Zavaros kvótabiznisz

Verseny nélkül bízott meg egy közvetítőt 4 milliárd forint értékű klímakvóta értékesítésével a zöld tárca. A stikli csupán véletlenül, egy balul elsült üzlet után derült ki.

  • Szabó Gábor Szabó Gábor
Zavaros kvótabiznisz

„Mi tettük a legjobb ajánlatot” – indokolta Spenger József, miért épp a múlt év végén alakult Hungarian Energy Power Kereskedelmi Kft.-t bízta meg a környezetvédelmi tárca 1,743 millió tonna szén-dioxiddal egyenértékű kvóta értékesítésével. Ez volt a cég első kvótaüzlete – ismerte el a többségi tulajdonos és ügyvezető Spenger. Ennek során a kft március 4. és 12. között négy részletben 794 ezer kvótaegységet értékesített a kvótapiacon szinte ismeretlen Microdyne UK cégnek. A ciprusi bejegyzésű, de Angliában működő vevő a kvótákat egy hongkongi kereskedőnek passzolta tovább, onnan azok – feltehetőleg további közvetítőkön át – európai tőzsdékre jutottak. Emiatt két napig fel is függesztették a kereskedést a legnagyobb kvótatőzsdéken, a párizsi Bluenexten és az oslói Nord Poolon, kínos magyarázkodásra késztetve a magyar zöld tárcát.

A botránynak többéves előélete van. Magyarország 2008 őszén Belgiumnak 2 millió, Spanyolországnak 6,6 millió, tavaly egy japán cégnek 3 millió tonnás kvótát adott el, összesen mintegy 36 milliárd forintért. Ezeknek az államközi kereskedelemben szereplő úgynevezett AAU-egységeknek nincs tőzsdei áruk. A vevő államok olyan eladót keresnek, amely igazolja, hogy a kvótabevételt klímajavító intézkedésekre költi. A környezetvédelmi tárca ezt meg is ígérte, csakhogy – mint azt a jövő nemzedékek országgyűlési biztosa tavaly szóvá tette – a nem kamatozó számlán parkoló bevételt a Pénzügyminisztérium 2008 végén kis híján zárolta.

Klímajavító beruházásokra a szaktárca több részletben 30 milliárd forint keretösszegű pályázatot hirdetett meg – az utolsót épp e hét keddjén, a botrány kirobbanása után, a régi, energiafaló hűtő- és mosógépek cseréjének támogatására. Közben több korábbi pályázat megszűnt, például az, amelyik az épületek hőszigetelését segítette.

Megkérdőjelezte Magyarország hitelességét, hogy a kvótaeladásból származó pénz eddig nem folyt vissza maradéktalanul energiatakarékossági fejlesztésekre. Ezt támasztja alá, hogy miközben Csehország már 70 millió AAU-t adott el – legutóbb épp a múlt héten tette közzé, hogy 2,5 milliónyi egységet vett tőle a japán Mitsui –, Budapestnek eddig csupán ötödannyin sikerült túladnia. E bizalomdeficitet érzékelve a zöld tárca úgy döntött, AAU helyett inkább CER-rel üzletel (e sajátos kvótaegységről lásd Bőségben című ismertetőnket). Ezt két okból tehette meg. Egyrészt azért, mert a szennyező cégek, szén-dioxid-kibocsátásuk után, a nekik kiosztott kvóta 10 százalékának erejéig, CER-t is leadhatnak az államnak. (A tényleges kibocsátásuknak megfelelő kvótaegységet évente át kell utalni – le kell adni – a minisztériumnak.) Másrészt a minisztérium a nyilvántartásban a CER-t a kevésbé likvid AAU-ra cserélte, és azt vonta ki a forgalomból, a CER-t pedig az említett magyar cégen keresztül továbbpasszolta. Nem is túl drágán, a csöpögtetett információkból összerakhatóan tonnánként 8-9 euróért, vagyis 2-3 euróval a tőzsdei és 3-4 euróval a korábbi, államközi ügyletekben elért ár alatt.

A tagállamok szakértőiből álló munkabizottság februári döntése értelmében az EU-n belül augusztustól várhatóan tilos lesz az ilyen ügylet, ezért nem volt túl elegáns a szaktárcától a most még engedélyezett tranzakció. A közelgő tiltásnak az az indoka, hogy a CER újra valamelyik uniós létesítménynél köthet ki, vagyis ugyanazt a kvótaegységet kétszer számolhatják el. Most például az történt, hogy a lánckereskedelem során valaki a szerződésben szereplő tiltás ellenére tőzsdére vitte a kvótát, ahol jobb áron tudta eladni. Ha mind a 794 ezer kvótaegység a börzén landolt volna, több millió eurós hasznot zsebelhettek volna be a közvetítők.

A szomszéd füstje

Tavaly tavasszal a Ján Slota vezette Szlovák Nemzeti Párt által a kormányba delegált Ján Chrbet környezetvédelmi miniszter 50 millió tonna szén-dioxid-kvóta eladásáról döntött, ebből az első 15 millió tonnát az amerikai Interblue Group Llc vásárolta meg. A tonnánkénti 5,05 eurós ár azonban, mint kiderült, nagyon alacsony. Az ügylet bírálói azzal érveltek, hogy Magyarország és Csehország akkoriban 10 euró feletti áron kötött hasonló üzleteket (a magyar átlagár 2008-ban még 12 euró körül járt), így Pozsonyt több mint 60 millió eurós veszteség érte. A szlovák kormány eleinte védte az üzletet, majd azzal igyekezett csillapítani a felháboro-dást, hogy egy szerződésmódosítással tonnánként további 1 eurót kasszíroz az Interblue-tól. E keretből gyorsan meg is hirdettek egy panelház-szigetelési támogatást.

 

A 15 millió euró azóta sem érkezett meg Szlovákiába. Sőt a cég időközben megszűnt, a tél óta a szlovák illetékesek a svájci Interblue Group (Europe) AG-vel tárgyalnak. Február elején azonban Jana Lütken, a svájci Interblue egyetlen azonosítható képviselője is lemondott az ügyvezetői posztról, így már tárgyalni sem volt kivel. Az ügyet az azóta leváltott Chrbet helyébe lépett, immár a kormányfő vezette Smer párt által állított Jozef Medved környezetvédelmi miniszter két héttel ezelőtt egy sajátos nyilatkozattal próbálta lezárni: mivel a svájci Interblue az intenzív tárgyalások ellenére sem bizonyította, hogy jogutódja lenne az amerikai névrokonnak, érvénytelennek tekinti az Interblue-val kötött szerződést.

 

Újabb váratlan fordulatként március 9-én egy pozsonyi szállodában három ismeretlen személy sajtótájékoztatón jelentette be, hogy ők az Interblue képviselői, és igényt tartanak a szerződés szerint még nekik járó 35 millió kvótaegységre. Ám a svájci cégnyilvántartás nem tud róluk, ők pedig az újságíróknak semmiféle bizonyítékkal nem álltak elő, sőt egyetlen kérdésre sem válaszoltak. Azóta sem derült ki róluk semmi érdemleges, leszámítva azt, hogy a trió Milan Ruzicka néven bemutatkozó cseh tagjának többszörös áttételen keresztül esetleg köze lehetett Robert Fico kormányfő hajdanvolt R. F. Development nevű ingatlanfejlesztő cégéhez. Ez azonban csak homályos feltételezés, tekintve, hogy a név Csehországban korántsem ritka, Fico vélt üzlettársa pedig jóval idősebb a pozsonyi sajtóértekezlet szereplőjénél. A kavarodásban a környezetvédelmi tárca feladta a jogutódlás tagadására vonatkozó álláspontját; legutóbb azt állította, jogi úton az Interblue Group (Europe) AG-n próbálja meg behajtani a kifi-zetetlen 15 millió dolláros számlát.


TUBA LAJOS / POZSONY

Az előzményekről mit sem sejtő – a tőzsdén a szaktárca állítása szerint mindössze 7 ezer tonnát vásárló – uniós vevőben csak később tudatosult, hogy csökkentett értékű árut sóztak rá, ezt az EU-n belül már elszámolt CER-t ugyanis csak az unión kívül szabad forgalmazni. Ez a tőzsde efféle ügyletre való felkészületlensége miatt nem derül ki azonnal. Az viszont nagy botrány lenne, ha a CER uniós tulajdonosa csupán az éves elszámolásnál szembesülne a kvótaegység használhatatlanságával. Hiszen így hiánya keletkezne, a limitet meghaladó kibocsátás után pedig tonnánként 100 eurós büntetés várna rá.

Nem véletlen, hogy noha tíz tagállam nemzeti forgalmi jegyzékében összesen 62 millió CER volna – elvileg – átváltható AAU-ra, Magyarországon kívül egyikük sem vállalkozott az úttörő szerepre. A budapesti zöld tárca sem lehetett túl büszke az üzletre, azt ugyanis csupán egy héttel az első tétel piacra dobása után hozta nyilvánosságra, és akkor sem önszántából, hanem a Lehet Más a Politika párt kvótabevételekkel kapcsolatban hangoztatott aggályaira. Közleményében a minisztérium szót sem ejtett arról, hogy ezúttal merőben más típusú adásvétel történt, mint korábban. Az is sajátos, hogy bár a tárca klímapolitikai részlegét is vezető szakállamtitkár, Faragó Tibor az éghajlatvédelmi keretegyezmény nemzetközi porondjának ismert szereplője, ezt az üzletet nem ő készítette elő, hanem a miniszter nevében a kabinetfőnök adott rá utasítást. Faragó nem nyilatkozik, Molnár József kabinetfőnök pedig azt állítja, pusztán arról van szó, hogy a szakállamtitkár Magyarország uniós elnökségére készülve sokat van külföldön, ezért vette át tőle ebben az ügyben a kommunikációt. Sem a tárca kvótaértékesítési stratégiája, sem az egyes részlegek hatásköre nem változott – fűzte hozzá.

A kabinetfőnöki kézi vezérlés legalább annyira szokatlan, mint a vevőkiválasztás módja, ami Molnár szerint úgy történt, hogy „jelentkezett egy vevő, aki azonnal és előre fizetett, hozta a szükséges banki igazolást”. A négymilliárdos üzletre nem írtak ki versenytárgyalást, sőt „referenciát sem lehetett bekérni – állítja a kabinetfőnök –, mivel ilyen értékesítésre még nem volt példa”. Továbbá „a tárca számára kiemelkedően fontos volt”, hogy a kvótát külföldre eladó cég „magyar tulajdonban legyen, a vételárat magyar bankon keresztül, már a tranzakció előtt bemutassa”. Bár mind Spenger, mind a szaktárca szerint a Hungarian Energy Power tonnánként egy euróval többet kínált, mint „a második legjobb ajánlatot tevő cég”, ez aligha tekinthető valódi versenyeztetésnek.

SZABÓ GÁBOR

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Aktuális pályázatok

Összefoglaló az aktív pályázatok legfontosabb feltételeiről: kik pályázhatnak, mekkora összeget lehet igényelni, mire fordítható az elnyert támogatás.

Tíz évbe telt, mire rájöttünk, hogyan lehet tökéletes a bécsi szelet – Wolfgang Puck és fia a HVG-nek

Tíz évbe telt, mire rájöttünk, hogyan lehet tökéletes a bécsi szelet – Wolfgang Puck és fia a HVG-nek

Budapesten is kitart a jó minőség mellett Wolfgang Puck és fia, Byron Lazaroff-Puck – deklaráltan meg is kérik az árát. A világ egyik legismertebb séfje ma is töretlenül aktív a globális étteremhálózatának ügyeiben, de a Spago éttermeket már fiára bízza. Apát és fiát a menü összeállításáról, az öröklés terhéről, egymással való viszonyukról és arról is kérdeztük, milyen kést használnak. Arról is szó esett, hogy miben erősek a budapesti piacok.