Pánikvásárlás a benzinkutaknál: az AdBlue lett az új vécépapír
Egy átlagos, AdBlue-s dízelautónak 20-25 liter folyadékra van szüksége – évente. Viszont bontatlan csomagolásban is csak 18 hónap az adalékanyag szavatossági ideje, szóval semmi értelme pánikszerűen nagy készleteket felhalmozni. A most tapasztalható pánikvásárlási spirál ugyanakkor komoly problémákat okozhat, és felveri az árakat.
A Mol korlátozza a modern dízelautók működéséhez szükséges adalékanyag, az AdBlue lakossági értékesítését – jelentette be az ország legnagyobb kúthálózatát üzemeltető olajtársaság. A korlátozás értelmében egy tranzakción belül egy kanna AdBlue-t lehet vásárolni, tankoláskor pedig ötven liter a maximum kiadható mennyiség.
A Mol indoklása szerint alapvetően nincs hiány az adalékanyagból, továbbra is annyi AdBlue érkezik a Molhoz, amivel ki tudja szolgálni a lakossági igényeket. Mármint normál helyzetben ki tudná, de a napokban tapasztalt, "részben nyerészkedési célú tömeges felvásárlási hullám" miatt 10-20 szorosára nőtt a kereslet. A Mol a közfeladatot ellátó szerveknek, a mentőknek, a tűzoltóságnak és a rendőrségnek a készlet erejéig továbbra is korlátozások nélkül biztosítja az adalékanyagot.
Klasszikus pánikspirál alakult ki
Tehát a Mol magyarázata szerint az okozza az AdBlue-hiányt, hogy pánikvásárlási spirál indult be: az európai szinten szűkös kínálatról szóló hírek hatására a lakosság elkezdte felvásárolni a készleteket, a szokásosnál sokkal nagyobb kereslet miatt valóban hiány keletkezett, ami még tovább pörgeti a pánikot, még tovább fokozza a keresletet, súlyosbítva a hiányt. És így tovább, míg végül gyakorlatilag elfogy a kiskereskedelemben elérhető AdBlue. Vagy pedig a pánik – mint tömegpszichológiai jelenség – kifullad.
A pánikvásárlási spirálok minden esetben a fenti mintázatot követik, legyen szó üzemanyagról, mint nemrég az Egyesült Királyságban, vagy vécépapírról, mint a járvány kitörésekor számos országban. De ugyanígy működnek a bankpánikok is: a betétesek körében valami akkora riadalmat okoz, hogy tömegével veszik ki a pénzüket a bankból, míg az rossz esetben kifogy a könnyen mozdítható pénzből, és nem képes teljesíteni a kifizetéseket. A pénzintézetekkel szemben támasztott jogszabályi követelmények és a felügyeleti beavatkozás miatt kicsi az esélye, hogy egy bank pánik miatt bedőljön. Magyarországon utoljára az NHB Növekedési Hitelbankot kellett „likviditási problémák” miatt felszámolni – igaz, a pénzintézet alapvetően egészségtelen betétesi és hitelportfolióval rendelkezett.
A pánikvásárlások esetében nagyon nem mindegy, hogy mire irányul a pánik, milyen a pánikspirál lefutása és meddig tart. A helyzet könnyen eljuthat odáig, hogy legalábbis lokálisan és ideiglenesen az adott termék vagy szolgáltatás teljesen elérhetetlenné válik. Ennek az a következménye, hogy egyes vásárlóknál hatalmas készletek halmozódnak fel, míg mások a szükséges minimális mennyiséghez sem tudnak hozzájutni. Járulékos veszteség a fogyasztóknak (a spájzolóknak is), hogy a hiány miatt az adott dolog ára felmegy. Ilyenkor persze az, aki nagy készleteket halmozott fel, megpróbálhat nyerészkedni – erre utal közleményében a Mol is.
Az AdBlue esetében a korlátozással a Mol ennek a legrosszabb helyzetnek az előállását akarja elkerülni. Persze
a korlátozás puszta bejelentésével tovább szítja a pánikot – ugyanakkor a korlátozással fizikailag lassítja a készletek lefogyását.
Ha úgy tetszik: hiába hosszabb a pánikvásárlók sora a kúton, ha mindenki csak kevesebbet tud elhozni.
Semmi értelme 20-25 liternél többet venni
Fontos hangsúlyozni, hogy a pánikszerű AdBlue-felvásárlás egy átlagos autós számára teljességgel indokolatlan. Az AdBlue rendszerrel felszerelt dízelautók fokozatosan fogyasztják az adalékanyagot minden alkalommal, amikor a motort beindítjuk. Az AdBlue-tartályok űrtartalma személyautók esetében általában 10-12 liter körüli. Az adalékanyag átlagos fogyasztása elég változatos képet mutat: a vezetési stílusunktól és a külső hőmérséklettől is függően
a fogyasztás 1-2 liter/1000 kilométer között jellemző.
Az első figyelmeztetés a tartály kiürülésére legtöbb esetben a gyártói beállítástól függ, de személyautóknál jellemzően a kiürülés előtt 1500-2000 kilométer környékén már jelez a rendszer. Ha nem vesszük figyelembe a figyelmeztetéseket nagyjából 600-800 kilométerrel elegendő AdBlue esetén a sofőr előtt a műszerfal sok esetben már csak ezt írja ki, hogy mindenképp kellően figyelemfelkeltő legyen. Ha valaki ezek után sem tölti fel az autóját AdBlue-val – bár leállni nem fog menet közben a kocsi –, de az kockáztatja, hogy leállítást követően a rendszer nem fogja engedni az indítást.
Bontatlan csomagolásban 18 hónap a szavatossági ideje a kannás AdBlue-folyadéknak.
Vagyis, ha nagyjából évente az átlagos 15000 kilométernyit autózunk, akkor nagyjából 20-25 liter AdBlue-val elvagyunk egy évben át, többet biztosan nem éri meg vásárolni.
Az AdBlue egy karbamidból és desztillált vízből álló adalék, ami a motorba (illetve a katalizátorba) fecskendezve részt vesz az égéstermékben található káros nitrogén-oxidok lebontásában, így azok nem kerülnek a levegőbe a kipufogón keresztül. Vagyis az AdBlue-ra a környezetvédelmi előírások betartása miatt van szükség, a motor műszakilag működik az adalék nélkül. Érdekes módon legális kiskereskedelmi forgalomban kaphatóak úgynevezett AdBlue-emulátorok, olyan kütyük, amelyek elhitetik a motorvezérlő elektronikával, hogy az AdBlue-tartály nem üres.
Hogy alapvetően az AdBlue mennyire nem költséges és mennyire nem túl sok kellemetlenséggel járó része egy gépjármű fenntartásának jól jelzi, hogy ezek az emulátorok elsősorban teherjárművekhez kaphatók, és abban a szegmensben sincs nagy kínálat. Leginkább nem is az adalék kiváltására, hanem ideiglenes áthidaló megoldásnak kínálják őket, ha rosszkor, rossz helyen fogyna ki a tartály.
Az AdBlue-szűkösség nem is a személyautó-tulajdonosok számára jelent komoly problémát közép- és hosszú távon. A nagy járművek ugyanis szinte kivétel nélkül dízelesek: teherautók, kamionok, buszok, mezőgazdasági járművek és gépek. Ezek zavartalan működése egyrészt kulcsfontosságú, másrészt nem is évi 20-25 liter adalékra van szükségük, mint egy személyautónak.
Vécépapírt lehet spájzolni, romlandó terméket nem
A pánikvásárlásoknak nem csak rövid távú hatásuk van, hosszabb távon felborítják a kereslet-kínálati viszonyokat. Hiszen miután az érintett lakosság jelentős része jó alaposan bespájzolt valamiből, értelemszerűen egy ideig nem nagyon fog vásárolni belőle. Vagyis csökken a kereslet. Ennek köszönhetően csökkenhet a fogyasztói ár. Azok, akik nyerészkedési szándékkal spájzoltak be, itt veszthetnek, ha nem sikerült még pánikáron értékesíteniük a készletüket, vagy legalábbis annak elég nagy részét.
A keresletcsökkenés a logisztikai és a gyártási oldalokon ugyanúgy zavarokat okozhat, mint a pánikszerű túlkereslet, hiszen alapesetben a gyárak, a szállítmányozás is egy megszokott, normál keresleti szintre vannak beállva, se nem annál kisebbre, se nem annál nagyobbra. És különösen nem arra, hogy a kereslet a normális többszöröse és töredéke között ugrándozik.
Fontos különbség, hogy tartós vagy nem tartós terméket érint-e a pánikvásárlás. Ha valaki jól bespájzol vécépapírból, akkor legfeljebb pár hónapig vagy akár évekig nem lesz gondja a vásárlással. Az AdBlue viszont romlékony termék, aki túlspájzol belőle, az végül veszíteni fog rajta. Csak az a kérdés, hogy mennyit.
Drága a földgáz, kevés lesz az AdBlue és a műtrágya
Az AdBlue-szűkösséget alapvetően a földgáz árának elszállása okozza, mivel az adalék részét képező karbamidot műtrágyával együtt állítják elő, földgázból. (Műtrágyából is szűkösség várható, de ez a probléma majd csak tavasszal lesz aktuális.)
Magyarországot és Szlovákiát szinte kizárólag a szlovákiai Vágsellyéről, a Greenchem néven is ismert cég gyárából látják el AdBlue-val – magyarázta a Telexnek Vida Szabolcs, a Mol ezért a termékért is felelős leányvállalatának ügyvezetője. A Greenchem AdBlue-gyártási kapacitása bőven elég arra, hogy a magyar és a szlovák igényeket lefedje. A szakember hangsúlyozta, hogy az AdBlue-felhasználási igény egyik országban sem változott. A Greenchem garantálja a szokásos mennyiséget a Molnak, az igények növekedését követő, évi 10 százalék körüli piaci növekedést is beleértve. Vida ennek kapcsán megjegyezte, hogy a Mol szeptember óta a szokásos időszakra vetített mennyiségnél 20 százalékkal többet is kapott a szlovák gyártótól.
A Mol-Lub vezetője úgy látja, hogy a pánik akkor tört ki, amikor a szlovák gazdasági miniszter kilátásba helyezte az AdBlue exporttilalmát, ez gyűrűzött át Magyarországra. A Greenchem a kialakult helyzetben először azt jelezte a Molnak, hogy a szerződésben vállalt mennyiségen felül nem tudnak szállítani az adalékból, de a múlt hét végén törölték ezt a korlátozást. Hogy most mégis várni kell, annak számos oka van. Ilyen például, hogy a Molnak időbe telik, hogy utolérje magát, és a pániknak is le kell csillapodnia. Nehézséget okoz, hogy az ömlesztett, tehát nem kannás AdBlue szállításához speciális tartályautóra van szükség, mert a folyadék erősen korrozív, és ilyen autóból csak korlátozott számú áll rendelkezésre. A kiszerelt, csomagolt termék esetében pedig a Greenchem csomagolási kapacitása lehet szűk keresztmetszet.