Itt az új MNB-program: jön a minősített vállalati hitel
Új minősített hitelterméke vezet be a Magyar Nemzeti Bank. Milyen előnyöket tartogat ez a lehetőség a vállalkozások számára?
Magyarország maradhat a túlzottdeficit-eljárás alatt az Európai Bizottság javaslata alapján. A testület őszi gazdasági előrejelzése szerint bár jövőre az uniós 3 százalékos küszöb alatt lesz a költségvetési hiányunk, 2014-ben ismét 3,5 százalékra hízik a deficit. A hvg.hu információi szerint a kormány újabb kiigazító lépéssel próbál majd megfelelni Brüsszel elvárásainak.
Magyarország lehet, hogy nem kerül ki a túlzottdeficit-eljárás alól az Európai Bizottság (EB) őszi előrejelzése alapján. 2013-ra 2,9 százalékos költségvetési hiányra számít Brüsszel, ami alatta marad az uniós hiányküszöbnek, 2014-ben azonban a bizottság szerint ismét 3,5 százalékra hízik a deficit. A hiánynövekedés oka döntően a kamatkiadások növekedése és az oktatási szektor területén bevezetendő kompenzáció (a pedagógusok béremelése) lehet Brüsszel szerint. A bizottság szerint idén a kormány célkitűzésének megfelelően 2,5 százalékos lehet a hiány.
Maradunk a szamárpadban?
Az őszi előrejelzés és az országjelentés egyébként nem tartalmaz következtetéseket a túlzottdeficit-eljárásra vonatkozóan. Hozzá kell tenni ugyanakkor, hogy az előrejelzést bemutató sajtótájékoztatón Málta számára javasolták a túlzotthiány-eljárás eltörlését. A bizottság az előrejelzése alapján szokta a javaslatát megtenni, amelyről a pénzügyminiszterek tanácsa (Ecofin), illetve az Európai Tanács dönt. Az Ecofin december 4-én fogalmazza meg az álláspontját arról, hogy Magyarországot kiengedi-e az eljárás alól (a korábbi döntések fényében, ez összhangban lesz az EB ajánlásával). Addig a kormánynak is van lehetősége arra, hogy bizonyítsa, a fiskális politika fenntartható. De egyelőre az látszik, hogy Brüsszel Magyarországot a túlzottdeficit-eljárás szorításában tartaná. A magyar túlzottdeficit-eljárásra vonatkozó kérdésre Olli Rehn gazdasági és monetáris ügyekért felelős biztos nem válaszolt egyértelműen. Azt mondta, hogy a kormány túlságosan a bevételi oldalra fókuszál legutóbbi intézkedéseivel, miközben gazdasági növekedés nem várható. Emellett azt is mondta, hogy szorosan figyelemmel követik a magyarországi eseményeket.
A bizottság előrejelzése alapján kisebb kiigazítással tarthatóvá válna a tervezett költségvetési pálya, amire egyébként a kormányt korábban nyomatékosan kérte az unió. A nagy kérdés, hogy mit akar kezdeni a kormány a költségvetés fenntarthatóságának bizottsági megítélésével. Itt egyrészt bizonytani kellene azt, hogy a nemzeti reformprogramban (Széll Kálmán-terv) meghirdetett strukturális – tehát tartós megtakarítást eredményező – intézkedésekkel jobb előrehaladást tudunk elérni. Vagy ami egyszerűbb: kezelni kellene az előrejelzés a 2014-es költségvetési évre vonatkozó kockázatait. Például ki kellene mondani, hogy nem lesz pedagógusbér-emelés (ennek a kommunikálása már elkezdődött). És meg kellene állapodni az IMF-fel: ha ez jövő év elejére sikerülne, akkor ez a kamatkiadásokra is pozitív hatással lenne. A kormánynak lehetősége van arra is, hogy bizonyítsa, a gazdaság növekedési potenciálja bizonyos részben konjuntúrafüggő - a nemzetközi gazdaság hatásaival megszűrve pedig a költségvetési politika igenis fenntartható.
Alig növünk
Az EB konzervatívabb növekedési pályával számol, mint a kormány, így alacsonyabbak lehetnek a költségvetés bevételei jövőre. Az adóbeszedés hatékonyságának javítása Brüsszel szerint igencsak bizonytalan, a magyar GDP összesen 0,1 százalékát érheti el az összeg a tervezett 0,5 helyett. Az IMF-tárgyalások bizonytalansága miatt pedig nem lehet belekalkulálni a hiány alakulásába a megállapodás megkötése következtében, a kormány számításai szerint GDP-arányosan 0,5 százalékkal csökkenő kiadásokat. A bizottság szerint a jövő évi költségvetésben tervezett, a GDP 1,75 százalékára rúgó tartalékokat minden valószínűség szerint felhasználja majd a kormány, hogy ellensúlyozza a kiadások területén mutatkozó elcsúszásokat.
2012-ben a GDP 1,2 százalékkal csökkenhet, és 2013-ban gyenge felívelés jöhet, és csak 0,3 százalék lehet jövőre a gazdasági növekedés. A reálbérek 3 százalékkal csökkennek jövőre a bizottság szerint, a munkanélküliségi ráta idén és jövőre is 10,8 százalék lesz, 2014-ben pedig 10,6 százalék. A prognózis szerint még 2014-ben is csak 1,3 százalékkal nőhet a GDP. A növekedési előrejelzés ugyanakkor kockázatokat hordoz magában, mivel a vártnál szorosabb pénzügyi feltételek alacsonyabb növekedést produkálhatnak. A bizottság rámutat: a magyar gazdaság növekedési képessége gyenge, részben a gazdaságpolitikai bizonytalanság és a torzító adók miatt, melyek közül a dokumentum a pénzügyi szektorra nehezedő, magas extraterheket emeli ki.
Az infláció a kormány intézkedései és az élelmiszerárak növekedése miatt magas marad, jóval az MNB által kitűzött 3 százalékos cél felett lehet. Idén 5,6, jövőre 5,3, 2014-ben pedig 3,9 százalék lehet az infláció az előrejelzés alapján. Ez még 2014-ben is a legmagasabb lesz az EU-ban, Magyarországon kívül Írországban, Romániában és Litvániában lehet 3 százalék feletti az infláció.
Az EB szerint 3 százalékkal csökkent a GDP-arányos államadósságunk, idén 79 százalék alatt alakulhat ez a mutató. Ez döntően a forint erősödésének a következménye lehet. A következő két évben 77 százalékos szintig csökkenhet a mutató.
Emelkedhet a bankadó
A kormány még szerdai ülésén megvitatja az Európai Bizottság előrejelzését – értesült a hvg.hu kormánypárti forrásból. Az előrejelzés publikálása előtt a kabinet sem volt még biztos abban, milyen várakozásokat fogalmaz meg a bizottság, de számolt azzal a kockázattal, hogy benntartja Magyarországot a túlzottdeficit-eljárásban. A jövő évi költségvetési hiányt illetően az utóbbi időben közeledett a kormány és a bizottság álláspontja, és a kabinet arra számított, hogy a saját 2,7 százalékos hiányprognózisához képest Brüsszel 3 százalék körüli vagy alatti deficitre számít majd.
A kormány korábban arra az esetre, ha a bizottság várakozása két tized százalékponttal több a kabineténél (tehát 2,7 helyett 2,9 százalékos hiányra számít jövőre), további kiigazító lépéseket tervezett, hogy megfeleljünk a brüsszeli elvárásnak. A kiigazítás a bankadó emeléséből állna (ami két tized százalékpontos eltérés esetén 60 milliárdos pluszterhet jelentene a pénzintézeteknek), ahogyan azt Orbán Viktor már az első októberi Matolcsy-csomag után bejelentette. Arra az esetre, ha két tized százalékpontnál kisebb eltérés lenne a kormány és Brüsszel várakozásai között, a kormány nem tervezett további kiigazító lépéseket. Matolcsy György a brüsszeli jelentés bemutatását követő kormányszóvivői tájékoztatón viszont azt mondta, a jövő heti kormányülésen kell előterjeszteniük, hogy szükséges-e még egy csomag a brüsszeli országjelentés alapján. Illetve kell-e még olyan lépéseket meghozniuk, amely alapján jövő júniusban kikerülhetünk a túlzottdeficit-eljárás alól. A nemzetgazdasági miniszter szerint a magyar kormány azt kéri az Országgyűléstől, hogy folytassa a jövő évi költségvetés megvitatását.
Ha a bizottság lezárta volna a túlzotthiány-eljárást, a kormány lezártnak tekintette volna a jövő évi költségvetésről szóló, Brüsszellel folytatott vitát, és novemberben a parlament elfogadta volna az adótörvényeket, majd december elejére a 2013-as büdzsét. Ebben az esetben – a korábbi kormányzati nyilatkozatok ellenére – nem vártak volna az IMF-tárgyalások miatt a költségvetés lezárására kormánypárti értesüléseink szerint.
Új minősített hitelterméke vezet be a Magyar Nemzeti Bank. Milyen előnyöket tartogat ez a lehetőség a vállalkozások számára?
Kedvező lehetőség a likviditás javítására feldolgozóipari vállalatok számára.
Összefoglaló az aktív pályázatok legfontosabb feltételeiről: kik pályázhatnak, mekkora összeget lehet igényelni, mire fordítható az elnyert támogatás.
Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.
Évtizedek után kapta vissza árterét a Duna Románia egyik félreeső sarkában. A 400 hektárnyi nádas ugyanakkor önmagában elenyésző ahhoz a hatalmas területhez képest, amit a fejlődés nevében elraboltunk a folyamtól, mégis kijelöli az utat, amerre menni kellene. Kajakozzon velünk a vízitökös csatornán, mutatjuk az eredményt!
Hogyan is működött a modem, és mi volt az akusztikus csatoló?
Földes András riportja Munkácsról.
A Tisza Párt elnöke szerint lehet, hogy a tűzijátékban Szijjártó Pétert akarták kifigurázni.
A mentősöknek további 24 sérültet kellett ellátniuk.
Egy német elemzés szerint Kijev számára veszedelmes lenne egy közös csúcstalálkozó Trumppal és Putyinnal, főleg, ha Budapesten tárgyalnának.
Egyikük tartózkodási engedélyét azután vonták vissza, hogy várandós lett.