szerző:
Tetszett a cikk?

Hiába a hatalmas társadalmi megosztottság, a világjárvány, vagy épp a Legfelső Bíróság feltöltésének kérdése, az amerikai választási kampány egyik legfontosabb kérdése már megint az lehet: mennyi pénz van az emberek zsebében. Ahogy közeledik a választás napja, egyre többen figyelnek nemcsak arra, hogy mit tesz Donald Trump, hanem arra is, hogy mit jelentene a gazdaság számára Joe Biden győzelme.

Biden nyert, Trump még küzd - amerikai elnökválasztás 2020
November 3-án elnökválasztást tartottak az Amerikai Egyesült Államokban. A republikánus Donald Trump és demokrata kihívója, Joe Biden közti verseny több államban nagyon szoros volt, így végül csak november 7-én derült ki: Joe Biden lesz az USA 46. elnöke. Kövesse az elhúzódó elnökválasztás fejleményeit és lehetséges következményeit a hvg.hu-n.
Friss cikkek a témában

Egész váratlant húzott Donald Trump, amikor kiírta a Twitterre: leállítja a Képviselőház demokrata párti többségével folytatott tárgyalásokat az újabb járványügyi mentőcsomagról, nem jön a tavaszi 2000 milliárd dollároshoz hasonló nagyságrendű folytatás. Néhány elemző odáig ment el, hogy az amerikai elnök ezzel játssza el a megmaradt csekély esélyét az újraválasztásra. Ez egy nagyon meredek állítás, de azt azért biztosan mondhatjuk:

Trump azért nem teljesen esélytelen, mert bármilyen népszerűtlen is legyen sok más kérdésben, a gazdaság három évig jól működött, és egyelőre úgy tűnik, hogy a szörnyű második negyedév után gyors lesz a visszapattanás.

A közvélemény-kutatások szerint a gazdaság az egyetlen olyan téma, amelyben Trumpot többen látják alkalmasnak az ország vezetésére, mint Joe Bident, többek közt épp a tavaszihoz hasonló kompromisszumok miatt. Az pedig, hogy újra a gazdaság a kampánytéma, miközben lassan, de biztosan nő a volt alelnök előnye, egyre fontosabbá teszi a kérdést: mire számíthat az amerikai és a globális gazdaság, ha jövő januártól Joe Biden lesz az Egyesült Államok elnöke?

AFP / Saul Loeb

A kiinduló helyzet nem egyszerű. A kampányában Bidennek két fontos ellentétre kell figyelnie:

  • Trump adópolitikája kimondottan jó a nagy cégek vezetői és a tőzsdei befektetők számára – két olyan csoportról van szó, ahol a többség inkább a liberálisokhoz húz, amint nem a gazdaság a téma. Biden feladata arról meggyőzni őket, hogy nem rontaná nagyon az üzletüket.
  • Ahogy nő az országban a társadalmi különbség, úgy erősödik a demokraták balszárnya, radikálisabb adó- és szociálpolitikai kérésekkel. Nekik is kelljen valamit kínálni, de úgy, hogy eközben ne riadjanak el a többséget jelentő mérsékeltek sem Bidentől.

Az világos, hogy akárki is nyeri a választást, a legsürgősebb feladata az lesz, hogy kezdjen valamit az egészségügyi és gazdasági válsággal, és keressen egy egyensúlyt, hogyan lehet úgy újraindítani a gazdaságot, hogy ne omoljon össze az egészségügy még jobban. Biden nemrég közzétette a mentőprogramját, amelyben három fő pontba rendezte az ígéreteit.

1. Az újranyitás kérdése. Biden erről azt írta: a legbiztosabb út ahhoz, hogy a gazdaság magára találjon, az, ha akkor lazítanak a járványügyi szigoron, amikor az egészségügyi szakértők szerint szabad lesz. Ez természetesen gazdasági károkkal jár, de úgy számolnak, hogy gyorsabb lehet a visszapattanás, ha nem húzódik el az egészségügyi válság.

2. Addig is segíteni kell a cégeket, hogy minél kevesebb vállalat álljon le. Anyagi támogatást ígér azoknak a cégeknek, amelyek nem küldenek el dolgozókat a válság alatt, a kis- és közepes vállalkozásoknak pedig államilag támogatott hiteleket. Ez utóbbinál kilátásba helyezte, hogy törvénnyel kötelezi a bankokat arra, vegyenek részt az állami kezességű hitelprogramban – ez nekünk Európában nem tűnik egy radikális javaslatnak, az USA-ban annál szokatlanabb. Ha pedig a legnagyobb cégek közül valamelyik állami mentőövet kérne, csak szigorú feltételekkel kapná meg, vállalnia kellene, hogy a dolgozók megtartása lesz az elsődleges szempont.

3. Eközben áthidaló támogatásokat ígér a háztartásoknak a válság idejére. A tavaszi mentőcsomagban is pénzt osztottak az embereknek (a többségnek 1200 dollárt), Biden vállalta, hogy folytatja ezt a programot, ha szükséges lesz. A munkanélküli segélyt növelné és időben is hosszabb távúvá tenné. A diákhitelből fejenként legalább 10 ezer dollárt elengedne, ingyenessé tenné a Covid-tesztelést, és ami már megint csak az európaiaknak furcsa: kötelezővé tenné, hogy a cégek kiadjanak fizetett betegszabadságot.

MTI / AP

Vannak más ígéretek is – a nyugdíjrendszert úgy alakítaná át, hogy a középosztálybelieknek jusson több pénz a gazdagabbak kárára, lehetővé tenné, hogy magánbiztosítók mellett megjelenjen az állami egészségbiztosítás, és nagyobb állami beruházásokkal szeretné pörgetni a gazdaságot. Ígérni persze könnyű, az izgalmas pont az, amikor válaszolni kell a kérdésre:

miből lesz erre pénz?

Biden programja szerint ezt két módon lehet megoldani. Egyrészt megemelné a legnagyobb cégek és a leggazdagabb emberek adóit. A legalább évi 100 millió dolláros bevételű cégeknek 15 százalékos minimumadót vezetne be, a legmagasabb céges adókulcsot 21-ről 28 százalékosra emelné, 1 millió dollár bevétel fölött megadóztatná a nyereségeket és osztalékokat, a jövedelemadó legmagasabb, az 500 ezer dollár feletti részre érvényes adókulcsát pedig visszavinné arra a 39,6 százalékra, ahonnan Trump lecsökkentette 37 százalékosra.

AFP

Nyugodtan nevezhetjük mindezt egy – legalábbis amerikai szinten – klasszikus baloldali programnak, a Tax Policy Center úgy számol, hogy az adóemelések közel háromnegyedét a leggazdagabb 1 százalék érezné meg, a társadalom szegényebb 80 százalékától csak a pluszbevétel 7 százaléka jönne be.

A másik része a megoldásnak pedig az, hogy elszáll az államháztartási hiány. Ez rendes körülmények között nem volna jó. De a mostani válságkezelésben Európában és Amerikában is szinte teljes az egyetértés abban: először azzal kell foglalkozni, hogy ne omoljon össze a gazdaság, ennek érdekében évekre el lehet engedni a hiánycélokat, és amikor majd túl leszünk a válságon, vissza lehet térni a költségvetési szigorhoz. Az USA részben ezt az utat követte 2008 után, amikor Biden volt az alelnök, és valóban sikeres volt a válságkezelés.

És ha kompromisszumokat kell kötni?

A problémát az jelentheti, hogy a törvényhozás támogatása nélkül nem valósítható meg minden terv. Márpedig az ugyan valószínű, hogy a Képviselőházban a demokraták lesznek többségben, de arra van esély, hogy a Szenátus republikánus többségű marad. A Biden-kampánystáb itt arra próbál mindenkit emlékeztetni, hogy a demokrata jelöltnek van rutinja ilyesmi egyezkedésben. Miután a 2010-es félidős választáson a republikánusok többségbe kerültek a Képviselőházban, és lehetett tudni, hogy lejárnak azok az adókedvezmények, amelyeket a Bush-kormány 2001 és 2003 között a gazdagabbaknak tíz évre adott, Barack Obama Bident bízta meg, hogy vezesse a tárgyalásokat. Végül olyan kompromisszumra jutottak, amelyet mindkét párt támogatott – lehet, hogy hasonlóra lesz szükség most is.

De mit jelent mindez nekünk?

Persze Európából mindezt legfeljebb érdeklődve nézhetjük, annál fontosabb számunkra az, mit tervez Biden a külpolitikában. Leginkább azt, hogy az Egyesült Államok visszatér a 2016 előtti, pragmatikus, de nemzetközi együttműködésen alapuló politikájához. Többször is beszélt arról, hogy újratárgyalná a nemzetközi szerződéseket, amelyeket Trump felmondott, és bezárkózás helyett ismét a nyugati világrend vezetőjeként lépne fel. A Business Insider összeállítása szerint az EU vezetői arra számítanak, hogy Trump vámháborús fenyegetései helyett Biden inkább a kereskedelmi tárgyalásokkal erősítené az amerikai pozíciót, és inkább abban bízik, hogy az USA és az EU egymást támogatva lehet erősebb Kínánál.

Egyre jobbak Biden esélyei

Egy-másfél hónapja még arról lehetett írni: Trump hátránya nagyobb, mint négy éve volt, de a válság és a járvány miatt egy átlagos választáshoz képest sokkal nagyobb az esély arra, hogy történik valami váratlan november 3-ig, ami miatt fordít. Most viszont három hét van hátra a választásig, Biden pedig stabilan tartja az előnyét. A FiveThirtyEight modellje szerint ha csak azokat az államokat behúzza Biden, ahol most legalább 6 százalék előnnyel mérik, akkor megnyeri a választást. Ők úgy számolnak, hogy 17 hely van, ahol még nem teljesen lefutott a választás – ha a közvélemény-kutatások súlyozott átlagát vesszük, az elmúlt egy hónapban mind a 17-ben vagy nőtt Biden előnye, vagy csökkent a hátránya.

Ahhoz, hogy valaki elnök legyen, 270 elektort kell szereznie. Azok az államok, ahol most 10 százalékosnál nagyobb Biden előnye, együttvéve 212 elektort adnak. Michiganben (16 elektor), Minnesotában (10) és New Hampshire-ben (4) 8–9 százalék Biden előnye, Nevadában (6) 7, Wisconsinban (10) és Pennsylvaniában (20) pedig 6 százalékkal vezet – ez együtt már 278 elektort jelent.

Donald Trump szempontjából ugyanez a helyzet így néz ki: ha minden államban győz, ahol most csak kicsivel is ő az esélyesebb, 186 elektornál jár. Ha megnyeri ezek mellett a most döntetlenre mért Ohiót (18 elektor), 2–4 százalék hátrányból visszahozza Észak-Karolinát (15), Floridát (29), Arizonát (11), és a más szabályok szerint választó Nebraska 2-es körzetének egy elektorát, még akkor is csak 260 elektor az övé, még egy nagyobb vagy két kisebb államot meg kell fordítania, ahol most Biden előnye jóval nagyobb.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Sztojcsev Iván Gazdaság

Min dőlhet el, hogy Donald Trump elnök marad-e?

Káosz az egészségügyben, három és fél jó év után rettenetes, de újra javuló gazdasági teljesítmény, rendőri rasszizmus - bármelyik lehetne ezek közül egy választási kampány fő témája, de az Egyesült Államok most egyszerre kapta meg mindhármat. Az elnökválasztási kampány utolsó három hónapjára készülve átnéztük, miben reménykedhet Donald Trump, és mivel válthatja le őt Joe Biden.

Sztojcsev Iván Gazdaság

Trump félsikereket ad el győzelemként, ezért választhatják újra

Donald Trump 2016-ban azzal nyert választást, hogy megígérte a leszakadóban lévő államok munkásainak, majd ő szerez nekik állást. Nem nagyon szerzett, de a gazdaság a nagy cégek támogatásainak köszönhetően három és fél évig így is jól teljesített. Aztán a koronavírus átírt mindent, és azt is megmutatta, hol igazán sérülékeny az amerikai gazdaság és társadalom.