Tetszett a cikk?

A Magyar Állami Operaház új vezérkarának sok dolga lesz. Végre száműzniük kell az intézményből a dilettantizmust, az ízléstelenséget, a fegyelmezetlenséget. Donizetti muzsikája tényleg bájital, mert az Erkel Színház zsöllyéjében marasztotta a második felvonásra is a nézőt, hogy együttérzéssel figyelje néhány, tisztességes bánásmódra érdemes fiatal tehetség keserves munkáját.

Donizetti: A szerelmi bájital
május 6., május 12., Erkel Színház

Donizetti örökzöldje, A szerelmi bájital minden körülmények között sikerdarab, – gondolhatnánk. Az elbűvölő dallamok, a remek figurák bármilyen környezetben jól érvényesülnek. Fájdalom, épp ellenkezőleg: ilyen populáris műnél a legszembetűnőbbek a működési hibák. A bájital Békés András szellemes, átgondolt rendezésében több énekes-generációnak adott jó lehetőséget a pályaépítésre. Aztán valamilyen okból ezt a produkciót fölváltotta egy dilettáns munka, amely a szakmai alapkövetelmények minimumának sem felel meg. Például a kórus, a nem túl nagy tömeg suta mozgatása egyáltalán nem a cselekményt szolgálja, és nem tölti be funkcióját, azaz nem a főszereplő(k) belépését készíti elő.

Meg kell szűnnie az olyasfajta rendetlenségnek is, hogy a szubrett sminkje erősebb, mint a primadonnáé. Az meg egészen groteszk, hogy a kórus hölgytagjainak arcfestése egészen különböző stílusú és harsányságú, és ugyancsak rálicitál a főhősnőre. Mondhatná bárki, hogy ettől még föl- és lemegy a függöny, a hűséges bérletes közönség úgyis melegen tapsol. Csakhogy a feladat nem az, hogy minden így maradjon, ilyen slamposan. Legjobb tudomásunk szerint a pályázók és nyertesek – nagyon helyesen – valamiféle európai színvonalat céloztak meg.

Több fiatal énekes állt be a produkcióba, ki-ki bátorsága, tapasztalata, elszántsága szerint közelítette meg a szerepét. Az egyik előadásban Keszei Bori alakította Adinát – nagyon korrekt módon, csak éppen érdektelenül. Gyanítható, hogy mivel „törzsidejét” Bécsben tölti, nincs gyakorlata a partner-nélküliségben. Wierdl Eszternek van, így a saját figurájára koncentrált és szuverén módon jelenítette meg a kisvárosi kékharisnyát. A szólam ma már könnyedebb, levegősebb technikát kívánna, mint azok, amelyeket a közelmúltban Wierdlre bíztak, de az énekesnő magasrendű intelligenciával hidalta át a zenei problémát. Nemorino a lírai tenorok számára alap-kihívás. Brickner Szabolcs Nemorinója idegesítő fickó, rossz a tartása, a kezével furcsán gesztikulál. Az nem derült ki számomra, hogy a fura tartás sajátja-e vagy csak azt az instrukciót kapta, hogy nézzen ki minél nevetségesebben. Brickner Szabolcs kicsit elfogódottan indította első áriáját, a románcra azonban egészen belemelegedett a játékba is, meg a belcanto éneklésbe is.

A ház bariton jolly jokere mostanában Molnár Levente, így a daliás Belcore őrmestert is rábízták. Igazán elemében volt; talán először láttam-hallottam, hogy felkészültségéhez illő karaktert kapott. Oberfrank Péter vezényelte mindkét felfrissített előadást, pontosan és lendületesen. Ha az ember behunyta a szemét, professzionális operaházban érezte magát.

Albert Mária
Gramofon Zenekritikai Műhely

Mindenkit átvernek az észak-koreai hackerek, milliárdokat kaszálnak egy trükkös módszerrel

Mindenkit átvernek az észak-koreai hackerek, milliárdokat kaszálnak egy trükkös módszerrel

Így tesz láthatatlan kincseket láthatóvá egy új technológia

Így tesz láthatatlan kincseket láthatóvá egy új technológia

„Itt az ideje, hogy felforgassuk ezt az országot” – megbénult Olaszország

„Itt az ideje, hogy felforgassuk ezt az országot” – megbénult Olaszország

Ilyen még nem volt: egy játék, amelyben minden attól függ, ki játssza

Ilyen még nem volt: egy játék, amelyben minden attól függ, ki játssza