Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a1b6687b-c888-4b14-9c9b-f625e6d3ede8","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"kkv","description":"Sok vállalat a profitja csökkentésével próbálja megoldani, hogy ne kelljen túlságosan emelnie az árakat, de a költségeik egyre nőnek és most már aggasztóan nagy áremelkedést várnak 2025 elejére. Úgyhogy az év eleji átárazásokat érdemes figyelni, hogy okosabbak legyünk – mutatta be az MNB.","shortLead":"Sok vállalat a profitja csökkentésével próbálja megoldani, hogy ne kelljen túlságosan emelnie az árakat, de...","id":"20250107_mnb-inflacio-profit-arak-dragulas-inflacio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a1b6687b-c888-4b14-9c9b-f625e6d3ede8.jpg","index":0,"item":"bac16847-5059-4fbe-aab4-8510bf1c5972","keywords":null,"link":"/kkv/20250107_mnb-inflacio-profit-arak-dragulas-inflacio","timestamp":"2025. január. 07. 05:36","title":"A cégek költségei újra nőni kezdtek - meddig úszhatjuk meg, hogy az áraikba is beépítsék ezt?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"60e3c0cf-ecba-458b-91d4-4a0249e9ae9e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Új funkciót kap a Google Chrome, ami például akkor jöhet majd jól, ha szokott hosszú PDF-eket küldeni másoknak – de a fájlnak csak egy adott pontját szeretné megmutatni a másik félnek.","shortLead":"Új funkciót kap a Google Chrome, ami például akkor jöhet majd jól, ha szokott hosszú PDF-eket küldeni másoknak – de...","id":"20250106_google-chrome-bongeszo-kiemelt-szoveg-megosztasa-link-uj-funkcio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/60e3c0cf-ecba-458b-91d4-4a0249e9ae9e.jpg","index":0,"item":"a8a96ebb-350a-4fa7-b59f-2d26fda31feb","keywords":null,"link":"/tudomany/20250106_google-chrome-bongeszo-kiemelt-szoveg-megosztasa-link-uj-funkcio","timestamp":"2025. január. 06. 10:03","title":"Rendkívül hasznos funkció érkezik a Chrome böngészőbe, már ön is kipróbálhatja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4b93245b-7c63-456d-9638-7e38958b485f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A CES 2025 kiállításon mutatta be a L’Oréal a koreai NanoEntekkel közös fejlesztését, ami nagy segítség lehet a kozmetikai termékek használóinak. A piacra lépésre azonban egyelőre várni kell.","shortLead":"A CES 2025 kiállításon mutatta be a L’Oréal a koreai NanoEntekkel közös fejlesztését, ami nagy segítség lehet...","id":"20250106_loreal-cell-bioprint-borapolas-ces-2025","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4b93245b-7c63-456d-9638-7e38958b485f.jpg","index":0,"item":"edd5f0a3-5f56-4027-8cc0-0a02b0282364","keywords":null,"link":"/tudomany/20250106_loreal-cell-bioprint-borapolas-ces-2025","timestamp":"2025. január. 06. 16:03","title":"5 perc alatt megmondja a L'Oréal gépe, hogyan reagálhat a bőre a kozmetikumokra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0962f005-e36a-4f17-9499-b454dafd9589","c_author":"HVG","category":"360","description":"Kicsit magyar? Nagyon magyar? Közepesen magyar? Rákapcsoltuk a magyarságmérőt Adrien Brody három Golden Globe-bal kitüntetett filmjére. Íme, az eredmény.","shortLead":"Kicsit magyar? Nagyon magyar? Közepesen magyar? Rákapcsoltuk a magyarságmérőt Adrien Brody három Golden Globe-bal...","id":"20250106_Mennyire-magyar-A-brutalista-Golden-Globe-dijak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0962f005-e36a-4f17-9499-b454dafd9589.jpg","index":0,"item":"29b86ffc-6b52-48e4-bcd5-eb22d025fff8","keywords":null,"link":"/360/20250106_Mennyire-magyar-A-brutalista-Golden-Globe-dijak","timestamp":"2025. január. 06. 15:45","title":"Mennyire a miénk Tóth László? Mégis mennyire magyar A brutalista, amelyet hétfő hajnalban Golden Globe-okkal halmoztak el?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"322937cd-228d-4c49-9691-ae349a15bf48","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Egyelőre nem tudni, kik voltak a támadók, a Hamász nem vállalta magára az akciót.","shortLead":"Egyelőre nem tudni, kik voltak a támadók, a Hamász nem vállalta magára az akciót.","id":"20250106_ciszjordania-busz-tamadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/322937cd-228d-4c49-9691-ae349a15bf48.jpg","index":0,"item":"c10c7b3e-4e8a-43ed-9ea3-2b72937c166c","keywords":null,"link":"/vilag/20250106_ciszjordania-busz-tamadas","timestamp":"2025. január. 06. 13:53","title":"Buszra nyitottak tüzet fegyveresek Ciszjordániában, hárman meghaltak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"32c08e28-4083-46af-aaf8-9487efebe5a9","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"65 embert vert át, ezzel 14 millió forintot szerzett egy Hajdú-Bihar vármegyei férfi, aki a bizniszbe az élettársát és két barátját is bevonta.","shortLead":"65 embert vert át, ezzel 14 millió forintot szerzett egy Hajdú-Bihar vármegyei férfi, aki a bizniszbe az élettársát és...","id":"20250106_online-csalas-buncselekmeny-hajdu-bihar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/32c08e28-4083-46af-aaf8-9487efebe5a9.jpg","index":0,"item":"26714b70-49b8-41bf-81a4-ee5e13547582","keywords":null,"link":"/itthon/20250106_online-csalas-buncselekmeny-hajdu-bihar","timestamp":"2025. január. 06. 10:19","title":"Mobil garázzsal vert át embereket, számlát is adott az online csaló","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"57a0fa96-d6ef-4b7d-a119-e30c63075f45","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Nehezen, vagy sehogy nem indul el a kamera a legutóbbi iOS-frissítés óta, erről panaszkodnak egyre többen a neten. ","shortLead":"Nehezen, vagy sehogy nem indul el a kamera a legutóbbi iOS-frissítés óta, erről panaszkodnak egyre többen a neten. ","id":"20250106_apple-iphone-ios-18-frissites-hiba-kamera-nem-mukodik","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/57a0fa96-d6ef-4b7d-a119-e30c63075f45.jpg","index":0,"item":"9325f8f0-3271-4c58-8f8c-70870084d700","keywords":null,"link":"/tudomany/20250106_apple-iphone-ios-18-frissites-hiba-kamera-nem-mukodik","timestamp":"2025. január. 06. 17:03","title":"Komoly hibát tapasztal sok iPhone-os, frissítés után nem működik a kamera","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b80b1b75-82db-46dc-bbf9-e1d2e6045ce9","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Magyar Péter és Sulyok Tamás összeszólalkozásából vezette le a veszélyt ifj. Lomnici Zoltán.","shortLead":"Magyar Péter és Sulyok Tamás összeszólalkozásából vezette le a veszélyt ifj. Lomnici Zoltán.","id":"20250106_milosevics-popovics-lomnici-magyar-sulyok-propaganda","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b80b1b75-82db-46dc-bbf9-e1d2e6045ce9.jpg","index":0,"item":"c7bf86d3-5c22-46b0-acdd-1fe37ddd8243","keywords":null,"link":"/itthon/20250106_milosevics-popovics-lomnici-magyar-sulyok-propaganda","timestamp":"2025. január. 06. 10:54","title":"Ismét a Milosevicset megbuktató Szrgya Popovics forradalmi kézikönyvével rettegtet a kormányzati kommunikáció","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Tanyáról a Mercedes-gyárba - így lehetsz Merci-dolgozó
szerző:
Kottra Kata
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Négy éve döntött úgy a Daimler, hogy Kecskemétre telepíti az új gyárát. Azóta a Mercedes nemcsak a város arculatára, hanem a magyar szakképzésre is nagy hatással volt. Miért szorgalmazta a cég a duális szakképzés bevezetését és hogyan működik az a gyakorlatban? Kecskeméten tényleg 14 éves tanoncok állnak a szalag mellett? A hvg.hu látogatást tett a Mercedes tanműhelyében.
A fehér karosszérialemez első ránézésre hibátlannak tűnik. De Fábián Richárd gyakorlott szemmel rögtön észrevesz rajta egy apró horpadást. Richárd 16 éves, tavaly ősszel kezdődött a gyakorlati képzése a Mercedes kecskeméti gyárában. 2014 nyarán járműkarosszéria-karbantartó és felületbevonóként végezhet, és a Mercedes jó eséllyel átveheti. Richárd a kecskeméti Gáspár András Szakközépiskola és Szakiskola kilencedik osztályába jár. Ez egyike annak a két helyi iskolának, amely együtt dolgozik a Mercedesszel.
Az oktatóközpontban a karosszéria-ellenőrzés csak az egyik állomás a sok közül. Maga a centrum nem direkt a gyárban van, hanem jó tíz kilométerrel arrébb, egy ipari parkban, Kecskeméttől délnyugatra. Itt nemcsak annak a 34 szakiskolásnak folyik a képzése, akik néhány év múlva gépjármű mechatronikusként vagy karosszéria-karbantartóként dolgozhatnak tovább a Mercedesnél, hanem itt tanítják be az újonnan felvett felnőtt szakmunkásokat és a mérnököket is. Jelen pillanatban olyan gyorsan bővül a gyár, hogy kéthetente 70 új dolgozó érkezik, az év végére a cég reményei szerint már háromezer körül alakulhat a dolgozói létszám.
Három kilencedikes tanonc a Mercedes kecskeméti tanműhelyében
Kottra Kata
A több száz négyzetméteres csarnok tele van diákokkal és felnőttekkel, akik különböző munkaállomásokon előadásokat hallgatnak, szerelnek, csiszolnak, esztergálnak. Egy zárt festőkamrában két szakiskolás épp egy fémbakot fúj le kékre, amin majd a motor összeszerelését gyakorolhatják a diákok. A falra egy nagyméretű fehér leporellót ragasztottak. Ezen próbálgatják, hogyan kell beállítani a festékszóró pisztolyt úgy, hogy a kék réteg ne legyen se túl vastag, se túl vékony. „Hagyni kell, hadd kísérletezzenek. Ez a filozófiánk. Learning by doing”, magyarázza Mevlüt Sezen oktató. A 35 éves Sezen a Mercedes sindelfingeni gyárából jött Kecskemétre, mint oly sokan a kollegái közül. Magyarul még nem tud, a tanoncok viszont nemigen beszélnek németül, így mindig egy német és egy magyar szaktanár dolgozik velük. Sezen szülei németországi török bevándorlók, ő maga 15 évesen kezdett a Mercedesnél, éppúgy, mint Fábián Richárd tavaly. Vagyis tanoncként. "Én is ennél a vállalatnál nőttem fel, ezért a képzés a szívügyem", mondja Sezen. Úgy érzi, hogy a török kulturális háttér segít a számára eligazodni Magyarországon. "Kicsit hasonlít a két nép mentalitása" - mondta.
A Mercedes kecskeméti megjelenésének szerepe van abban, hogy Magyarországon a gazdaságpolitika az úgynevezett duális szakképzés meghonosítása mellett döntött. A rendszer Németországból származik, és azért hívják duálisnak, mert a szakiskolások nemcsak elméleti, hanem gyakorlati készségeket is elsajátítanak. A gyakorlati képzés nem tanműhelyben, hanem egy igazi hús-vér cégnél folyik. Németországban ez úgy zajlik, hogy a diákok először egy céggel kötnek képzési szerződést, a vállalat fizeti őket a képzés ideje alatt. A cég az, amely egy adott szakiskolával együttműködést létesít, így iskolát keresniük a tanulóknak már nem kell. Magyarországon mindez épp fordítva van: nálunk iskolába felvételiznek először a diákok. Igaz, a döntésüknél az is szerepet játszhat, hogy az iskola melyik céggel kooperál, a vállalatoknak pedig van beleszólása a diákok kiválasztásába.
A Mercedes tavaly például 90 diákot hívott meg az oktatási központba felvételizni. „Egyebek mellett kockát kellett összeraknunk különböző alkatrészekből és egy prototípust hajtogatnunk”, mesélte Baranyi Péter, aki 15 éves és a szintén kecskeméti Kandó Kálmán Szakközépiskolába jár. Péter egy jakabszállási tanyán lakik, ért a bicikliszereléshez és más kisebb javításokat is el tud a ház körül végezni. A Mercedesnél a felvételinél előny, ha valaki ilyen gyakorlatias készségekkel érkezik. A kecskeméti gyárba tavaly összesen 33 fiút és egy lányt vettek fel. Ősszel indul a második évfolyam.
Belà, nem Béla
A kecskeméti oktatóközpont vezetőjének a neve első blikkre magyarosnak tűnhet. Fehér betűkkel „Fabio Belà” van az ingére hímezve. De a „Belà” nem „Béla”, magyarázza a 44 éves férfi, akinek az apja olasz, és az első vendégmunkások között volt, akik megjelentek a Daimler Stuttgart közeli gyárában a hatvanas években. "Apám ott ismerkedett meg anyámmal, aki viszont tősgyökeres sváb”, meséli Fabio Belà. Jót nevet azon a feltételezésen, hogy a neve Béla, csak valaki rosszul hímezte az ékezetet az ingére. "A Mercedesnél természetesen ezekre a részletekre is ügyelnek" - mondja.
Fábián Richárd karosszéria karbantratónak tanul
Kottra Kata
Fabio Belànak szerepe volt abban, hogy a szakképzés területén a duális képzés kapott hangsúlyt. Tagja volt annak a bizottságnak, amely a kormány és a ipari kamarák képviselőivel egyeztetve az új autóipari szakirányokat kidolgozta. A Mercedes képzési felelőse büszkén idézi fel, amikor a tárgyalások lezárultával Orbán Viktorral is koccinthatott a parlament díszes vadásztermében. A győri Audi vagy az esztergomi Suzuki az új képzési tartalmak kidolgozásában nem vettek részt, Belà szerint azért, mert már kicsit beletörődhettek a magyarországi keretfeltételekbe.
A Mercedesnél viszont a kezdettől fogva hatalmas igény mutatkozott a képzési rendszer alakítására. „2008 júniusában döntöttünk úgy, hogy Kecskeméten építjük fel a gyárat. Hamar rájöttünk, hogy nagyon alacsony a lehetséges munkavállalói kör gyakorlati tudása”, meséli Ulrich Jäger személyügyi igazgató. „Sok beszélgetés után ezt a kormány is belátta.” Jägeréket különösen az zavarta, hogy a gyakorlati képzés jelentős része az iskolák tanműhelyeiben folyt, és nem volt rá lehetőség, hogy a diákok több időt töltsenek cégeknél. Ugyanakkor az iskoláknak nincsenek meg az anyagi lehetőségeik arra, hogy olyan körülményeket teremtsenek a tanműhelyekben, mint amilyenek a későbbi munkahelyükön várnak rájuk", mondta Jäger.
Az oktatási központban működik például egy 58 millió forintos festőrobot, ami pont olyan, mint az „igazi”. „Múltkor, amikor elromlott a gyári, kölcsön is kérték" - mesélte Fabio Belà.
Csak a nyelvtudással van baj
A szakképzés átalakítását sok kritika érte Magyarországon. Főleg azt hánytorgatták fel, hogy a kormány kiszolgálja a külföldi autócégek érdekeit, akiknek fiatal, olcsó munkaerőre lenne szükségük. Ezt a vádat igazságtalannak érzik a Mercedesnél, hiszen a szakiskolások hároméves képzése egyáltalán nem olcsó, és évekbe telik a befektetés megtérülése, mondta Belà. A képzés első évében a tanulók a gyár közelébe se mennek, végig az oktatási központban vannak. A második és harmadik évben viszont már bevetik őket a szalag mellett. „De ettől nem lesz kevesebb kézre szükség, sőt a képzésükkel foglalkozó tutoroknak sok időbe kerül a folyamatos visszajelzés, a tanulók állandó instruálása.”
Kottra Kata
Azt, hogy a fiatalok már 14-15 évesen elkezdik a munkát, nem tartja problémának. "Én is 15 éves voltam, amikor beléptem a Mercedeshez. 160 centiméter és 48 kiló voltam, de amikor végeztem, az én vizsgám sikerült az ötven fiú közül a legjobban." Hazai képzési szakemberek azt is kifogásolták, hogy az új rendszerben nem jut elég idő a közismereti tárgyakra. Belà szerint a náluk tanulók elég jól tudnak írni, olvasni és számolni, tehát az alpkészségekkel nincs baj, a Mercedes pedig válogathat a jelentkezők közül. Egyedül az zavaró, hogy a német nyelvtudásuk nem megfelelő. Ezért ősztől a tervek szerint nyelvtanfolyamok is lesznek a gyáron belül. Fábián Richárd, Baranyi Péter és társaik már a képzés ideje alatt megfordulhatnak a Mercedes német telephelyein, és Ulrich Jäger munkaügyi igazgató abból indul ki, hogy ha a nyelvtudás megvan, a későbbiekben a Mercedes bármely üzemében alkalmazhatnak magyar szakmunkást. "A képzés Magyarországon pont olyan színvonalú, mint a német telephelyeinken, hiszen az itt készülő járművek minősége sem lehet alacsonyabb a Németországban gyártott autók minőségénél" - mindez pedig jól mutatja, hogy milyen lehetőségekkel és elvárásokkal találkozhat a Mercedeshez bekerülő szakiskolás.