Tetszett a cikk?

A kibocsátóknak jó biznisz a bevásárlókártya. Az ügyfeleknek csak akkor, ha a kamatmentes időszak végéig törlesztenek.

Klasszikus vagy bevásárlókártya?
© sxc.hu
Már nem számít úri huncutságnak a korábban presztízstermékként elkönyvelt hitelkártya, amelyet néhány éve még csak a módosabbak vettek igénybe. A klasszikus hitelkártyák mellé felsorakoztak ugyanis a kiskeresetűek által is elérhető bevásárlókártyák, különösen azok, amelyeket bankok és különböző áruházláncok közösen bocsátanak ki, és a vásárlás helyén, egyszerűen és rövid idő alatt megszerezhetők.

Csáberejüket fokozza, hogy rendszerint külön kedvezményekre - például kizárólag nekik szóló termékakciókra - jogosítanak. A "bevásárlókártya" kifejezés egyébként a CIB Bank által levédett márka, amelyből az utóbbi két és fél év alatt - önállóan és több kereskedőlánccal közös konstrukcióban - összesen 60-70 ezret értékesítettek a pénzintézet.

A bankok a bevásárlókártyával olyan ügyfelekre tehetnek szert, akiket egyébként hiába várnának a fiókokban. A kereskedőcégek pedig növelhetik vele forgalmukat és ügyfeleik lojalitását. A MasterCard felmérése szerint egy co-branded - azaz több cég, általában bank, valamint kereskedők és szolgáltatók által kibocsátott - kártyával általában 25 százalékkal többet, jól sikerült konstrukciók esetén pedig akár kétszer-háromszor annyit költenek, mint a többi bankkártyával.

Az Auchan-láncnál a kártyás költés Portugáliában a forgalom 26, Franciaországban 17, Spanyolországban pedig 14 százalékát adja. Magyarországon Komjáti Krisztina, az Auchan-kártyát kibocsátó Accord Magyarország Rt. kereskedelmi vezetője csak pár év múlva számít 8-10 százalékos arányra. Az Ikea magyarországi összforgalmának 3-4 százalékát teszik ki az áruhitelek - állítja Marso Gabriella áruházvezető -, míg a nyugat-európai Ikeákban 10-15 százalékos az arány. Kétségtelen, hogy ez arra is visszavezethető, hogy nálunk még mindig nagyon drága, évi 30-40 százalékos kamatozású az ilyen hitel.

A kártyát viszont könnyű megszerezni: 15-20 perces hitelbírálattal 40-45 napra 50-500 ezer forintig terjedő hitelkerethez lehet jutni, ami a törlesztéssel újratöltődik. Vannak persze veszélyei is a bevásárlókártyának. Drága mulatság ugyanis, ha valaki a kamatmentes időszak leteltével nem tud, vagy elfelejt törleszteni, miután a teljeshiteldíj-mutató (thm) mértéke hasonló az áruhitelekéhez.

Ugyanakkor a kártyával - a hitelkereten belül - bármekkora összeg kiegyenlíthető, miközben pár ezer forintos tételre személyi kölcsönt és áruhitelt sem lehet igénybe venni - hívta fel a figyelmet Lukácsi Zoltán, a CIB főosztályvezetője. Az Auchanban például csak a 20 ezer forintnál nagyobb értékű tartós fogyasztási cikkekre, míg a Tescóban a 19 ezer forintnál drágább műszaki termékekhez adnak áruhitelt.

Jobb, mint a klasszikus hitelkártya? (Oldaltörés)

A klasszikus hitelkártyákkal szemben pedig a könnyebb hozzáférhetőség jelent versenyelőnyt. A CIB Bevásárlókártyához például már nettó havi 45 ezer, a Cora Vásárlókártyához 50 ezer forintos jövedelemmel hozzá lehet jutni, míg a normál hitelkártyák többségénél 50-65 ezer forint a feltétel.

A bevásárlókártyák éves díja is alacsonyabb, mint a klasszikus hitelkártyáké, többségük viszont nem jogosít készpénzfelvételre, és használatuk jobbára csak belföldön megengedett. Sőt: egyes kártyákkal kizárólag egyetlen áruházláncban lehet vásárolni (Auchan, Ikea, Bricostore). Igaz, a tapasztalatok szerint a többivel is jobbára az igénylés helyszínén fizet az ügyfelek több mint kétharmada.

A könnyű belépési feltételekhez igazodva a bevásárlókártyák induló hitelkeretei is alacsonyabbak, mint a klasszikus hitelkártyáké (az összeg később emelkedhet, ha az ügyfél rendesen törleszt). Ebben azonban benne van a bankok óvatossága is: a tapasztalatok szerint ugyanis a bevásárlókártyás ügyfelek kezdetben még a teljes felhasznált összeget törlesztik az előírt határidőre, fél-háromnegyed év múlva azonban többségük már csak a minimálisan előírt részt. Ezzel szemben a klasszikus hitelkártyák gazdái javarészt kiegyenlítik a teljes összeget, ami nyilván összefügg azzal, hogy ezek a kártyabirtokosok a magasabb jövedelműek közül kerülnek ki.

A bukott hitelek arányáról nem szívesen nyilatkoznak a kártyakibocsátók, de például Komjáti Krisztina egyenesen jónak ítéli a fizetési morált. Piaci becslések egyébként mintegy 5 százalékra teszik a ki nem fizetett összeget. A bankok persze már eleve belekalkulálják a díjakba az elmaradó törlesztéseket.

A CIB Bank egyébként éppen a napokban hitelfedezeti védelmet vezetett be, amit új és már meglévő hitelkártyákhoz és bevásárlókártyákhoz egyaránt igényelni lehet. Ezzel az ügyfél munkanélkülisége, betegsége esetén a biztosító vállalja át a havonta minimálisan fizetendő törlesztőrészletet, halál vagy rokkantság esetén pedig a teljes felhasznált hitelt. Mindezért természetesen az ügyfél fizet, 75 ezer forint hitel felhasználásakor például havi 263 forintot. Van hitelfedezeti biztosításra lehetőség az Auchan-kártyához is.

A jegybank egyik tanulmányában éppen a kártyaüzletág kockázataira hívta fel a figyelmet. Nevezetesen arra, hogy hozzájutnak a termékhez viszonylag alacsony jövedelműek is, sőt egyes konstrukciók kifejezetten ezt az ügyfélkört célozták meg. A dolgozat 10 százalék körülire tette a hitelkártya-üzletág problémás hiteleinek arányát, ami egyébként hasonló, mint a szabad felhasználású jelzálog-, személyi és áruhiteleknél.

BARNA ZSUZSA

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Hivatalos: jön az új Downton Abbey-film

Hivatalos: jön az új Downton Abbey-film

Az SZFE alapvető hibákkal, nyilvános címzettlistára küldte ki a felvételi infókat

Az SZFE alapvető hibákkal, nyilvános címzettlistára küldte ki a felvételi infókat

Doku360: A család sem aludna jól, ha azon aggódnék, hogy ez kockázatos

Doku360: A család sem aludna jól, ha azon aggódnék, hogy ez kockázatos