szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Jim Farley szerint hosszú távon a Kanadára és Mexikóra kivetett 25 százalékos vámtarifa soha nem látott méretű lyukat fog ütni az amerikai iparon.

Jim Farley, a Ford Motor vezérigazgatója szerdán amerikai törvényhozókkal folytatott megbeszéléseket, miután a héten aggodalmát fejezte ki, hogy a Mexikóra és Kanadára kivetett 25 százalékos vámok „lyukat ütnének” az amerikai autóiparon, és a rivális külföldi autógyártóknak kedvezhetnek.

Farley a megbeszélések után tett nyilatkozatában hangsúlyozta, hogy a Ford osztja Donald Trump elnök célját, hogy virágzó amerikai autóipart hozzon létre, és várakozással tekint „a párbeszéd folytatása felé a kormányzattal és a törvényhozókkal arról, hogyan lehet a legjobban megvalósítani ezt a jövőképet”. Hozzátette: „ha Trump sikerrel jár, ez lehet az egyik legjelentősebb vívmánya”.

Az amerikai General Motors járhat a legrosszabbul Trump védővámjával

Több mint 800 ezer autót gyártatnak Mexikóban és Kanadában.

Az amerikai elnök hétfőn jelentősen, „kivételek és mentességek nélkül” 25 százalékra emelte az acél- és alumíniumimportra kivetett vámokat március 4-i hatállyal. Múlt héten további 10 százalékos vámot vetett ki a kínai árukra, és hamarosan kölcsönös vámok bejelentésére készül minden olyan országgal szemben, amely vámot vet ki az amerikai importjára.

Trump korábban 25 százalékos vám kivetését jelentette be a kanadai és mexikói importra, mondván, hogy többet kell tenniük a kábítószer és a migránsok amerikai határon való átáramlásának megállításáért. Néhány határbiztonsági engedmény után Trump március 1-jéig szüneteltette a vámokat.

A magyar autóipar is földbe állhat, ha tényleg berobban Trump vámháborúja

Sorra veti ki a kereskedelmi védővámokat az amerikai elnök, kedden az acél- és az alumínium importjának extrasarcát jelentette be, de ehhez csapva belengette, hogy hasonló pluszterhekre számíthatnak az USA gyógyszer- és autóipari partnerei is. Utóbbiak között az egyik legjelentősebb Németország, és Donald Trump egy friss nyilatkozatában külön ki is pécézte a legnagyobb német autógyártókat, kétséget sem hagyva a következő célpontjai felől.

„Amit látunk, az sok költség, sok káosz” – mondta Farley kedden a Wolfe Research konferenciáján. Hozzátette, hogy „hosszú távon egy 25 százalékos vámtarifa a mexikói és kanadai határon keresztül olyan lyukat fog ütni az amerikai iparon, amilyet még soha nem láttunk”.

A cégvezető arra is figyelmeztetett, hogy ha a kongresszus visszavonja az elektromos járművekre vonatkozó ösztönzőket, az munkahelyeket veszélyeztethet, miután a Ford jelentős beruházásokat hajtott végre az akkumulátorgyártásban és összeszerelő üzemekben Ohióban, Michiganben, Kentuckyban és Tennesseeben.

A republikánus törvényhozók szerdán két törvényjavaslatot nyújtottak be, amelyek célja az elektromos autókra vonatkozó adókedvezmények visszavonása és az új elektromos autókra 1000 dolláros adó kivetése az útjavítások finanszírozására.

Paul Donovan a HVG-nek: A vámok nem úgy működnek, ahogy Donald Trump gondolja

A világ legnagyobb kereskedelmi bankja, a svájci UBS vezető közgazdásza szerint az Egyesült Államok rosszabbul járna egy kereskedelmi háborúval, mint Európa, Budapestnek pedig kockázatos vállalás lenne olimpiát rendeznie. Miért drágább ma már a tojás, mint a kokain? És mit éreznek majd az európai polgárok Donald Trump vámháborújából?

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!