Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A webshopokra nem vonatkozik az, ami a fizikai üzletekre, mert ők mondhatják azt, hogy egy terméket nem adnak el annyiért, amennyiért a weboldalon kínálták, mert az árat hibásan tüntették fel. Tisztességtelenség csak akkor merül fel, ha ezt módszeresen, a vevők megtévesztésének szándékával csinálják.

Automata kávéfőző 115 ezer forint helyett 35 ezer forintért? – pompás ajánlat, gondolta a hvg.hu olvasója, mikor meglátta az árat az Extreme Digital akciós kínálatában, és azonnal lecsapott rá. Ezek után meglepetésként érte, hogy az áruház levélben tájékoztatta: a terméket ezen az áron nem tudja biztosítani számára.

Az Edigital érvelése szerint az ár valóban túl szép volt ahhoz, hogy igaz legyen,

és hivatkozott az Általános Szolgáltatási Feltételeinek (ÁSZF) azon pontjára, amely kimondja, hogy ha „hibás ár” kerül a felületre, „különös tekintettel a nyilvánvalóan téves, pl. a termék közismert, általánosan elfogadott vagy becsült árától jelentősen eltérő, ide értve a feltűnő értékaránytalanságot is, valamint esetleg rendszerhiba miatt megjelenő 0 Ft-os vagy 1 Ft-os árra”, akkor nem köteles a terméket „hibás áron” szállítani, hanem felajánlhatja a „helyes áron” történő szállítást. Az ügyfél természetesen elállhat a vásárlástól.

Reviczky Zsolt

Az elállás lehetőségén túl a kellemetlensége ellensúlyozásaképp felajánlottak egy 3 ezer forintos Emag-voucher-t, amelyet legalább 10 ezer forintos vásárlás esetén használhat fel. Olvasónk nehezményezte az eljárást, mivel a webshop nagy akciót hirdetett, akár 80 százalékos kedvezményekkel – és valóban ilyen mértékben leértékelt termékből elég sokat kínáltak, igaz, leginkább az olcsóbb árkategóriákban.

Előfordulhatnak hibák

Olvasónk panaszt nyújtott be tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot vélelmezve. „A vonatkozó jogszabály, amely a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokkal kapcsolatos rendelkezéseket tartalmazza, előírja, hogy

a kereskedelmi gyakorlatok megítélése során az ésszerűen tájékozott, körültekintő fogyasztót kell alapul venni

– közölte a hvg.hu megkeresésére a cég. „Azt látni kell, hogy a megkeresés kapcsán említett kávéfőző piaci ára 114.990, - Ft és 162.500, - Ft között mozog. Álláspontunk szerint ezen termék negyed- vagy ötödáron történő megvásárlása nem reális” – állítják.

Képünk illusztráció
edigital.hu

Az Edigital álláspontja szerint ekkora termék-portfólió kezelésnél előfordulhat nagyon ritka esetben, hogy adott termékek árai tévesen kerülnek betöltésre a társaság vállalatirányítási rendszerébe. Emlékeztetnek rá, hogy az árazást munkavállalók végzik tömegesen, manuálisan, és ugyan van beépített ellenőrzési mechanizmus, az nem minden esetben szűri ki az anomáliákat. Véleményük szerint az ilyen emberi hiba okozta árazásoknál a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat nem merül fel. Az észlelést követően minden esetben haladéktalanul módosítják az árakat a megfelelő szintre.

A cég szerint az adott akciós időszakban nem volt több elárazásos eset a szokásosnál, a konkrét esetben egyedi munkavállalói hibáról volt szó. Amiért újfent elnézést kérnek.

Jelentős kár érhetné a kereskedőt, ha nem lenne kibúvó

Nem lenne életszerű, ha a webshopoknak minden esetben annyiért kellene adniuk a termékeket, mint amennyi fel van tüntetve. Ahogy az Edigital is emlékeztet rá, egy fizikai üzletben is előfordulhat, hogy tévesen kerül ki egy ár, ez hiba, nem átverés. Nyilván jelentős kár éri a kereskedőt, ha mondjuk egy pár zokni áráért lenne kénytelen adni egy több millió forintos házimozi-rendszert. Ráadásul egy fizikai üzletben különösen egy jelentős félreárazás hamar kiderül, míg egy webshopban több száz, akár több ezer darab elkelhet, mire fény derül a hibára.

Reviczky Zsolt

Azért a hétköznapi szinten nem egyértelmű, az ügyféltől mennyire várható el, hogy egy-egy termék esetében megállapítsa, irreális-e a feltüntetett ár, illetve az mikor számít „nyilvánvalóan” tévesnek. Az Edigital szerint ők nem kezelik máshogy a helyzetet annak függvényében, hogy mekkora árról, illetve mekkora árkülönbségről van szó, az ÁSZF-ük vonatkozó pontját minden esetben alkalmazzák. Nem az a fontos ugyanis, hogy mekkora az árkülönbség, hanem hogy hiba történt, amit korrigálni kell.

Az online vásárlásra más szabályok vonatkoznak

A fogyasztóvédelmi jogszabályok szerint a webshopok valóban nem kötelesek a feltüntetett áron adni a termékeket. És nem pusztán azért, mert az Edigital által is alkalmazott szabály sztenderd része a webshopok ÁSZF-ének.

A fizikai üzletek kötelesek a feltüntetett áron adni a termékeiket, illetve ha egy termék esetében akár hibásan több ár van feltüntetve, akkor a legalacsonyabban.

Azonban az online értékesítésben a vevő tesz ajánlatot a vásárlásra a megrendeléssel (nem pedig fordítva), a szerződés csak akkor jön létre, ha azt a webáruház kifejezetten elfogadja.

hvg.hu

Ezzel együtt egy webáruház esetében is felmerülhet a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat, ha az elárazások nem alkalmi hibák, hanem rendszeresen és módszeresen, a vevők megtévesztésének szándékával alacsonyabb árakat tüntet fel, mint amennyiért aztán valójában hajlandó adni a termékeit.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) például júniusban jelentette be, hogy eljárást indított a Wish online piactere működési gyakorlatának vizsgálatára, mert vélhetően tisztességtelen a webáruház ár- és kedvezményfeltüntetési rendszere. A GVH gyanúja szerint bizonyos árak feltehetően valótlanok a piactéren, azaz a termékek az adott áron ténylegesen nem vásárolhatók meg a platformon, egyes, jelentős kedvezménnyel kínált termékek eredeti árait pedig a webáruház korábban vélhetően sosem alkalmazta.

Az Emag piactér (amely 2019 végén egyesült az Edigitallal) májusban megegyezett a GVH-val, 200 millió forint bírságot vállalt, vállalkozásokat segítő programot indított, és kedvezménykuponokat adott a vásárlóinak. A versenyhivatal a 2018-as Black Friday-akció kapcsán azt vélelmezte, hogy az Emag olyan árakat tüntetett fel eredeti (nem akciós) árként, amelyek nem az adott termék jellemző múltbéli árai voltak. Az Emag nem ismerte el, hogy helytelenül járt volna el, mindenesetre változtattak marketinges gyakorlatukon, vállalták, hogy leárazásaik során a termékeknek az előző 30 nap legalacsonyabb árát veszik alapul.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!