Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"abd39808-dcad-4772-bbb1-7e47bb148056","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"A sorozatgyilkosos sztori ezúttal New Yorkba vezet, már a címe is sokatmondó: Resurrection, vagyis Feltámadás. ","shortLead":"A sorozatgyilkosos sztori ezúttal New Yorkba vezet, már a címe is sokatmondó: Resurrection, vagyis Feltámadás. ","id":"20250602_Dexter-sorozat-folytatas-uj-evad-Resurrection-Feltamadas-trailer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/abd39808-dcad-4772-bbb1-7e47bb148056.jpg","index":0,"item":"6bc97d90-d8c1-48ba-81f0-1db1637c7da3","keywords":null,"link":"/kultura/20250602_Dexter-sorozat-folytatas-uj-evad-Resurrection-Feltamadas-trailer","timestamp":"2025. június. 02. 14:39","title":"Jön a Dexter folytatása, az előzetes már kint is van","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"32d9cc1b-b689-4e09-b800-296b9f9fa775","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az Apple állítása szerint ha be kell tartania az Európai Unió digitális piacokról szóló jogszabályát, azzal veszélybe kerülnek a felhasználók adatai, amikre így például a Meta is ráláthat.","shortLead":"Az Apple állítása szerint ha be kell tartania az Európai Unió digitális piacokról szóló jogszabályát, azzal veszélybe...","id":"20250603_apple-europai-unio-dma-digitalis-piacokrol-szolo-jogszabaly-felhasznaloi-adatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/32d9cc1b-b689-4e09-b800-296b9f9fa775.jpg","index":0,"item":"1d9fe56f-73e9-4947-bb14-7b0a030a99e3","keywords":null,"link":"/tudomany/20250603_apple-europai-unio-dma-digitalis-piacokrol-szolo-jogszabaly-felhasznaloi-adatok","timestamp":"2025. június. 03. 12:03","title":"Nekimegy az Apple az Európai Unió döntésének, 201 milliárd a tét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"24308a92-8dd1-43de-8bae-a763c33620eb","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"itthon","description":"Hamis osztrák halotti anyakönyvi kivonatot szerzett a férfi, amelyet a bíróság elfogadott, és megszüntette ellene az eljárást. Az ügyészség csalással, pénzmosással és okirat-hamisítással vádolja.","shortLead":"Hamis osztrák halotti anyakönyvi kivonatot szerzett a férfi, amelyet a bíróság elfogadott, és megszüntette ellene...","id":"20250603_halott-borton-eletbiztositas-csalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/24308a92-8dd1-43de-8bae-a763c33620eb.jpg","index":0,"item":"6e6c954f-24e7-46e6-bd8e-c3a01b55a36c","keywords":null,"link":"/itthon/20250603_halott-borton-eletbiztositas-csalas","timestamp":"2025. június. 03. 09:55","title":"Halottá nyilváníttatta magát a magyar csaló, hogy elkerülje a börtönt és megkapja az életbiztosítását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"359fa1f7-d478-42e9-8ec4-1ec76f94fd88","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"Két agyagkatonát is megrongált a hatóságok szerint mentális betegségben szenvedő férfi.","shortLead":"Két agyagkatonát is megrongált a hatóságok szerint mentális betegségben szenvedő férfi.","id":"20250603_kinai-turista-agyaghadsereg-rongalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/359fa1f7-d478-42e9-8ec4-1ec76f94fd88.jpg","index":0,"item":"0fcdc493-190b-4c8e-9fe7-5542f30eb28c","keywords":null,"link":"/kultura/20250603_kinai-turista-agyaghadsereg-rongalas","timestamp":"2025. június. 03. 14:59","title":"Beugrott egy férfi a kínai agyagkatonák közé, és többet összetört – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"104b3be5-b154-467e-b131-7f4bc9d50818","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Mostantól már az apró Toyota Aygo X motorházteteje alatt is hibrid hajtáslánc rejtőzik.","shortLead":"Mostantól már az apró Toyota Aygo X motorházteteje alatt is hibrid hajtáslánc rejtőzik.","id":"20250603_erosebb-gyorsabb-es-egyben-takarekosabb-lett-a-legkisebb-toyota-aygo-x","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/104b3be5-b154-467e-b131-7f4bc9d50818.jpg","index":0,"item":"f3900110-4951-4fd7-9253-a8de7fc470df","keywords":null,"link":"/cegauto/20250603_erosebb-gyorsabb-es-egyben-takarekosabb-lett-a-legkisebb-toyota-aygo-x","timestamp":"2025. június. 03. 07:21","title":"Erősebb, gyorsabb és egyben takarékosabb lett a legkisebb Toyota","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2dd58b21-d152-443b-a8d1-71a3d179b5a6","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Ezzel csökkenne az USA Vietnámmal szemben fennálló kereskedelmi deficitje, de még mindig nem eléggé.","shortLead":"Ezzel csökkenne az USA Vietnámmal szemben fennálló kereskedelmi deficitje, de még mindig nem eléggé.","id":"20250603_Trump-USA-Vietnam-2-milliard-dollar-vasarlas-amerikai-termenyek-viszontvamok-kereskedelmi-deficit-szandeknyilatkozat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2dd58b21-d152-443b-a8d1-71a3d179b5a6.jpg","index":0,"item":"200391e0-9a6f-4499-9870-25e33524a141","keywords":null,"link":"/kkv/20250603_Trump-USA-Vietnam-2-milliard-dollar-vasarlas-amerikai-termenyek-viszontvamok-kereskedelmi-deficit-szandeknyilatkozat","timestamp":"2025. június. 03. 10:32","title":"Trump lenyomja Vietnámot, az ország 2 milliárd dolláros nagybevásárlást vállal amerikai terményekből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a351157d-1f9a-4b37-b75d-77204c916acb","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Geert Wilders azt követelte, hogy mindenki azonnal fogadja el pártja menekültügyi tervét.","shortLead":"Geert Wilders azt követelte, hogy mindenki azonnal fogadja el pártja menekültügyi tervét.","id":"20250603_geert-wilders-holland-kormanykoalicio-felbomlott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a351157d-1f9a-4b37-b75d-77204c916acb.jpg","index":0,"item":"992c72c4-a0b1-4281-8149-d831d0d97e37","keywords":null,"link":"/vilag/20250603_geert-wilders-holland-kormanykoalicio-felbomlott","timestamp":"2025. június. 03. 10:27","title":"Orbán szövetségese felrúgta a holland kormánykoalíciót, új választás jöhet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"49dc2dc4-32e1-4532-bd1b-84268849d198","c_author":"MTI","category":"gazdasag","description":"Amennyiben ezen nem változatnak, Kína „határozottan erőteljes intézkedéseket fog hozni”.","shortLead":"Amennyiben ezen nem változatnak, Kína „határozottan erőteljes intézkedéseket fog hozni”.","id":"20250602_Kina-Egyesult-Allamok-genfi-kereskedelmi-konszenzus","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/49dc2dc4-32e1-4532-bd1b-84268849d198.jpg","index":0,"item":"28e222bc-60e9-4275-8418-b55a95d2c81b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250602_Kina-Egyesult-Allamok-genfi-kereskedelmi-konszenzus","timestamp":"2025. június. 02. 07:10","title":"Kína szerint az Egyesült Államok aláássa a genfi kereskedelmi tárgyalásokon elért konszenzust","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A méret számít a belvízi hajózásban is. Kelet-Európa-szerte a folyami áruszállítás szenvedte el a legdrasztikusabb visszaesést a közlekedési ágazatok közül a rendszerváltás óta. Ahogyan a XIX. század végén a vasútnak, mostanság a közúti közlekedésnek kedvez az állami részrehajlás.
A XIX. század dereka óta elvileg szabad a pálya a Dunán, ennek köszönhetően a harmadik legforgalmasabb vízi útvonal Európában. A szabad mozgás azonban több helyen is hibádzik, és a kék szalagban folytonossági hiányok mutatkoznak – derül ki Erdősi Ferenc a legfrissebb Tér és Társadalomban közölt írásából. A horvátok például azért tervezik megépíteni a Vukovár és Samac közti szerémségi csatornát, hogy elkerüljék a rossz szomszéd Szerbiát. De más európai folyamokon sem jobb a helyzet. Finnország évi 15 milliót fizet az oroszoknak, hogy használhasson egy negyven kilométeres szakaszt. Ugyanilyen barátságtalan Oroszország Ukrajnával is, amelynek azért kell fizetnie, hogy a Donon keresztül elérhesse az Azovi-tengert.
Hajókkal, uszályokkal, tolóhajókkal olcsón nagy tömeget lehet szállítani, viszont lassan és rá/át/elhordást is meg kell oldani. A belvízi közlekedés a XIX. század óta visszaszorulóban van, előbb a vasút, majd a közút fosztotta meg piacaitól. A pécsi földrajztudós szerint ebben óriási szerepe volt az állami részrehajlásnak. És valóban, a vasút indulásakor sokkal drágább meg veszélyesebb mulatságnak számított, mint a folyami közlekedés; és hát a mostani magyarországi autópálya-építési láznak is vannak irracionális vonatkozásai. A legtöbb helyen az infrastruktúra-fejlesztésben kulcsszereplő állam nagyobb fantáziát látott vasúti és közúti vonalak kiépítésében. A műszaki, szervezeti fejlesztés, újítás azóta is lényegében nagy ívben (széles kanyarulattal) elkerüli a hajózást – legalábbis versenytársaihoz képest.
Kelet-Európában még drámaiabb volt a visszaesés, mint Nyugaton, és mára a vízi közlekedés szinte mindenütt jelentéktelenné vált. Nálunk 2005-ben az 1990-es szint háromnegyedére esett vissza a belvízi teherforgalom, Szlovákiában kevesebb, mint felére, Csehországban kevesebb, mint harmadára, Oroszországban ötödére töpörödött. A volt szocialista régióból Románia és Moldávia számítanak csak kivételnek, mert bezárkózó gazdaságuk kinyílásával mindkét országban többszörösére nőtt a vízi szállítás mérete. A KGST megszűnése, a gazdasági szerkezetváltás (a nehézipar összeomlása, a szolgáltatások felfutása), az automobilizáció és „autómorf” társadalom kialakulása, illetve az alternatív szállítási módok (pl. csővezetékek) térnyerése mind-mind siettették a hajózás kivérzését és agóniáját.
A folyami hajózás gazdaságossága csak bizonyos, nem alacsony „nagyságrendi küszöbön felül biztosítható – véli Erdősi –, mert csak így lehet ellensúlyozni a hajózás lassúságából és gyakran évszakokhoz kötődő használati lehetőségéből adódó hátrányokat”. A tolóhajók „hordképessége” vetekszik a tengerjárókéval, és eléri a 20 ezer tonnát. Csakhogy a kereskedelemben a korábbinál sokkal fontosabbá vált, hogy a rakományok időre érkezzenek meg, emiatt Nyugaton már a kisebb méretű önjáró hajók élik virágkorukat. Keleten meg még nem.
A belvízi közlekedés ügyében persze nemcsak Kelet-Európa és Magyarország bizonytalan, hanem egész Európa. Tele van a padlás kivitelezhetetlen tervekkel. A többségük még abból az időből származik, amikor az ember (az állam) még abban a hiszemben élt, hogy a természet megzabolázható, és ez ráadásul üdvös dolog is. A legtöbbször a földrajzi távolságot akarják mesterséges csatornákkal csökkenteni, és nem számolnak azzal, hogy a szűkebb, zsilipekkel tarkított vízi utak költségesek és a szállítást is lassítják. Máig él például az Adriát a Dunával, az Égei-tengert szintén a Dunával összekötő mesterséges vízi út terve annak ellenére, hogy egyedül az utóbbihoz 62 (!) vízlépcsőt kellene építeni. De hivatalosan még Magyarország sem mondott le a Duna-Tisza-csatornáról vagy éppen a Sió, a Felső-Tisza vagy a Bodrog, sőt Körősök, a Berettyó, a Keleti és a Nyugati-főcsatorna egészéves hajózása kialakításáról. A remény hal meg utoljára?
Az Európai Unió 29 transzeurópai közlekedési hálózat kialakítását támogatja, köztük van a Rajna/Maas–Majna–Duna belvízi út. A romániai és bulgáriai szűk keresztmetszetű Duna-szakasz rendbetételét 2011-re, a Palkovicsovo és Mohács köztit 2014-re, míg a Bécs és Pozsony köztit 2015-re ütemezték. A nagyszabású vállalkozással szembeni kétségeket szaporítja, hogy a szerbiai rész nincs a programban, márpedig a folyamszabályozás nem ismeri a szaggatott vonalban haladást, a munkálatokkal alulról felfelé kell haladni.
Unásig hallhattuk, hogy a „legtisztább, a legkörnyezetbarátibb” közlekedés a vízi. Ehhez képest a pénztelenség és az állami figyelem hiánya mellett a belvízi közlekedés reneszánszát leginkább éppen a környezetvédelem akadályozza. A külföldi esetek mellett – a kétharmadáig kész Rajna–Rhône-csatorna építését ökológiai indokokkal állították le – a mi (és a szlovákok) bős–nagymarosi beruházásunk is intő példa erre. Az biztos, hogy közlekedési és gazdasági szempontok kizárólagos érvényesülésére már nincs lehetőség, különösen egy olyan alvízi országban, mint a miénk, ahol a klimatikus és a vízhozambeli viszonyok alakulása még csak meg sem jósolhatók.
A hajók széndioxidkibocsátása háromszor nagyobb, mint korábban vélték - erre derített fényt egy kiszivárogtatott ENSZ-jelentés, amelyet a Guardian brit napilap ismertetett.
A legújabb kori magyar gazdaságtörténetben példátlanul hosszú ideig állt egy nagyvállalat élén a minap elhunyt Orbán István. Tíz tervgazdasági, négy privatizációs esztendő és újabb egy évtizedes piacgazdasági működés során irányította mindvégig változatlan menedzsment élén az Egis Gyógyszergyár Rt.-t.