Csak mi, magyarok drágálljuk a sört a müncheni Oktoberfesten?

A bajor fesztiválon több éves csökkenést követőn idén növekedhet a látogatók száma. A sör ugyan drágult, de az embereket ez nem zavarja, egyre többet isznak. De mennyiért?

  • hvg.hu hvg.hu
Csak mi, magyarok drágálljuk a sört a müncheni Oktoberfesten?

Az elmúlt 207 évben mindössze 24-szer nem rendezték meg az Oktoberfestet, valamilyen járvány vagy háború miatt.A Portfólió.hu az UniCredit bank elemzését ismerteti, amely bemutatja, hogy milyen hatással van a szabályozói környezet miatt korlátozott verseny az árakra, jelen esetben a sörére.

Bár a 2011-es (6,9 milliós lokális) csúcshoz képest jóval kevesebben látogattak el 2016-ban az Oktoberfestre, az 5,6 milliós résztvevőszám miatt sincs oka szégyenkeznie a szervezőknek. Már csak azért sem, mert a 2011-es esemény hosszabb ideig tartott, mivel október 3-a, vagyis Németország egységesítésének napja a hét elejére esett. Idén ugyanez a helyzet, vagyis jó esély van rá, hogy az elmúlt évek csökkenő tendenciáját követően 2017-ben végre emelkedhet a látogatószám.

Az Oktoberfesten az árak évről-évre dinamikusan növekednek, aminek a vendégek kevésbé, az árusok viszont annál inkább örülnek. Hiába egyre drágább a sör a világ legnagyobb fesztiválján, az embereket ez nem zavarja. Miközben Németországban az általános árszínvonal mindössze 75%-kal lett magasabb 1985 és 2017 között, addig az Oktoberfesten nagyjából 230%-kal emelkedtek az árak (tavaly 3,5%-kal, idén 3,1%-kal). Sokak bánatára a sörök drágultak a legnagyobb mértékben, 250%-kal. Egy korsó (1 liter) sörért nagyjából 11 eurót kell fizetni.

A legfontosabb árképző tényező  a verseny korlátozása. Németországban több mint 1300 sörfőző működik, ami komoly árversenyt teremt a piacon, az Oktoberfesten azonban a hagyományok miatt csak néhány, szigorú szabályoknak megfelelő bajor sörfőzde termékei forgalmazhatók. Mivel a kritériumoknak csupán 6 sörfőző felel meg, ezért a verseny erősen korlátozott, ami így nagyobb teret enged az áremelésnek.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek