Tetszett a cikk?

Máig él a hazai oktatás világszínvonalának mítosza, pedig az OECD nemzetközi tudásfelmérése, a PISA-tanulmány szerint a magyar diákok eredményei gyengék: az olvasásértésben a vizsgált országok tekintetében az utolsók között, a matematikai teljesítményt tekintve az utolsó harmadban, a tudományos teljesítményt illetően pedig a középmezőnyben helyezkedtek el.

A teljesítmények erősen különböznek a családi háttér és a lakóhely függvényében. Más elemzésekből az is kiderül, hogy a problémák nem újak: az eredmények hosszú évek óta folyamatosan rosszak. A magyar felsőfokú végzettségűek szövegértési eredményei már a kilencvenes évek második felében sem érték el a svéd középfokú végzettségűekét. A hazai oktatás túlzottan decentralizált, az oktatás irányítása kormányzati ciklusonként ráng ide-oda.

A 6-13 éves gyerekek számának csökkenése a következő évtized elejéig folytatódik, majd megáll. Az általános iskolai oktatásban tehát a következő fél évtizedben a tanulólétszám további csökkenésére lehet számítani, ami egyes településeken és területeken az iskolák további elnéptelenedésével fog járni. A cigány gyermekek aránya az általános iskola alsó tagozatán a jelenlegi 12-13 százalékról tovább növekszik. Az általános iskolai oktatás legsúlyosabb problémája, hogy a gyermekek területi és szociális hátrányait nem képes kompenzálni.

A középfokú oktatásba lépők iskolaválasztása nyomán a szakiskolai elsősök száma radikálisan csökkent. A 2006-ban kezdődő demográfiai apály a középfokú oktatás intézményei között kiélesedő versenyt fog hozni, amiből a legalacsonyabb presztízsű szakiskolák kerülhetnek ki vesztesként; ez a szakképzés további néptelenedéséhez vezethet. A szakiskolai tanulók között jelentősen növekszik a hátrányos helyzetű, a veszélyeztetett és az iskolai kudarcot szenvedett gyermekek aránya.

A közoktatás képtelen számottevő előrehaladást felmutatni az idegen nyelvi képzés területén. A nyelvi képzés javítását célzó, bevezetés alatt álló „nulladik évfolyam" mérsékelt eredményeket ígér. Az EU-ban - Nagy-Britannia után - Magyarországon beszélnek a legkevesebben idegen nyelvet.

A felsőoktatás tömegessé tételét az oktatáspolitika igen felületesen irányította. Aránytalanul sok a 4, 5 és 6 évig tartó (hagyományos főiskolai és egyetemi) képzési program, alacsony a rövid, 2 éves posztszekunder (nálunk felsőfokú szakképzésnek nevezett) programok hallgatóinak száma.

A felsőoktatás szakkínálata sokkal inkább az intézmények önérdekeit tükrözi, mintsem a munkaerőpiac igényeit. E problémáknak a főiskolai és az egyetemi képzésre vonatkozó részén segít a bolognai folyamatnak nevezett reform, amelynek során kétszintű felsőoktatási képzést vezettek/vezetnek be. E struktúraváltás azonban számos problémával küzd. Az egyik, hogy az újonnan létrehozott, a kétszintű felsőoktatási képzés első három évében elvégezhető alapképzési (angol rövidítéssel BSc-nek nevezett) szakok, céljukat és munkaerő-piaci szerepüket illetően, kiforratlanok. Lényegében a főiskolák ebbe az első három évbe zsúfolták bele azt, amit korábban négy év alatt tanítottak, az egyetemek pedig egyszerűen a korábbi ötéves képzés első három évét „vágták le" erre a célra. Az átállás problémája az is, hogy az alapképzésekre épülő mesterképzések (angolosan: MSc szint), amelyeket a kétszintű felsőoktatás második, kétéves szakaszában lehet megszerezni, még csak egy-két szakon vannak kidolgozva, így sem a felsőoktatásba törekvő fiatalok, sem szüleik nem igazán tudják, miről van szó, miért is kell ez a váltás. A munkaadók még ennél is kevesebbet tudnak a képzésről, annak céljairól és tartalmáról, pedig két-három év múlva a felsőoktatásból kikerülők többségének ilyen végzettsége lesz. A főiskolák - melyek most egy évvel rövidebb képzést adnak, s így bevételeik egy részének búcsút inthetnek - az új rendszerben mesterképző hellyé akarnak válni, és mindent el fognak követni, hogy még gyenge programjaikra is hivatalos akkreditációt szerezzenek.

A 2002-es 50 százalékos közalkalmazotti béremelés a pedagógusok keresetének érdemleges változását eredményezte. De mivel nem kapcsolódott össze a pedagógusokkal szemben támasztott követelmények növelésével, a béremelést nem sikerült a közszféra - így az oktatás - működési hatékonyságának és minőségének javítására felhasználni. A hazai oktatásban nem alakult ki hatékony gazdálkodás, racionális létszámgazdálkodás. Az oktatásirányítók (illetve az intézményfenntartók) a felesleges létszámot még akkor sem építették le, amikor a tanulók száma - demográfiai okok miatt - gyorsan és jelentősen csökkent. A pedagógiai elgondolásoknak megfelelően - vagy azokra hivatkozva - inkább új funkciókat kreáltak a felesleges munkaerőnek.

A jelenlegi finanszírozási szisztéma nem vagy csupán kis részben képes finanszírozni a hátrányos helyzetű tanulók képzésének többletköltségeit. Nem veszi figyelembe a települések közötti különbségeket, illetve csak a kistelepülések finanszírozási nehézségeit kompenzálja valamennyire. Csekély teret kap a pedagógusok minőségi munkára ösztönzése. A különböző kiegészítő normatívák csak részben képesek megoldani e problémákat. Az egyházi oktatás olyan támogatást kap az államtól, amely az önkormányzati és a magániskolákkal szemben is kedvezőbb helyzetbe hozza. E támogatás feleslegessé teszi a fenntartó felekezet hozzájárulását saját intézményei működéséhez, miközben a többi iskolafenntartó jelentős erőfeszítéseket tesz iskoláinak saját forrásból való támogatásáért. A felsőoktatás finanszírozásának egyik legfontosabb problémája a hallgatói teherviselés polarizáltsága: vagy államilag finanszírozott valaki, akkor nem fizet semmit, s támogatást is kap, vagy költségtérítéses, akkor pedig mindent fizet. Nem a hallgatói teherviseléssel van baj - a tömeges felsőoktatás nélkülözhetetlen forrása a tandíj -, hanem a teherviselés szociális érzéketlenségével. A tandíj ügye a nagypolitikai választási harc részévé vált, így bevezetése politikai tabutéma. A másik alapvető probléma a 2000-es évek elején kialakult s az új felsőoktatási törvénnyel szentesített intézményfinanszírozás, amelyből hiányzik a hatékonyságra való ösztönzés.

JAVASLATAINK

A három kulcsfeladat: a minőség fejlesztése, a hátrányos helyzetűek kiemelt kezelése, illetve az oktatás és a gazdaság kapcsolatának erősítése.

Többletpénz a hátrányos helyzetű iskoláknak, olyan konstrukcióban, amely elismeri a hátrányos és veszélyeztetett helyzetű gyermekek nevelésének többletköltségeit, illetve kompenzálja a települések gazdasági helyzetében fennálló különbségeket.

A pedagógusok továbbképzésének javítása. Kiemelt szerepet kell kapniuk a cigány gyermekek, a hátrányos és veszélyeztetett helyzetű tanulók oktatásával és nevelésével kapcsolatos kérdéseknek.

Kiegészítő normatívákkal kell ösztönözni a tanuló-pedagógus arány ésszerű növelését, amely az iskolafenntartók racionális létszámgazdálkodását és - az így felszabaduló bérrel - a pedagógusok minőségi munkájának elismerését mozdítja elő.

Konkrét szakmákra kell képezni a szakközépiskolákban.

A szakiskolai képzés fejlesztése. Az intézményeknek rendkívül differenciált képességű tanulóik keresletéhez kell alkalmazkodniuk a képzés szerkezetével és kínálatával, a képzéssel és a neveléssel. Célul kell kitűzni, hogy senki ne hagyja el a szakiskolát szakképzettség nélkül.

Iskolaszékek létrehozása a szakközép- és szakiskolák vezetésében. Ezekben a szülők és a fenntartó mellett meghatározó szerepet kell kapniuk a település, illetve megye munkaadóinak, képviselőinek.

Cégeket a szakiskolák vezetésébe. Szerezhessenek akár fenntartói, akár tulajdonjogot. Ösztönözni kellene a szakiskolások és a vállalatok közti szerződéses kapcsolatok kialakítását is.

Hatékonyabb nyelvi képzés. El kell érni, hogy a középfokú oktatásból a tanulók legalább egy idegen nyelv középfokú ismeretével lépjenek ki.

A vállalatok kapjanak meghatározó szerepet a felsőoktatás-politikában is. Növelni kell részvételüket a Felsőoktatási és Tudományos Tanácsban. A felsőoktatási minőségbiztosításban - a szféra akkreditációs önminősítése helyett - ugyancsak a munkaadók és a szakmai szervezetek, kamarák meghatározó szerepével működő testületeknek kell domináns szerepet kapni. Felsőfokú szakképzést csak a vállalatok, a gazdasági szféra szereplőinek bevonásával lehessen szervezni, s a képzésben legyen kötelező a gyakornokság beiktatása.

Tandíj bevezetése a felsőoktatásban. Ez részint növeli a tanulás felelősségét, részint csökkenti a felsőoktatás állami terheit. Az esélykülönbség-növelő hatást részint a hallgatói hitelrendszer fejlesztésével, részint a diákok szociális támogatásával kell kompenzálni.

A gagyi képzések, a nem létező szakmák s a beiskolázottak számának növelését célzó, a felsőoktatás hitelét erodáló igénytelen programok akkreditációjának megakadályozása.

Az élethosszig tartó tanulás támogatásának legfontosabb elemei: a munkanélküliek, a hátrányos helyzetűek képzési költségeinek átvállalása, a munkaadók kedvezményezése. Meg kell honosítani a Nyugat-Európában már elterjedt korszerű finanszírozási formákat: a tandíj fizetésére használható ingyenes oktatási utalványokat, a diákok állami, illetve vállalati támogatását erre a célra létrehozott bankszámlán keresztül (egyéni tanulási számla) és az adókedvezmények rendszerét. Változtatni kell a felnőttképzési piacra való belépés túlbürokratizált és költséges módján.

Az oktatásirányítás szakszerűségének fejlesztése. A hosszú távú, tudatos oktatáspolitika megalapozásához részint az oktatáskutatás, a szakképzéskutatás, a felsőoktatás-kutatás, részint a munkaerő-piaci elemzések, továbbá a nemzetközi foglalkoztatás- és oktatáspolitikai kutatások megerősítése. Az oktatáspolitika és -irányítás, illetve a foglalkoztatáspolitika és munkaügyi irányítás kapcsolatának erősítése mind kormányzati, mind megyei, települési és intézményi szinten.
DK: Nyomozást indít az OLAF az Orbán-kormány „kastélymutyija” miatt

DK: Nyomozást indít az OLAF az Orbán-kormány „kastélymutyija” miatt

21 orosz katona megadta magát az ukránoknak Kurszkban

21 orosz katona megadta magát az ukránoknak Kurszkban

Fegyverrel hadonászott egy 15 éves fiatal az amerikai repülőtéren, egy repülőgépet akart ellopni

Fegyverrel hadonászott egy 15 éves fiatal az amerikai repülőtéren, egy repülőgépet akart ellopni

Becsapódhat a Földbe a Bennu aszteroida, és ez globális telet hozna magával

Becsapódhat a Földbe a Bennu aszteroida, és ez globális telet hozna magával