szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Több mint 800 ezer autót gyártatnak Mexikóban és Kanadában.

A legnagyobb globális autóipari csoportok is megszenvedhetik, ha az Egyesült Államok bevezeti a Mexikóval és Kanadával szemben tervezett, bár egyelőre elhalasztott pótlólagos importvámokat – áll a Fitch Ratings hétfőn Londonban bemutatott helyzetértékelésében.

A nemzetközi hitelminősítő tanulmánya szerint a legnagyobb kockázat a General Motors, a Honda, a Nissan és a Stellantis-csoport amerikai értékesítéseit terheli abban az esetben, ha Donald Trump elnök kormánya végül teljes egészében kiveti a mexikói és a kanadai termékek importjára kilátásba helyezett 25 százalékos vámot, mivel ezeknek az óriásvállalatoknak a globális eladásain belül a legmagasabb az amerikai értékesítés aránya.

A Fitch számításai szerint a Ford, a Toyota, a Volkswagen és a Hyundai esetében közepes ez a kockázat, a Mercedes–Benz kitettsége pedig alacsony az amerikai importvámokkal szemben.

A hitelminősítő adatai szerint a General Motors 711 ezer mexikói és 122 ezer kanadai gyártású autót adott el az amerikai piacon 2024-ben.

A Toyota csaknem 228 ezer mexikói és 464 ezer kanadai, a Honda 211 ezer mexikói és 348 ezer kanadai, a Stellantis 324 ezer mexikói és 154 ezer kanadai gyártású személygépkocsit értékesített tavaly az Egyesült Államokban.

A Mercedes ugyanakkor nem egészen 16 ezer autót exportált a múlt évben az amerikai piacra mexikói üzemeiből – áll a Fitch hétfői összesítésében.

Más nagy londoni elemzőműhelyek szerint akár recesszióba is sodorhatják a kanadai és a mexikói gazdaságot az amerikai kormány által kilátásba helyezett, jóllehet egyelőre elhalasztott importvámok.

Az Oxford Economics globális pénzügyi-gazdasági elemzőközpont legfrissebb tanulmányában közölte: saját fejlesztésű globális gazdasági modellje (Oxford Economics Global Economic Model) azt mutatja, hogy az amerikai vámemelési forgatókönyv maradéktalan megvalósulása esetén a reálértéken számolt kanadai hazai össztermék (GDP) kumulatív bázison mérve 1,3 százalékkal esne vissza az idei első és a negyedik negyedév között, a munkanélküliségi ráta ugyanebben az időszakban 6,7 százalékról 7,8 százalékra emelkedne.

Mexikó a cég számításai szerint technikai recesszióba kerülne 2025 negyedik és 2026 második negyedéve között, és a mexikói GDP-érték 2026 egészében is csak 0,3 százalékkal növekedne.

Az Oxford Economics szerint ez azt jelentené, hogy a jövő évi mexikói hazai össztermék 3 százalékkal maradna el a cég 2026-ra szóló alapeseti előrejelzésétől.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!