Tetszett a cikk?

Idén az első félévében a finanszírozott összeg 27 százalékkal (142,7 milliárd forintra), míg a szerződésszám 29 százalékkal csökkent az egy évvel korábbihoz képest. A szektorra kivetett bankadó és a nehéz gazdasági körülmények miatt a Lízingszövetség előrejelzése szerint csak 2013 után várható, hogy visszaáll a válság előtti állapot.

Az idei a második negyedévben a flotta-, gép-és haszongépjármű-lízing szegmensekben enyhe növekedés volt megfigyelhető a finanszírozott összegben az év első három hónapjához képest, A pozitív elmozdulás leginkább a korábbi időszak nagyon alacsony forgalmához mérve mutat pozitív képet. A lízingpiacon továbbra is a lakás-és ingatlan szegmens a legsérülékenyebb, ugyanis a devizahitelezés beszüntetése tovább súlyosbította az ingatlanpiac helyzetét.

A piac egésze továbbra is zsugorodik. 2010 második negyedévében 27 százalékos a visszaesés a finanszírozásban az előző év hasonló időszakához képest. A szerződésszám – a második negyedévben:20280 darab 24 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban, s az egy szerződésre jutó kihelyezés értéke is csökkent, aminek oka a vásárlóerő csökkenésében kereshető.

 

Lízingszövetség

Az ügyfelek továbbra is bizonytalanok a gazdaság, és ezen keresztül a saját jövőjüket illetően, ezért tovább halasztják beruházásaikat. A tendencia megfordításához a vállalati oldalon határozott gazdaságélénkítő lépésekre, a kis és középvállalatokat cselekvési helyzetbe hozó intézkedésekre lenne szükség, a lakosság számára pedig a jövedelemadó csökkenése, vagy a gépjármű és ingatlanvásárlást támogató intézkedés teremthetne alapot a mostaninál nagyobb beruházási hajlandóságra.

A Lízingszövetség szerint ezzel együtt javult a lízingpiaci szereplők GDP-re és beruházásokra vonatkozó várakozása, ami a társasági adó csökkenésének és az egykulcsos SZJA tervezett bevezetésének köszönhető. Az új kihelyezéseket illetően továbbra is enyhe csökkenésre számít a szakma, de ennek mértéke mérséklődni látszik.

„A válság előtt a lízingpiac teljes kihelyezett kötésállománya 1200 milliárd forint volt. Előrejelzéseink szerint erre az állapotra való visszatérés 2013 után várható, addigra viszont jó eséllyel elérhetjük az 1000 milliárd forintos piacot. Erre mutató pozitív hír, hogy a legutolsó negyedévben három lízingszegmens is jól teljesített; a flotta-, gép-és haszongépjármű piac részesedése nőtt az előző negyedévhez képest” – hangsúlyozta Hordós Zoltán, a Lízingszövetség elnöke.

A visszaesés ellenére eddig nem tapasztalható, hogy a lízingcégek jelentős része kivonult volna a magyar piacról, de a bankadó okozta megnövekedett teher miatt kérdéses, hogy ez a folyamat milyen irányba változik. „A lízing egytermékes konstrukció, nincs mód arra, hogy a cégek más szolgáltatásaikon keresztül próbáljanak valamennyit visszahozni a megnövekedett adóterhekből. Mindezek alapján elképzelhető, hogy egyes piaci szereplők kivonulhatnak a magyar piacról, ami a versenyt tovább szűkítheti” – emelte ki Lévai Gábor, a Lízingszövetség főtitkára.

[[ Oldaltörés (2. oldal: A lízingpiaci szegmensek alakulása) ]]

A gépek és berendezések finanszírozásában 2010 második negyedévében a kihelyezések 17,145 milliárd forintot tettek ki, ez a teljesítmény kb. 6000 milliárd forinttal jobb az előző 3 hónapnál, de az idei félév így is 11 százalékkal marad el 2009 első hat hónapjától. A legnagyobb visszaesés a mezőgazdasági gépek és az IT finanszírozás piacán volt tapasztalható, ahol az új kihelyezések 57, illetve 42 százalékkal csökkentek 2009 előző időszakához képest. A legkevésbé érintett szegmens az építőipari gépek és berendezéseké volt, ahol a visszaesés mértéke csupán 22 százalékot tett ki. A szegmensben nem tapasztalható változás a finanszírozási formák arányában.

A flottafinanszírozásban gyakorlatilag megszűnt a hitelben való kihelyezés, és enyhén növekedett a pénzügyi lízing aránya. A flottafinanszírozás 2009 második negyedévéhez képest 46,5 százalékkal emelkedett, ugyanakkor a tavalyi év első félévéhez viszonyítva csupán 7 százalékos volt a csökkenés.  A második negyedévben kihelyezett összeg 11180 milliárd forint, szemben az első negyedévvel 7447 milliárd forinttal. A teljes gépjármű szegmensben harmadik negyedéve növekszik az önrész.

A haszongépjármű szegmensben a tavalyi második negyedévhez képest 16 százalékos a piac csökkenése, ugyanakkor az idei első negyedhez viszonyítva ez 21 százalékos javulást jelent. A kihelyezések értéke 18, 872 milliárd forintot tett ki, amely több mint 7000 milliárd forinttal több az előző negyedévinél. Csökkent az egy szerződésre jutó kihelyezés, mivel a szerződések volumene 16 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbinál. A legrosszabb teljesítményt a buszok nyújtották a szegmensen belül; itt 88 százalékos a visszaesés az előző időszakhoz képest. A haszongépjármű szegmensben a pénzügyi lízingben való finanszírozás 91-ről 99,5 százalékra emelkedett az elmúlt időszakban.

Idén a második negyedévében az ingatlanfinanszírozás értéke 2950 milliárd forintra esett vissza. A tavalyi első félévéhez képest 46 százalékkal csökkent a lakás, és 40 százalékkal az ingatlanok kihelyezése. A tőkekintlévőség 12,5 százalékkal csökkent a tavalyi második negyedévhez képest, és csökkent a lakossági ügyfelek aránya is. Az euró/forint árfolyam volatilitása, az erősödő svájci frank és a devizahitelezés megszüntetése negatív hatással voltak a szegmensre.

Az autófinanszírozásban 2009 első félévéhez képest 29 százalékos a visszaesés a kihelyezéseknél, a finanszírozott összeg pedig 37663 milliárd forint volt az elmúlt negyedévben. A szerződésszám 32 százalékkal esett vissza a tavalyi második negyedévhez képest. A szektorban a magasabb értékű gépjárművek iránti kereslet aktivitása dominál. A válság miatt ugyanis főleg a kisebb értékű új autókat vásárló lakossági ügyfelek tűntek el, a vállalati gépjárművásárlások kevésbé estek vissza. Ezt igazolja vissza a hazai új gépjárművek 4-4,5 millió forintos átlagos eladási ára is.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!