Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e60a59e5-71f7-41ad-9d9f-3aa11d51d590","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Minden eddiginél valósághűbb tartalmakat képes készíteni akár egyetlen fénykép alapján az új kínai mesterséges intelligencia, az OmniHuman.","shortLead":"Minden eddiginél valósághűbb tartalmakat képes készíteni akár egyetlen fénykép alapján az új kínai mesterséges...","id":"20250205_bytedance-omnihuman-mesterseges-intetlligencia-video-generalasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e60a59e5-71f7-41ad-9d9f-3aa11d51d590.jpg","index":0,"item":"6927d7c2-8605-4815-87b1-b6d9a2ec34eb","keywords":null,"link":"/tudomany/20250205_bytedance-omnihuman-mesterseges-intetlligencia-video-generalasa","timestamp":"2025. február. 05. 17:03","title":"Elképesztő videókat készít az új kínai mesterséges intelligencia, mutatjuk őket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5ddd46d3-7b8b-4d09-845f-3739af203585","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Közös lejátszási lista és fotóalbum is létrehozható az Apple új alkalmazásával szervett eseményekhez, de még a várható időjárást is megjeleníti a program. Van azonban egy bökkenő: előfizetés nélkül nem használható.","shortLead":"Közös lejátszási lista és fotóalbum is létrehozható az Apple új alkalmazásával szervett eseményekhez, de még a várható...","id":"20250205_apple-meghivok-megjelenes-uj-alkalmazas-esemenyek-letrehozasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5ddd46d3-7b8b-4d09-845f-3739af203585.jpg","index":0,"item":"fe7bab84-ec75-4c65-a891-cb04cb4d258a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250205_apple-meghivok-megjelenes-uj-alkalmazas-esemenyek-letrehozasa","timestamp":"2025. február. 05. 09:04","title":"Bejelentést tett az Apple – érkezett egy teljesen új alkalmazás, amivel szórakoztatóan szervezhet eseményeket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9b93fd74-ddbc-4565-9d2b-7e3ce9630e79","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A rendőrség eleinte balesetként kezelte a lakástűzben elhunyt japán nőnek az esetét, később azonban már arról beszéltek, hogy a nőt korábbi férje bántalmazhatta, illetve gyújthatta fel. ","shortLead":"A rendőrség eleinte balesetként kezelte a lakástűzben elhunyt japán nőnek az esetét, később azonban már arról...","id":"20250205_Tuntetes-Japan-no-emberoles-Patent-Egyesulet-rendorseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9b93fd74-ddbc-4565-9d2b-7e3ce9630e79.jpg","index":0,"item":"64615ac8-4e29-427e-b7e2-51594f10fcf0","keywords":null,"link":"/itthon/20250205_Tuntetes-Japan-no-emberoles-Patent-Egyesulet-rendorseg","timestamp":"2025. február. 05. 21:08","title":"Tüntetést szervez szombatra a Patent Egyesület a japán nő megölése miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2061e6bb-34e2-4275-9738-44cb77f759dd","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók vizsgálata alapján úgy tűnik, a gyerekek és a 65 év felettiek esetében ugyanannyit beszélnek a nők és a férfiak, ám egy bizonyos korosztályban felborul ez az egyensúly.","shortLead":"Amerikai kutatók vizsgálata alapján úgy tűnik, a gyerekek és a 65 év felettiek esetében ugyanannyit beszélnek a nők és...","id":"20250204_nok-ferfiak-beszed-mennyisege-vizsgalat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2061e6bb-34e2-4275-9738-44cb77f759dd.jpg","index":0,"item":"4ff14bf2-03ac-4d07-8d8b-786ed6c8c781","keywords":null,"link":"/tudomany/20250204_nok-ferfiak-beszed-mennyisege-vizsgalat","timestamp":"2025. február. 04. 20:03","title":"Új vizsgálat bizonyítja: a nők többet beszélnek, mint a férfiak – de nem mindig","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ad388f29-aee1-4588-bfaf-9de53cbe00d8","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Donald Trump amerikai elnök emellett az ENSZ palesztin menekülteket segítő hivatalának nyújtott támogatások megszüntetéséről is döntött.","shortLead":"Donald Trump amerikai elnök emellett az ENSZ palesztin menekülteket segítő hivatalának nyújtott támogatások...","id":"20250205_donald-trump-usa-ensz-unesco-emberi-jogi-tanacs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ad388f29-aee1-4588-bfaf-9de53cbe00d8.jpg","index":0,"item":"065c23ea-dd95-4af9-918c-713e83197b1d","keywords":null,"link":"/vilag/20250205_donald-trump-usa-ensz-unesco-emberi-jogi-tanacs","timestamp":"2025. február. 05. 06:12","title":"Trump az ENSZ Emberi Jogi Tanácsából is kiléptette az USA-t, és az UNESCO-tagságot is felülvizsgáltatja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cae17352-389c-4b7d-b3fe-0477ad1a4fc9","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A mínusz negyedik szinten csaptak fel a lángok.","shortLead":"A mínusz negyedik szinten csaptak fel a lángok.","id":"20250206_belvaros-szervita-ter-tuzeset-melygarazs-kigyulladt-zold-rendszamos-auto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cae17352-389c-4b7d-b3fe-0477ad1a4fc9.jpg","index":0,"item":"3186b756-2a70-49b4-aa0b-cdc11c84fd25","keywords":null,"link":"/cegauto/20250206_belvaros-szervita-ter-tuzeset-melygarazs-kigyulladt-zold-rendszamos-auto","timestamp":"2025. február. 06. 10:28","title":"Mélygarázsban kigyulladt zöld rendszámos autó miatt kellett kiüríteni egy irodaházat a Szervita téren – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2b3ab849-0d5e-4305-b56c-751bbb796f76","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Kedd hajnalban volt egy 4,7-es erősségű rengés is a szigetnél.","shortLead":"Kedd hajnalban volt egy 4,7-es erősségű rengés is a szigetnél.","id":"20250204_menekules-szantorini-foldrenges","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2b3ab849-0d5e-4305-b56c-751bbb796f76.jpg","index":0,"item":"43e551fa-4d45-43fe-b9d6-ab8ba52ac679","keywords":null,"link":"/vilag/20250204_menekules-szantorini-foldrenges","timestamp":"2025. február. 04. 16:20","title":"Menekülnek az emberek Szantoriniről, miután az elmúlt napokban több száz földrengést észleltek a szigeten","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"de2542e3-436e-4b71-b19c-fb0df09dd42e","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az ügyészség kezdeményezte az ír férfi letartóztatását és már minősített emberölés miatt nyomoznak.","shortLead":"Az ügyészség kezdeményezte az ír férfi letartóztatását és már minősített emberölés miatt nyomoznak.","id":"20250205_elore-kitervelt-emberoles-gyanusitas-japan-no-ferje","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/de2542e3-436e-4b71-b19c-fb0df09dd42e.jpg","index":0,"item":"ebb3371b-f62c-4188-a867-bcded52b4748","keywords":null,"link":"/itthon/20250205_elore-kitervelt-emberoles-gyanusitas-japan-no-ferje","timestamp":"2025. február. 05. 17:04","title":"Már előre kitervelt emberöléssel gyanúsítják az elhunyt japán nő volt férjét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A méret számít a belvízi hajózásban is. Kelet-Európa-szerte a folyami áruszállítás szenvedte el a legdrasztikusabb visszaesést a közlekedési ágazatok közül a rendszerváltás óta. Ahogyan a XIX. század végén a vasútnak, mostanság a közúti közlekedésnek kedvez az állami részrehajlás.
A XIX. század dereka óta elvileg szabad a pálya a Dunán, ennek köszönhetően a harmadik legforgalmasabb vízi útvonal Európában. A szabad mozgás azonban több helyen is hibádzik, és a kék szalagban folytonossági hiányok mutatkoznak – derül ki Erdősi Ferenc a legfrissebb Tér és Társadalomban közölt írásából. A horvátok például azért tervezik megépíteni a Vukovár és Samac közti szerémségi csatornát, hogy elkerüljék a rossz szomszéd Szerbiát. De más európai folyamokon sem jobb a helyzet. Finnország évi 15 milliót fizet az oroszoknak, hogy használhasson egy negyven kilométeres szakaszt. Ugyanilyen barátságtalan Oroszország Ukrajnával is, amelynek azért kell fizetnie, hogy a Donon keresztül elérhesse az Azovi-tengert.
Hajókkal, uszályokkal, tolóhajókkal olcsón nagy tömeget lehet szállítani, viszont lassan és rá/át/elhordást is meg kell oldani. A belvízi közlekedés a XIX. század óta visszaszorulóban van, előbb a vasút, majd a közút fosztotta meg piacaitól. A pécsi földrajztudós szerint ebben óriási szerepe volt az állami részrehajlásnak. És valóban, a vasút indulásakor sokkal drágább meg veszélyesebb mulatságnak számított, mint a folyami közlekedés; és hát a mostani magyarországi autópálya-építési láznak is vannak irracionális vonatkozásai. A legtöbb helyen az infrastruktúra-fejlesztésben kulcsszereplő állam nagyobb fantáziát látott vasúti és közúti vonalak kiépítésében. A műszaki, szervezeti fejlesztés, újítás azóta is lényegében nagy ívben (széles kanyarulattal) elkerüli a hajózást – legalábbis versenytársaihoz képest.
Kelet-Európában még drámaiabb volt a visszaesés, mint Nyugaton, és mára a vízi közlekedés szinte mindenütt jelentéktelenné vált. Nálunk 2005-ben az 1990-es szint háromnegyedére esett vissza a belvízi teherforgalom, Szlovákiában kevesebb, mint felére, Csehországban kevesebb, mint harmadára, Oroszországban ötödére töpörödött. A volt szocialista régióból Románia és Moldávia számítanak csak kivételnek, mert bezárkózó gazdaságuk kinyílásával mindkét országban többszörösére nőtt a vízi szállítás mérete. A KGST megszűnése, a gazdasági szerkezetváltás (a nehézipar összeomlása, a szolgáltatások felfutása), az automobilizáció és „autómorf” társadalom kialakulása, illetve az alternatív szállítási módok (pl. csővezetékek) térnyerése mind-mind siettették a hajózás kivérzését és agóniáját.
A folyami hajózás gazdaságossága csak bizonyos, nem alacsony „nagyságrendi küszöbön felül biztosítható – véli Erdősi –, mert csak így lehet ellensúlyozni a hajózás lassúságából és gyakran évszakokhoz kötődő használati lehetőségéből adódó hátrányokat”. A tolóhajók „hordképessége” vetekszik a tengerjárókéval, és eléri a 20 ezer tonnát. Csakhogy a kereskedelemben a korábbinál sokkal fontosabbá vált, hogy a rakományok időre érkezzenek meg, emiatt Nyugaton már a kisebb méretű önjáró hajók élik virágkorukat. Keleten meg még nem.
A belvízi közlekedés ügyében persze nemcsak Kelet-Európa és Magyarország bizonytalan, hanem egész Európa. Tele van a padlás kivitelezhetetlen tervekkel. A többségük még abból az időből származik, amikor az ember (az állam) még abban a hiszemben élt, hogy a természet megzabolázható, és ez ráadásul üdvös dolog is. A legtöbbször a földrajzi távolságot akarják mesterséges csatornákkal csökkenteni, és nem számolnak azzal, hogy a szűkebb, zsilipekkel tarkított vízi utak költségesek és a szállítást is lassítják. Máig él például az Adriát a Dunával, az Égei-tengert szintén a Dunával összekötő mesterséges vízi út terve annak ellenére, hogy egyedül az utóbbihoz 62 (!) vízlépcsőt kellene építeni. De hivatalosan még Magyarország sem mondott le a Duna-Tisza-csatornáról vagy éppen a Sió, a Felső-Tisza vagy a Bodrog, sőt Körősök, a Berettyó, a Keleti és a Nyugati-főcsatorna egészéves hajózása kialakításáról. A remény hal meg utoljára?
Az Európai Unió 29 transzeurópai közlekedési hálózat kialakítását támogatja, köztük van a Rajna/Maas–Majna–Duna belvízi út. A romániai és bulgáriai szűk keresztmetszetű Duna-szakasz rendbetételét 2011-re, a Palkovicsovo és Mohács köztit 2014-re, míg a Bécs és Pozsony köztit 2015-re ütemezték. A nagyszabású vállalkozással szembeni kétségeket szaporítja, hogy a szerbiai rész nincs a programban, márpedig a folyamszabályozás nem ismeri a szaggatott vonalban haladást, a munkálatokkal alulról felfelé kell haladni.
Unásig hallhattuk, hogy a „legtisztább, a legkörnyezetbarátibb” közlekedés a vízi. Ehhez képest a pénztelenség és az állami figyelem hiánya mellett a belvízi közlekedés reneszánszát leginkább éppen a környezetvédelem akadályozza. A külföldi esetek mellett – a kétharmadáig kész Rajna–Rhône-csatorna építését ökológiai indokokkal állították le – a mi (és a szlovákok) bős–nagymarosi beruházásunk is intő példa erre. Az biztos, hogy közlekedési és gazdasági szempontok kizárólagos érvényesülésére már nincs lehetőség, különösen egy olyan alvízi országban, mint a miénk, ahol a klimatikus és a vízhozambeli viszonyok alakulása még csak meg sem jósolhatók.
A hajók széndioxidkibocsátása háromszor nagyobb, mint korábban vélték - erre derített fényt egy kiszivárogtatott ENSZ-jelentés, amelyet a Guardian brit napilap ismertetett.
A legújabb kori magyar gazdaságtörténetben példátlanul hosszú ideig állt egy nagyvállalat élén a minap elhunyt Orbán István. Tíz tervgazdasági, négy privatizációs esztendő és újabb egy évtizedes piacgazdasági működés során irányította mindvégig változatlan menedzsment élén az Egis Gyógyszergyár Rt.-t.