Orosz metrókocsik: mégsem felújítottak?

Gyanús fotó egy orosz weboldalon. Az LMP is vizsgálatot sürget

  • hvg.hu hvg.hu
Orosz metrókocsik: mégsem felújítottak?

A Metróért Egyesület Facebook-oldalán jelent meg az a fotó, amely egy két napja Moszkvában lefényképezett, felújításra kivitt budapesti metrókocsit ábrázol. A kép attól válik különössé, hogy ezt a (pályaszáma alapján beazonosítható) kocsit az egyesület szerint hivatalosan közel három hónapja, március 28-án felújítva visszaszállították Budapestre.

Ha tehát az orosz transphoto.ru oldalon megjelent fotó dátumozása helyes, az megint azokat a vádakat erősíti, amelyek szerint a budapesti szerelvényeket eredetileg gyártó orosz Metrowagonmash nem felújított régi, hanem új kocsikat (vagy részben újakat) szállított a BKV-nak.

De miért baj az, ha felújított régiek helyett esetleg tényleg új metrókocsik érkeztek Budapestre? Azért, mert ez súlyosan megkérdőjelezné az újak vásárlása helyett a régi szerelvények felújítását erőltető magyar kormány nyomására ilyen formában kiírt tender tisztaságát. Tudni lehetett ugyanis, hogy az új metrók beszerzésére kiírt tenderen a Moszkva melletti gyártó elvérzett volna korszerűtlen termékeivel. Így viszont mégiscsak megcsípett egy 69 milliárd forintos üzletet, ráadásul egyes feltételezések szerint ennek keretében rásózhatta a magyar fővárosra azokat az eredetileg Moszkva számára gyártott metrókocsikat, amelyeket végül sem az orosz, sem pedig az üzbég főváros nem vett át.

Az LMP friss közleménye szerint a párt azzal a kérdéssel fordul Tarlós Istvánhoz, hogy a "visszakapott" kocsik közül hányat cseréltek ki teljes egészében másra, és hány nevezhető felújítottnak, továbbá, hogy utóbbiak milyen mértékben egyeznek meg a felújításra kiküldöttekkel, mely részeik lettek kicserélve. Arra a kérdésre is választ várnak, hogy a Budapestre érkezett metrókocsik azonosak-e azokkal, amelyeket Moszkva konstrukciós hibák miatt visszaküldött a gyártónak, és amelyek megvásárlásától Taskent ugyanezen okok miatt elállt.

Paradox módon az üzlet tisztaságát és a gyártó igazát látszanak alátámasztani azok a képek, amelyek azt mutatják, hogy a frissen felújított metrókocsik máris rozsdásodnak. A trehány munka kifizetődik?

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Gárdos Péter író-rendező: „A Kádár-rendszer kedélyes borzadály volt, a mostani pedig hideglelős borzalom”

Gárdos Péter író-rendező: „A Kádár-rendszer kedélyes borzadály volt, a mostani pedig hideglelős borzalom”

„Olyannyira rímelnek egymással az ifjúkori élményeim és a mai benyomásaim, hogy azt éreztem, ha 1971–1972-ről írok, akkor az olvasó talán ráismer, hogy ugyanez történik most, csak jóval nagyiparibb módszerekkel vernek át minket” – mondja a 77 éves, tíz éve még sikeres filmrendező, aki azóta pályát módosított. A Hamisítók című hatodik regénye az 1970-es évek kommunikációs trükkjeit és ügynökügyeit eleveníti fel.