Majdnem szabályozott pénzügyek helyett biztos pillérek
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
Repülőgépipari befektetésekre és légikikötők fejlesztésére ösztönöz a kormány. A tervekben volna is ráció, ha nem bukkannának fel mindenütt jól ismert személyek.
Alternatívát épít az autóiparnak az Orbán-kormány. Néhány hete az okozott meglepetést, hogy egy magyar vállalat százmilliárd forintot megközelítő tőkével vásárolt be egy cseh repülőgépgyárba. Körül is néztek Orbán fürkészei a V4-ek piacán, a cseheknél rá is találtak a portékára, a katonai kiképzőgépeket gyártó – és az Airbusnak ugyancsak beszállító – Aero Vodochodyra. Még ez is beleférne egy vízióval megáldott iparfejlesztési stratégiába, mint ahogy az is, hogy vírusválság idején a Ferihegyen munka nélkül maradt állami Aeroplex kapja meg a honvédségtől a katonai-kormányzati Airbus-gépek karbantartását 14 milliárd forintért. Ám az sem tűnik véletlennek, ami ezen túl történik.
Az Aero Vodochody üzletét szőröstül-bőröstül lenyelte a Fidesz holdudvarának egyik fontos üzletembere, Tombor András. Ha a magyar honvédségi beszerzők ezek után kiképzőgépet akarnak vásárolni, logikus lesz a csehek által kifejlesztett, most már részben magyar tulajdonban készülő L–39NG típusú gépet választani. A haszon fele még tisztességes üzlet esetén is Tombor zsebében fog landolni.
A frissen alapított Nemzeti Légiipari Projekt Kft. jelenleg színtiszta állami cég, gondolhatnánk, minden fillér profit a nemzet apraja-nagyját gyarapítja. Csakhogy a körülmények ismeretében nehéz feledni, ki ejtőernyőzött a repülőgépipari vállalat ügyvezetői székébe: a Gyulai Várfürdő igazgatója, Kun Miklós. A fürdő alapvetően önkormányzati tulajdonban van, és a Hunguest Hotels csak töredék részt birtokol benne, ám Kun 2016 végén, éppen az után került pozícióba, hogy Mészáros Lőrinc emberei vették át a szállodalánc irányítását.
Helyreigazítás |
A HVG 2020. augusztus 6-ai számában tévesen állítottuk, hogy az Aeroplex Közép-európai Légijármű Műszaki Központ Kft. a vírusválság idején munka nélkül maradt, ezzel szemben jelentős piaci megrendelései voltak, és kapacitásai nagy részét kihasználva folyamatosan működött. |
A cikk teljes terjedelmében az e heti HVG Fókuszban rovatában, illetve online a hvg360-on olvasható.
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.
Az elektronikus aláírásoknak egyre nagyobb a szerepe, de a különböző típusok közötti különbségek nem mindig egyértelműek.
Mutatunk újabb hét könyvet, amit nyugodt szívvel ajánlunk a nyárra.
A borbár üzletvezetője szerint a szóváltás nemi irányultságtól független volt.
A feltételezett elkövetőt holtan találták meg.