes nagyértékű külföldi akvizíciókra. De vajon ezután jobb esélyekkel indulhatnak-e külföldön a kisebb hazai társaságok is?

Várhatóan augusztus 25-én választja ki a szerb kormány az állami tulajdonban lévő, üzemanyagot és olajipari termékeket forgalmazó Beopetrol privatizációjának nyertesét. A 179 benzinkúttal rendelkező Beopetrol 99,37 százalékának megvásárlására a MOL és orosz Lukoil adott be ajánlatot. A szerb piac mellett a MOL bővítési terveinek másik fontos helyszíne Románia, ahol nemrégiben 23 töltőállomást vásárolt meg a Shelltől, és ezzel kútjainak száma 73-ra emelkedett.
„Szerbiában egy gyors belépéssel szeretnénk viszonylag jó pozíciót megszerezni, míg Romániában inkább a lassabb fejlődést tűztük ki célul. Azonban minden külföldi piacunkon legalább 10 százalékos piaci részesedést szeretnénk elérni” - mondta a hvg.hu-nak Áldott Zoltán stratégiai igazgató. A MOL jövőbeli akvizíciói során előtérbe helyezi a kiskereskedelmi hálózat fejlesztését, és Románia, Szerbia mellett Csehországban és Lengyelországban is tervezi új kutak megnyitását - tette hozzá. A cseh piacon a MOL vagy már létező kiskereskedelmi hálózatok privatizációján keresztül, vagy pedig zöldmezős beruházás keretében fejlesztené benzinkút-hálózatát. A lengyel piac teljes lefedésének nagy költségei és kockázatai miatt itt Áldott szerint egyelőre csak a déli régiókban és főképp a kisebb költséggel járó franchise rendszerben terjeszkedne a magyar cég.
Bár jelenleg kilenc országban több mint 1200 benzinkútja van a MOL-nak, Áldott szerint a kereskedelmi lehetőségek optimális kihasználása érdekében szükséges a további terjeszkedés. A MOL azt követően fejleszti töltőállomás-hálózatát, hogy az utóbbi három évben külföldi akvizíciókon keresztül megtöbbszörözte finomítói kapacitását. „A MOL-Slovnaft-INA hármas finomítói kapacitása elegendő, és jelen pillanatban a legerősebb a térségben. Innen a célunk kétirányú: növelni a saját kőolajkészletek nagyságát és erősíteni a kiskereskedelmi hálózatokat” - summázta a MOL jövőbeli terveit Áldott.
Idén körülbelül hétszázmillió dollárt költ összesen a magyar olajtársaság a szlovákiai és horvátországi terjeszkedésére. Az INA 25 százalék plusz egy szavazatnyi részesedéséért fizetendő 505 millión felül Áldott szerint a MOL a következő öt évben további 1,5 milliárd dollárt fordít az INA fejlesztésére, ami magában foglalja a horvát cég kutatási tevékenységére szánt közel egymilliárd dollárt, és a cég két olajfinomítójának modernizálására költendő 300-400 milliót. Áldott kiemelte, hogy véleménye szerint a kritikákkal szemben a MOL nem fizet túl sokat az INA-ért.
„Elvégeztük az INA részletes átvilágítását, és számításaink szerint az 505 millió dolláros ár korrektnek tekinthető. Emellett a cég növekedési potenciálja hatalmas, amit az is mutat, hogy másoknak is megért volna ugyanennyit” – mondta a cég igazgatója.
A még nem a tulajdonában lévő 29,98 százaléknyi Slovnaft-részvényért további 188 millió dollárt fizet a MOL, bár a végső számla akár 30 millió dollárral is magasabb lehet, ha elutasítják a MOL a szlovák Pénzügyi Piaci Felügyelet (ÚFT) nemrégiben hozott döntésével szembeni fellebbezését. Az ÚFT kimondta, hogy a szlovák J and T befektetői csoport nem követett el árfolyam-manipulációt, amikor közvetlenül a MOL ajánlata előtt 202 000 darab Slovnaft részvényt vásárolt, és ennek hatására a MOL által fizetendő minimális ajánlati ár 1200 koronáról 1380 koronára ugrott.
„Nehéz megmondani, mi fog történni a Slovnaft-ügyben, azt még nem döntöttük el, hogy a fellebbezés után továbbvisszük-e bíróságra az ügyet” – mondta Áldott. A kérdés azonban szerinte semmilyen szempontból sem fogja befolyásolni a Slovnaft és MOL közötti együttműködést.
Bár konkrét döntés még nem született, Áldott szerint a MOL elvi szinten érdeklődik a cseh Unipetrol csoport és a romániai Petrom megvásárlása iránt is. A magánosításban érintett két ország kormánya mindkét cég esetében még az idén be szeretné fejezni az állami tulajdon részleges privatizációját.
A külföldi terjeszkedés költségeit Áldott szerint a MOL részben saját tőkéjéből, részben pedig abból a 750 millió eurós banki hitelből kívánja fedezni, amelyet nemrégiben vett fel több lépcsőben. A mostani INA-tranzakciót teljes egészében készpénzben fizeti a MOL, de Áldott szerint az INA – a Slovnafthoz hasonlóan - lehetőséget kapott arra, hogy később részvénycsere útján tulajdont szerezzen a MOL-ban.
A MOL pénzügyi lehetőségeit nagyban befolyásolja majd a társaság gázüzletágának a sorsa, amelyről Áldott szerint még az idén ősszel dönthet a cég. A jelenleg államilag szabályozott piacon működő üzletág 2001-ben 122 milliárd forintos veszteséget termelt, ami 2002 végére ugyan 81 millióra csökkent, de idén várhatóan újra 20 milliárd fölé emelkedhet. A magyar földgázpiac jövő évi liberalizációja után azonban a gázüzlet értéke növekedésnek indulhat, és hosszú távon eredményesen működtethető - véli Áldott. „Az eladással kapcsolatos döntésnek inkább stratégiai, piaci háttere van. Az olajüzletből mi önállóan több értéket tudunk hozzáadni a cég működéséhez, de vannak olyan cégek, amelyeknek a gázüzletág pozíciója értékesebb lehet, mint a MOL-nak” - mondta Áldott.
Nem befolyásolja viszont jelentősen a MOL külföldi stratégiáját a cég még állami kézben lévő részvényeinek magánosítása, legalábbis Áldott várakozásai szerint. A jelenleg 22,73 százalékos állami csomagból 10-15 százalékot kíván eladni az idén a magyar kormány. Az Állami Privatizációs és Vagyonkezelési Rt. (ÁPV) szerint öt pályázat érkezett a MOL-pakett privatizációs tanácsadói pályázatára.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Deutsch Tamás rávilágított a lényegre: az MTVA nem a Való Világ-villa

Deutsch Tamás rávilágított a lényegre: az MTVA nem a Való Világ-villa

15 millió forint körül startol a 300 lóerős apró Audi SQ2

15 millió forint körül startol a 300 lóerős apró Audi SQ2

Vadai zokogott a tévészékház előtt, Hadházy még nem tudja, hogy alakul az este

Vadai zokogott a tévészékház előtt, Hadházy még nem tudja, hogy alakul az este

Még hogy nem hasznos: életet menthetett az Apple Watch EKG-funkciója

Még hogy nem hasznos: életet menthetett az Apple Watch EKG-funkciója

A DK nem csak az MTVA fegyveres őreit, a rendőröket is feljelentené

A DK nem csak az MTVA fegyveres őreit, a rendőröket is feljelentené

3,3 milliárd került Tállai focicsapatához

3,3 milliárd került Tállai focicsapatához