Nyersanyagpiaci kilátások 2025 második felére
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
Az évtized második feléig tart, vagyis átnyúlik a következő parlamenti időszakra az a takarékossági intézkedéscsomag, amelyet szerdán jelentett be George Osborne brit pénzügyminiszter. Összesen 11,5 milliárd fontot, vagyis több mint négyezer milliárd forintot akarnak megtakarítani a kormányzati intézményrendszer működési költségeiből a 2015-2016-os pénzügyi évre. Ez a minisztériumok költségvetésének 10 százalékáig terjedő kiadáscsökkentést jelent.
Az ellenzéki Munkáspárttól azt ígérték: ha a következő választásokon kormányra kerülnek, végrehajtják a most bejelentett pótlólagos kiigazításokat.
A 2010-ben kormányra került koalíciós kormány a bruttó hazai termék (GDP) 11,2 százalékával egyenlő államháztartási hiányt örökölt munkáspárti elődjétől. Eredetileg 2015-re, a következő parlamenti választások évére tűzték ki a költségvetési konszolidáció teljes körű végrehajtását. A vártnál sokkal gyengébb brit gazdasági teljesítmény miatt azonban a kiigazítási programot meghosszabbították.
Osborne a szerdai előterjesztésben azt mondta, hogy a brit gazdaság, amely az elmúlt években minden idők egyik legnagyobb válságát élte át, most már "kifelé tart az intenzív osztályról", és úton van a kilábalás felé. Hozzátette: az államháztartási deficit a választások óta a harmadával csökkent, és a brit gazdaságot "sikerült visszarángatni a csőd széléről".
Londoni elemzői vélemények szerint ugyanakkor a szerdán bejelentett pótlólagos kiigazítási lépések sem lesznek elégségesek.
Az egyik legtekintélyesebb londoni gazdasági-pénzügyi elemzőház, a Centre for Economics and Business Research közgazdászai a szerdai alsóházi előterjesztés után összeállított értékelésükben közölték: szerintük a kormány mellett működő Költségvetési Felelősség Hivatalának makrogazdasági előrejelzései - amelyekre a deficitcsökkentő tervek alapulnak - túl derűlátók.
Hasonlóan borúlátóan ítélik meg a brit államháztartási és adósságfolyamatokat a hitelminősítők: ezt jelzi, hogy Nagy-Britanniától már két nagy nemzetközi hitelminősítő is megvonta a lehetséges legjobb, "AAA/Aaa" államadós-besorolást. A Moody's Investors Service február 22-én az általa "Aaa"-val jelölt legmagasabb szintről egy fokozattal "Aa1"-re rontotta a szuverén hazai és külső brit kötvénykötelezettségek osztályzatát, arra a várakozására hivatkozva, hogy a lanyha brit gazdasági aktivitással jellemzett időszak az évtized második feléig eltart, és ebben a gyenge növekedési környezetben a konszolidációs program valószínűleg jócskán átnyúlik majd a 2015-ös választásokkal kezdődő következő parlamenti időszakra.
Hasonló indokokkal vonta meg a brit "AAA" besorolást nem sokkal később a Fitch Ratings is.
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
A bvk hosszú távú döntés, az adózási kérdéseket ezt figyelembe véve célszerű kezelni.
Nem világos, hogy a leginkább szablyacsörgetésnek tekinthető kereskedelmi háború átmegy egy langymeleg állapotba, vagy augusztus elsején totális káosz lesz a vége.
Már a Szijjártó-libling akkugyáraknak sem jut az egyedi állami támogatásokból. Az Állami Számvevőszék súlyos kritikákat fogalmazott meg e rendszerrel szemben, mert nem szolgálja a gazdaság érdekeit.
Az ellenzéki politikus szerint ha a Tiszának kétharmada lenne, akkor Rogánt, Schadlt, Völnert, a Matolcsy-kör tagjait, és mindenkit, aki a magyaroktól lopott, bilincsben vinnék el.
Egészen hihetetlennek tűnő hírek, melyekről kiderült, hogy igazak. Hihető átverések. Mindkét fajtából jutott bőven az elmúlt hetekben a közösségi oldalakra.