szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

A GVH szerint nőtt az Árfigyelő felhasználóinak száma. A nyilvános adatok ezt nem támasztják alá. A GVH szerint az Árfigyelő nagy segítség a magyar családoknak – az oldal havi szinten 50 ezer körüli felhasználót vonz, miközben a Lidl honlapját például 2,5 millió körüli felhasználó látogatja.

„Az elmúlt egy hónapban egyébként mintegy 30 százalékkal emelkedett az Árfigyelő rendszert használók száma. Továbbá a rendszer adatai azt mutatják, hogy a kiskereskedelmi láncok az elmúlt hetekben csökkenteni kezdték egyes alapvető élelmiszerek – például tejtermékek – árát. Mindez a napi szintű árverseny fokozódását jelzi” – írja a Gazdasági Versenyhivatal. A GVH azt követően adott ki közleményt, hogy a KSH közzétette a januári inflációs adatot, amely a vártnál sokkal rosszabb lett: éves alapon 5,5 százalékkal emelkedtek az árak.

Az Árfigyelő látogatottságára vonatkozó közlés az elmúlt egy hónapra (január 12.-február 11. között) vonatkozik a megelőző egy hónaphoz képest – közölte a GVH a HVG megkeresésére.

A nyilvános Gemius forgalommérési adatai kicsit mást mutatnak, a január 12-február 10. közti időszakban 54,8 ezer felhasználó (real user) látogatta meg a honlapot. A 2024. december 12-január 11. időszakban 64,5 ezer, vagyis a felhasználók száma nemhogy nőtt volna, de csökkent.

A GVH és a kormány eddig azt hangsúlyozták, hogy az Árfigyelő mennyire fontos eszköz volt az infláció letörésében, amennyiben árversenyt generált a nagy kiskereskedelmi szereplők közt, akiknek a rendszerben publikálniuk kell az áraikat. Most, hogy az infláció megugrott, a GVH azt hangsúlyozta, hogy az

Árfigyelő használatával a családok „pénzt és időt spórolhatnak”.

Ami nyilván igaz, de azért tegyük hozzá, hogy az Árfigyelőt nagyon kevesen használják – összehasonlításképpen a Lidl honlapját két nagyságrenddel többen látogatják,

az Árfigyelő 50-60 ezres látogatószáma mellett a Lidl honlapja havi 2,5 millió felhasználót ér el.

A januári inflációs adatra reagáló közleményben a GVH ismét emlékeztet rá, hogy Rigó Csaba Balázs, a GVH elnöke január végén felszólító levelet küldött több – alapvető élelmiszerek termelőit és feldolgozóit tömörítő – érdekképviseleti szervezethez. A nemzeti versenyhatóság álláspontja szerint ugyanis az érdekképviseleti szervezetek által rendszeresen kiadott „áremelési közlemények” sérthetik a tisztességes piaci versenyt és fokozzák az inflációs nyomást.

Valójában a szóban forgó érdekképviseleti közlemények legfeljebb a nagykereskedelmi árak alakulásáról számolnak be, előrejelzéseket adnak, nincs szó az érdekképviseletekbe tömörülő gazdasági szereplők összejátszásáról.

Nagy Márton harca az infláció ellen: toporzékol, berendel és küldi a fogyasztóvédelmet

Az NGM szerint a magas infláció majd elmúlik magától, de a kormány azért „intézkedik”. A legaggasztóbb, hogy a fogyasztóvédelem vizsgálja, hogy a nagy- és kiskereskedelmi árak alapján a piaci folyamatok „megfelelnek-e a fogyasztók érdekeinek”.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!