szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Szeptemberben, a sokadik nagy antwerpeni kokainfogás után a második legnagyobb belga város polgármestere kijelentette: elképesztő méreteket öltött a városban a kábítószerbiznisz. Kolosszális pénzekről van szó, amelyekből a politikusok megvesztegetésére is bőven futja.

Bart De Wever ellentmondásos figura a belga politikai életben, de amit a drogról mond, az alighanem nagyon is találó. Szavait alátámasztják az ENSZ kábítószer elleni ügynökségének és az európai drogellenes hivatalnak (OEDT) az adatai is. A belga rendőrség már egy éve megkongatta a vészharangot. Közölték, hogy a nagy kikötővárosban párhuzamos gazdaság alakult ki, amit a kolumbiai kartellek és hollandiai leányvállalataik működtetnek, elképesztően magas korrupciós szinttel.

Lássuk a számokat

1 tonna tiszta kokain kb. ötvenmillió eurót ér Európában. A kereskedelem volumenét a lefoglalt szállítmányok mennyisége érzékelteti. Tehát: Belgium 2016-ban előzte Spanyolországot, 29 lefoglalt tonnányi kokainnal. De 2017-ben Antwerpenben már 38 tonnát foglaltak le. Csak sejteni lehet, hogy ekkora lefoglalt mennyiség mellett mennyi kábítószer jut el simán az utcai dílerekhez és a fogyasztókhoz. Nyilván a lefoglalt mennyiség sokszorosa, amit pedig elkapnak a hatóságok, az kalkulált veszteség. A vizsgálatba az amerikai hatóságok is masszívan bekapcsolódtak – írja az RFI weboldala.

Az újvilági kikötőkben elkapott, kokaint csempésző, elvben banánt vagy más trópusi gyümölcsöt szállító hajók úti céljainak hatvan százaléka Antwerpen volt. A belga kikötőben 60 ezer alkalmazott dolgozik. De Antwerpen afféle szabad kikötő, a szó klasszikus értelmében. Ide bárki beautózhat, behajthat, akár üzletemberként, akár, elvben, turistaként.

Eközben a nagy hollandiai kikötőben, Rotterdamban speciális technikával világítják át a konténereket, és a kikötő területére nem léphet be akárki. Na ezért Antwerpen jelenleg Európa első drogkikötője, amíg a városi és a szövetségi belga hatóságok valamilyen radikális lépésre nem szánják el magukat. A helyszíni beszámolók szerint viszont ez nehéz lesz, mert az illegális forgalom szisztematikus kiszűrése a hajók túlnyomó többségére jellemző legális forgalmat is elképesztő módon lelassítaná.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!