Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6905d2cc-fd0f-4ded-813e-f11d412578a9","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Oroszbarát nyomorultnak nevezték a miniszterelnököt, aki csókot nyom egy tömeggyilkos gyűrűjére.","shortLead":"Oroszbarát nyomorultnak nevezték a miniszterelnököt, aki csókot nyom egy tömeggyilkos gyűrűjére.","id":"20250508_A-Moszkvaba-utazo-Fico-ellen-tuntetett-Pozsonyban-a-szlovak-ellenzek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6905d2cc-fd0f-4ded-813e-f11d412578a9.jpg","index":0,"item":"d7508bb3-e275-421a-bae6-5e309f6328ac","keywords":null,"link":"/vilag/20250508_A-Moszkvaba-utazo-Fico-ellen-tuntetett-Pozsonyban-a-szlovak-ellenzek","timestamp":"2025. május. 08. 21:35","title":"A Moszkvába utazó Fico ellen tüntetett Pozsonyban a szlovák ellenzék","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"efdd96c0-756d-49ff-96bc-7f1f957ddb44","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A magyar állam támogatásával megjelent cikk magánbefektetőként említi a BDPST Groupot.","shortLead":"A magyar állam támogatásával megjelent cikk magánbefektetőként említi a BDPST Groupot.","id":"20250509_gellert-szallo-cnn-tiborcz-propaganda","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/efdd96c0-756d-49ff-96bc-7f1f957ddb44.jpg","index":0,"item":"f935a20a-6e17-433b-ab30-d60caf222a73","keywords":null,"link":"/kkv/20250509_gellert-szallo-cnn-tiborcz-propaganda","timestamp":"2025. május. 09. 12:23","title":"Tiborcz említése nélkül reklámozza a CNN a megújuló Gellért Szállót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9a2c5edb-6f62-4151-a764-20e0badd5371","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A GKI kutatóintézet megvizsgálta a pénzbeli uniós támogatások hatásait. A csatlakozás óta több mint 21,5 ezer milliárd forint támogatás érkezett Magyarországra. Felhívják a figyelmet azonban, hogy a pénzek egy része nem hatékonyan, túlárazott beszerzések során lett elköltve.","shortLead":"A GKI kutatóintézet megvizsgálta a pénzbeli uniós támogatások hatásait. A csatlakozás óta több mint 21,5 ezer milliárd...","id":"20250508_EU-s-penzek-nelkul-meg-jobban-docogne-a-magyar-gazdasag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9a2c5edb-6f62-4151-a764-20e0badd5371.jpg","index":0,"item":"1026ba77-2311-4490-80f9-d01d69d81eff","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250508_EU-s-penzek-nelkul-meg-jobban-docogne-a-magyar-gazdasag","timestamp":"2025. május. 08. 15:01","title":"21,5 ezer milliárd forint EU-támogatás érkezett Magyarországra 2004 óta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c6d82593-4136-4d43-9694-eb44d8567be1","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Nem reális az őszödi beszédhez hasonlítani a Tisza Párt által nyilvánosságra hozott hangfelvételt, de a hatása arra pont jó, amire az ellenzéki tábornak másfél évvel a választás előtt szüksége van.","shortLead":"Nem reális az őszödi beszédhez hasonlítani a Tisza Párt által nyilvánosságra hozott hangfelvételt, de a hatása arra...","id":"20250508_fidesz-oszsodi-beszed-lepkefing-horn-gabor-elemzes-magyar-peter-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c6d82593-4136-4d43-9694-eb44d8567be1.jpg","index":0,"item":"cf67f93e-4cf0-4475-86d4-47a3f12ecde1","keywords":null,"link":"/itthon/20250508_fidesz-oszsodi-beszed-lepkefing-horn-gabor-elemzes-magyar-peter-ebx","timestamp":"2025. május. 08. 14:58","title":"Nem Őszöd, de véletlenül sem lepkefing Magyar Péter hangfelvétele az elemző szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7ef4f10d-13ce-4669-9935-9dec7fdc9017","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az Asus ROG Ally 2 módosított változata lehet a Microsoft Xbox kézikonzolja, melyről már egy fotó is kiszivárgott.","shortLead":"Az Asus ROG Ally 2 módosított változata lehet a Microsoft Xbox kézikonzolja, melyről már egy fotó is kiszivárgott.","id":"20250508_microsoft-xbox-kezikonzol-asus-rog-ally-foto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7ef4f10d-13ce-4669-9935-9dec7fdc9017.jpg","index":0,"item":"20f37e86-b774-45eb-b563-621ca61c3c53","keywords":null,"link":"/tudomany/20250508_microsoft-xbox-kezikonzol-asus-rog-ally-foto","timestamp":"2025. május. 08. 17:03","title":"Nagy dobásra készül a Microsoft, jön az Xbox kézikonzol","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7f92bbe2-7ed6-449b-8bd3-b15712ad433d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A törölközők sok mikrobát összegyűjtenek használat közben, ezért nagyon nem mindegy, hogy mikor és hogyan dobjuk be őket a mosásba.","shortLead":"A törölközők sok mikrobát összegyűjtenek használat közben, ezért nagyon nem mindegy, hogy mikor és hogyan dobjuk be...","id":"20250508_torolkozo-mosas-gyakorisaga-hany-fokon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7f92bbe2-7ed6-449b-8bd3-b15712ad433d.jpg","index":0,"item":"7b2d8c77-ae21-4e9c-97f1-313c3c8918db","keywords":null,"link":"/tudomany/20250508_torolkozo-mosas-gyakorisaga-hany-fokon","timestamp":"2025. május. 08. 05:55","title":"Valószínűleg ön sem mossa elég gyakran a törölközőit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7c3d4db0-f3c3-4234-81d9-89b9091193c4","c_author":"Balizs Benedek ","category":"sport","description":"A Fradi elnöke elégedetlenségének adott hangot amiatt is, hogy klubja vezetőségével senki nem egyeztetett, mielőtt a döntés megszületett volna.","shortLead":"A Fradi elnöke elégedetlenségének adott hangot amiatt is, hogy klubja vezetőségével senki nem egyeztetett, mielőtt...","id":"20250509_mlsz-kozgyules-szabalyvaltoztatas-magyar-szabaly-csanyi-sandor-kubatov-gabor-orban-viktor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7c3d4db0-f3c3-4234-81d9-89b9091193c4.jpg","index":0,"item":"d20f2f92-3ac9-479b-b285-0b86e60bc8f9","keywords":null,"link":"/sport/20250509_mlsz-kozgyules-szabalyvaltoztatas-magyar-szabaly-csanyi-sandor-kubatov-gabor-orban-viktor","timestamp":"2025. május. 09. 15:06","title":"Kubatov Gábor kifakadt az MLSZ döntése miatt: A legnagyobb ostobaság, amit az elmúlt 14 évben láttam","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4d9529b5-3a4c-4ad4-8e93-e4a3741fd069","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Fehér bőrkárpit és szénszál minden mennyiségben. ","shortLead":"Fehér bőrkárpit és szénszál minden mennyiségben. ","id":"20250509_Csak-harom-keszul-ebbol-a-755-loeros-Ferrari-kulonlegessegbol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4d9529b5-3a4c-4ad4-8e93-e4a3741fd069.jpg","index":0,"item":"c9317bf5-3259-4d83-a2c2-55d08a77ca3c","keywords":null,"link":"/cegauto/20250509_Csak-harom-keszul-ebbol-a-755-loeros-Ferrari-kulonlegessegbol","timestamp":"2025. május. 09. 20:20","title":"Csak három készül ebből a 755 lóerős Ferrari-különlegességből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A méret számít a belvízi hajózásban is. Kelet-Európa-szerte a folyami áruszállítás szenvedte el a legdrasztikusabb visszaesést a közlekedési ágazatok közül a rendszerváltás óta. Ahogyan a XIX. század végén a vasútnak, mostanság a közúti közlekedésnek kedvez az állami részrehajlás.
A XIX. század dereka óta elvileg szabad a pálya a Dunán, ennek köszönhetően a harmadik legforgalmasabb vízi útvonal Európában. A szabad mozgás azonban több helyen is hibádzik, és a kék szalagban folytonossági hiányok mutatkoznak – derül ki Erdősi Ferenc a legfrissebb Tér és Társadalomban közölt írásából. A horvátok például azért tervezik megépíteni a Vukovár és Samac közti szerémségi csatornát, hogy elkerüljék a rossz szomszéd Szerbiát. De más európai folyamokon sem jobb a helyzet. Finnország évi 15 milliót fizet az oroszoknak, hogy használhasson egy negyven kilométeres szakaszt. Ugyanilyen barátságtalan Oroszország Ukrajnával is, amelynek azért kell fizetnie, hogy a Donon keresztül elérhesse az Azovi-tengert.
Hajókkal, uszályokkal, tolóhajókkal olcsón nagy tömeget lehet szállítani, viszont lassan és rá/át/elhordást is meg kell oldani. A belvízi közlekedés a XIX. század óta visszaszorulóban van, előbb a vasút, majd a közút fosztotta meg piacaitól. A pécsi földrajztudós szerint ebben óriási szerepe volt az állami részrehajlásnak. És valóban, a vasút indulásakor sokkal drágább meg veszélyesebb mulatságnak számított, mint a folyami közlekedés; és hát a mostani magyarországi autópálya-építési láznak is vannak irracionális vonatkozásai. A legtöbb helyen az infrastruktúra-fejlesztésben kulcsszereplő állam nagyobb fantáziát látott vasúti és közúti vonalak kiépítésében. A műszaki, szervezeti fejlesztés, újítás azóta is lényegében nagy ívben (széles kanyarulattal) elkerüli a hajózást – legalábbis versenytársaihoz képest.
Kelet-Európában még drámaiabb volt a visszaesés, mint Nyugaton, és mára a vízi közlekedés szinte mindenütt jelentéktelenné vált. Nálunk 2005-ben az 1990-es szint háromnegyedére esett vissza a belvízi teherforgalom, Szlovákiában kevesebb, mint felére, Csehországban kevesebb, mint harmadára, Oroszországban ötödére töpörödött. A volt szocialista régióból Románia és Moldávia számítanak csak kivételnek, mert bezárkózó gazdaságuk kinyílásával mindkét országban többszörösére nőtt a vízi szállítás mérete. A KGST megszűnése, a gazdasági szerkezetváltás (a nehézipar összeomlása, a szolgáltatások felfutása), az automobilizáció és „autómorf” társadalom kialakulása, illetve az alternatív szállítási módok (pl. csővezetékek) térnyerése mind-mind siettették a hajózás kivérzését és agóniáját.
A folyami hajózás gazdaságossága csak bizonyos, nem alacsony „nagyságrendi küszöbön felül biztosítható – véli Erdősi –, mert csak így lehet ellensúlyozni a hajózás lassúságából és gyakran évszakokhoz kötődő használati lehetőségéből adódó hátrányokat”. A tolóhajók „hordképessége” vetekszik a tengerjárókéval, és eléri a 20 ezer tonnát. Csakhogy a kereskedelemben a korábbinál sokkal fontosabbá vált, hogy a rakományok időre érkezzenek meg, emiatt Nyugaton már a kisebb méretű önjáró hajók élik virágkorukat. Keleten meg még nem.
A belvízi közlekedés ügyében persze nemcsak Kelet-Európa és Magyarország bizonytalan, hanem egész Európa. Tele van a padlás kivitelezhetetlen tervekkel. A többségük még abból az időből származik, amikor az ember (az állam) még abban a hiszemben élt, hogy a természet megzabolázható, és ez ráadásul üdvös dolog is. A legtöbbször a földrajzi távolságot akarják mesterséges csatornákkal csökkenteni, és nem számolnak azzal, hogy a szűkebb, zsilipekkel tarkított vízi utak költségesek és a szállítást is lassítják. Máig él például az Adriát a Dunával, az Égei-tengert szintén a Dunával összekötő mesterséges vízi út terve annak ellenére, hogy egyedül az utóbbihoz 62 (!) vízlépcsőt kellene építeni. De hivatalosan még Magyarország sem mondott le a Duna-Tisza-csatornáról vagy éppen a Sió, a Felső-Tisza vagy a Bodrog, sőt Körősök, a Berettyó, a Keleti és a Nyugati-főcsatorna egészéves hajózása kialakításáról. A remény hal meg utoljára?
Az Európai Unió 29 transzeurópai közlekedési hálózat kialakítását támogatja, köztük van a Rajna/Maas–Majna–Duna belvízi út. A romániai és bulgáriai szűk keresztmetszetű Duna-szakasz rendbetételét 2011-re, a Palkovicsovo és Mohács köztit 2014-re, míg a Bécs és Pozsony köztit 2015-re ütemezték. A nagyszabású vállalkozással szembeni kétségeket szaporítja, hogy a szerbiai rész nincs a programban, márpedig a folyamszabályozás nem ismeri a szaggatott vonalban haladást, a munkálatokkal alulról felfelé kell haladni.
Unásig hallhattuk, hogy a „legtisztább, a legkörnyezetbarátibb” közlekedés a vízi. Ehhez képest a pénztelenség és az állami figyelem hiánya mellett a belvízi közlekedés reneszánszát leginkább éppen a környezetvédelem akadályozza. A külföldi esetek mellett – a kétharmadáig kész Rajna–Rhône-csatorna építését ökológiai indokokkal állították le – a mi (és a szlovákok) bős–nagymarosi beruházásunk is intő példa erre. Az biztos, hogy közlekedési és gazdasági szempontok kizárólagos érvényesülésére már nincs lehetőség, különösen egy olyan alvízi országban, mint a miénk, ahol a klimatikus és a vízhozambeli viszonyok alakulása még csak meg sem jósolhatók.
A hajók széndioxidkibocsátása háromszor nagyobb, mint korábban vélték - erre derített fényt egy kiszivárogtatott ENSZ-jelentés, amelyet a Guardian brit napilap ismertetett.
A legújabb kori magyar gazdaságtörténetben példátlanul hosszú ideig állt egy nagyvállalat élén a minap elhunyt Orbán István. Tíz tervgazdasági, négy privatizációs esztendő és újabb egy évtizedes piacgazdasági működés során irányította mindvégig változatlan menedzsment élén az Egis Gyógyszergyár Rt.-t.