Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"2624c2e6-c964-41e3-a944-267b8712b548","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"A párizsi visszavágón Fabián Ruiz és Hasraf Hakimi góljaira csak Bukayo Saka tudott válaszolni.","shortLead":"A párizsi visszavágón Fabián Ruiz és Hasraf Hakimi góljaira csak Bukayo Saka tudott válaszolni.","id":"20250507_bajnokok-ligaja-paris-saint-germain-arsenal-elodonto-visszavago-osszefoglalo-parizs-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2624c2e6-c964-41e3-a944-267b8712b548.jpg","index":0,"item":"d347136d-d5dc-4a4b-a963-7d2561b2a280","keywords":null,"link":"/sport/20250507_bajnokok-ligaja-paris-saint-germain-arsenal-elodonto-visszavago-osszefoglalo-parizs-ebx","timestamp":"2025. május. 07. 22:55","title":"Kettős győzelemmel jutott be a Bajnokok Ligája döntőjébe a PSG","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"786c4177-95cc-4764-9495-bae1be077894","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"Összegyűjtöttük a legizgalmasabb elődöntős párharcokat a Bajnokok Ligája történetében, de az ön segítségét kérjük ahhoz, hogy eldöntsük, melyik volt a legjobb.","shortLead":"Összegyűjtöttük a legizgalmasabb elődöntős párharcokat a Bajnokok Ligája történetében, de az ön segítségét kérjük...","id":"20250507_bajnokok-ligaja-elodontok-legizgalmasabb-parharcok-osszeallitas-video-szavazas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/786c4177-95cc-4764-9495-bae1be077894.jpg","index":0,"item":"2b70b34a-8c8f-4a0f-93ca-6518bf8c0fc6","keywords":null,"link":"/sport/20250507_bajnokok-ligaja-elodontok-legizgalmasabb-parharcok-osszeallitas-video-szavazas-ebx","timestamp":"2025. május. 07. 13:03","title":"Láttunk már ennél izgalmasabb csatát valaha a Bajnokok Ligájában? – Szavazzon!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"774c1dc1-86a7-474c-8d5e-a7049b768d52","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az Apple már javában teszteli a 2026-os mobiljait, amelyek közül a két csúcsverzió kijelzőjét már csak a szelfikamera törheti meg.","shortLead":"Az Apple már javában teszteli a 2026-os mobiljait, amelyek közül a két csúcsverzió kijelzőjét már csak a szelfikamera...","id":"20250506_apple-iphone-18-pro-iphone-18-pro-max-kijelzo-ala-rejtett-face-id-arcfelismeres","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/774c1dc1-86a7-474c-8d5e-a7049b768d52.jpg","index":0,"item":"980df9c3-f1a3-4ec3-b951-8b8823e56d47","keywords":null,"link":"/tudomany/20250506_apple-iphone-18-pro-iphone-18-pro-max-kijelzo-ala-rejtett-face-id-arcfelismeres","timestamp":"2025. május. 06. 11:03","title":"Kijelző alá rejtené a Face ID-t az Apple, az iPhone 18 Pro és Pro Max is megkaphatja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1b6aabbd-5762-46aa-be65-2084b9048c8e","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Stellantis amerikai márkájának újdonsága lágyhibrid, plugin hibrid és tisztán elektromos változatokban támad.","shortLead":"A Stellantis amerikai márkájának újdonsága lágyhibrid, plugin hibrid és tisztán elektromos változatokban támad.","id":"20250506_375-loerovel-debutalt-az-elso-elektromos-jeep-compass","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1b6aabbd-5762-46aa-be65-2084b9048c8e.jpg","index":0,"item":"68e908db-8498-44cc-b5d5-cbcc5120720c","keywords":null,"link":"/cegauto/20250506_375-loerovel-debutalt-az-elso-elektromos-jeep-compass","timestamp":"2025. május. 06. 07:01","title":"375 lóerővel debütált az első elektromos Jeep Compass","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eb8abc47-b5f5-4d09-8594-4689f23a0a1f","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"Magyarországon novemberben lépnek fel, ám az énekesnő, Marie Frediksson halála miatt már nem az eredeti felállásban. ","shortLead":"Magyarországon novemberben lépnek fel, ám az énekesnő, Marie Frediksson halála miatt már nem az eredeti felállásban. ","id":"20250506_Roxette-Budapest-koncert-visszateres-turne-Budapest-Arena","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eb8abc47-b5f5-4d09-8594-4689f23a0a1f.jpg","index":0,"item":"881553df-e2c4-44d0-bfb6-b1117d5968ab","keywords":null,"link":"/kultura/20250506_Roxette-Budapest-koncert-visszateres-turne-Budapest-Arena","timestamp":"2025. május. 06. 11:03","title":"Arénakoncertet ad Budapesten a Roxette","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"45a3f116-7c14-4768-8ef1-f296b05a82c8","c_author":"Tiszai Balázs","category":"gazdasag","description":"Ütőképes és lemaradó társaságokra szakadt szét a magyar közép- és nagyvállalati mezőny, melyek teljesen máshogy élik meg az ország politikai és gazdaságpolitikai tényezőit, de túlnyomó részük már otthon érzi magát a NER világában, és tudja, mire számíthat – derül ki a Corvinus friss céges kutatásából.","shortLead":"Ütőképes és lemaradó társaságokra szakadt szét a magyar közép- és nagyvállalati mezőny, melyek teljesen máshogy élik...","id":"20250507_magyar-cegek-versenykepessege-Corvinus-Chikan-Attila-ketteszakadt-mezony-NER-Orban-rendszer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/45a3f116-7c14-4768-8ef1-f296b05a82c8.jpg","index":0,"item":"50f6a795-4c3f-4c18-a96d-ecb330afa955","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250507_magyar-cegek-versenykepessege-Corvinus-Chikan-Attila-ketteszakadt-mezony-NER-Orban-rendszer","timestamp":"2025. május. 07. 06:10","title":"Két külön világban léteznek a magyar cégek, de az Orbán-rendszer szabályait már mind megtanulták","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eac73c8c-e41d-495f-a695-a1e1bb8eeaa7","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A balesettől távolabb megálltak, de végül nem mentek vissza. ","shortLead":"A balesettől távolabb megálltak, de végül nem mentek vissza. ","id":"20250506_Fiatalok-miatt-borult-arokba-a-vetlen-autos-otthagytak-segitseg-nelkul","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eac73c8c-e41d-495f-a695-a1e1bb8eeaa7.jpg","index":0,"item":"63040071-9eed-4303-937a-7eab846025fe","keywords":null,"link":"/cegauto/20250506_Fiatalok-miatt-borult-arokba-a-vetlen-autos-otthagytak-segitseg-nelkul","timestamp":"2025. május. 06. 09:46","title":"Fiatalok manővere miatt borult árokba egy vétlen autós, akit ott hagytak segítség nélkül","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"db725a68-9fe4-4ab9-acd3-84aa97ab9192","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Öt feladatot kell megoldaniuk a középszinten vizsgázóknak, valamivel több mint két órájuk van rá.","shortLead":"Öt feladatot kell megoldaniuk a középszinten vizsgázóknak, valamivel több mint két órájuk van rá.","id":"20250506_matematika-erettsegi-masodik-resz-feladatok-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/db725a68-9fe4-4ab9-acd3-84aa97ab9192.jpg","index":0,"item":"e4a1c171-28fc-4bfa-a759-382c6dca3d2e","keywords":null,"link":"/itthon/20250506_matematika-erettsegi-masodik-resz-feladatok-ebx","timestamp":"2025. május. 06. 10:11","title":"A Túró Rudi, a téglalap kerülete és függvények is előkerültek a matekérettségi második részében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
„Ha belegondolunk abba, hogy milyen hatalmas ez a híd, és hogy milyen sok acél és kő van benne, szerintem a 30 milliárd nem irreális összeg. Én kezdetben 60 milliárdra becsültem a költségeket” – mondta lapunknak Wild László, a Metróber Tervező és Tanácsadó Kft. építész ügyvezetője.
Bár a híd még mindig nincs készen, a Főváros december 20-án - másfél éves csúszással - ünnepélyesen átadja az új Margit hidat Budapest népének. A hivatalos véghatáridő - az elhúzódó munkák miatt - 2012. június 15-én lesz.
Wild a fenti 60 milliárdba beleszámította azokat a munkákat is, amelyeket menet közben a Főváros – pénzhiányra hivatkozva – kihúzott a költségvetésből. Ezek a következők voltak: a kapcsolódó parkok és három gyalogos aluljáró rendbetétele, a mederpillérek észak felé történő bővítése, a hat vámház megépítése. Wild szerint ezek a munkák szakmailag szükségesek lettek volna a híd teljes körű felújításához.
Tarlós István 2011. december 20-án adta át ünnepélyesen a hídat
A Margit híd felújítása alapvetően a híd 1937-es állapota alapján történt, ám bizonyos elemek korábbi, mások későbbi állapotot tükröznek. Zöldi Péter építész szerint, a Margit-híd helyreállítása nem egységes műemléki, művészettörténeti koncepció alapján zajlott, hanem inkább „a rendelkezésre álló formai tárházból való, esetleges ’csemegézés’ jellegét öltötte.
Zöldi úgy véli: az öncélú formálás, a pazarló anyaghasználat - egy ma már nem ipari méretekben rendelkezésre álló technológiával együtt - mindenképpen jelentős árdrágító tényező volt. „Ilyen például a középső oszlopsor feleslegesen, dagályosan megnövelt lábazata, amely jó fél métert elvesz a híd szélességéből. Ez a kerékpárút és a járda szűkösségének fényében különösen érthetetlen” – hangsúlyozta Zöldi.
Magyarországon valamennyi egyedileg védett műemlék felújítása a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal hatáskörébe tartozik. A hivatal kizárólag az eredeti helyreállítást ismeri el hitelesnek, amelyet ugyanakkor részelemeiben felülírhatnak egyéb – forgalombiztonsági, tűzvédelmi, technológiai, stb. – szempontok. Bár ezek konkrét elbírálása a KÖH joga és kötelessége, a műemlékvédelem csak arról az elemről mondhat szakvéleményt, amit az építész-tervező a hivatalnak beterjeszt.
Tudomásunk szerint a Margit híd esetében a műemlékvédelem mindössze két esetben írta felül a generáltervező szándékát. Az egyik a híd eredeti színének megváltoztatása - tengerészkékről sárgára -, a másik a híd déli oldalának könnyűszerkezetes acélkonzollal való kiszélesítése volt.
A háború előtt a Margit híd tengerészkék színű volt, így a műemléki ökölszabály szerint azt eredeti állapotára, kékre kellett volna festeni. Azonban a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal szakmai javaslatára mégis sárga színű lett a híd, hiszen „a ma élő emberek emlékeiben a Margit híd homoksárga színével jelenik meg”.
Wild László nem bánja, hogy sárga lett, mivel „a kék szín fakóvá, komorrá tette volna a hidat”. A KÖH korábban azt mondta: a híd felújítása megfelel a nemzetközi műemléki trendeknek.
Wild László szerint azért éppen az 1937-es állapothoz nyúltak vissza, mert először akkor szélesítették ki a hidat, s mert akkor is mindent az eredeti állapotra építettek vissza – kivéve a középpillér két obeliszkjét és két mederpillér teraszait a kis padokkal.
"Egy műemléki felújításnál egyedül a hitelesség és az összkép számít. Úgy vélem, ezek a vállalások - a lehetőségekhez képest - teljesültek a Margit hídnál. Ha én nem vagyok, és nem küzdök, még ennél is alacsonyabb műszaki és esztétikai tartalommal valósul meg a műemlék-felújítás” – hangsúlyozta Wild.
A felújított HÉV megállóban, és a kerékpáros alagútban Zsolnay-csempe van
A kerékpáros alagútban található Zsolnay-csempére azért esett a választása, "mert ez egy gyönyörű, könnyen tisztán tartható, nem kortárs anyag, amely bármikor pótolható” - mondta Wild László. A színe pedig azért lett zöld-fehér, mert a szakember nem akart barnát és sárgát, mint a kisföldalattiban. Bár a Zsolnay-csempe négyzetmétere információink szerint 40 ezer forint, Wild elismerte: ez nem volt szempont a műemléki tervezésnél.
Wild szerint nem tőle származik a vámházak nélküli vámházalapok visszaépítése, és azt sem tudja megmondani, hogy ez kinek az ötlete volt. Azt viszont határozottan cáfolta, hogy az építmény helyet venne el a járdából, sőt az inkább kibővítette a területet. A vámházakat ráadásul bármikor vissza lehet majd építeni, mint ahogy az eredetileg is szerepel a tervekben.
Kérdésünkre, hogy a felújítás végeredménye szerinte megfelel-e a 21. századi műemlékvédelem követelményeinek, Wild azt válaszolta: őt nem érdekli a 21. század szempontja, csak a szépség.
A megvilágításban legalább visszaköszön a Margit-híd eredeti, tengerészkék színe
Egyelőre nem tudni, hogy tételesen mennyibe került a felújítás, és miért lett ilyen drága a híd. Az Index.hu első fokon elbukta az MH Konzorcium tételes elszámoltatásáról szóló pert, így marad a találgatás. Egy forrásunk 3-4 milliárdra becsülte a híd műemléki helyreállításának költségét. Más forrásunk nettó 10 milliárdot mondott, míg egy harmadik forrásunk 5 milliárdot.
Egy biztos: a műemléki felújításban bizonyíthatóan nincs benne a kerékpár alagút a Zsolnay csempékkel, valamint a pillérek szobrainak restaurálása. Utóbbira a közelmúltban írt ki tendert a főváros, ám ez botrányba fulladt, mert a 268 milliós közbeszerzést megtámadta az egyik vesztes, aki egyébként olcsóbb technológiával a feléért is elvállalta volna ugyanazt a munkát.
Névtelenséget kérő forrásaink szerint a műemléki felújítást egyszerre jellemezte pazarlás és értelmetlen spórolás. "Miközben a Főváros kizárólag a határidők miatt aggódott, a kivitelező konzorcium részéről feltűnő közöny kísérte a műemléki felújítást" - mondta egy forrásunk. A hvg.hu cikkét a hídfelújítás anyagi hátteréről, a résztvevő cégek történetéről itt olvashatja.
Az Európai Unió és a Magyar Állam által adott támogatás összege 6 milliárd forint
Bármennyibe is került a híd, a vezető tervezőt, a műemléki arculat kialakítóját cikkünk írásának időpontjában még nem fizették ki.
Wild László elmondása szerint, a négy éves munkája - történeti-tudományos, engedélyezési-, és tendertervvel együtt - összesen 26 millió forintba került. "Idén májusig egy fillért sem kaptam, a cégem tönkrement, jelenleg elszámolási vitában állok a generáltervezővel” – mondta.
„Becslésem szerint a tervezési díjam a híd 30 milliárdos bekerülési költségének 1,153 százaléka volt”– közölte Wild, aki hozzátette: ebben az összegben nincs benne a minimum 15 milliónyi többletmunkája.
Erről, a helyreállítás műemléki koncepciójáról, valamint a tételes költségekről szerettük volna megkérdezni az MH Konzorciumot, a Kulturális Örökségvédelmi Hivatalt, a Budapesti Közlekedési Központot, és a Fővárost, de lapzártánkig egyikük sem válaszolt a megkeresésünkre. A Kulturális Örökségvédelmi Hivatal azt mondta, hogy megválaszolták a kérdéseinket, de a Főváros engedélye nélkül ezt nem küldhetik meg nekünk.
A Közgép Zrt. a felújítást kivitelező MH Konzorcium egyik tagja
Ha tetszett a cikkünk, csatlakozzon az IM Facebook oldalához! Kommentelni a lap alján lévő hozzászólás ablakban lehet. Addig is ajánljuk Baki Ádám remek bejegyzését a híd kerékpáros közlekedéséről, itt, illetve az Origo.hu cikkét a konzorcium egyik tagjának (Közgép) offshore hátteréről és fideszes kötődéseiről, itt.
Következő cikkünkben a híd kerékpáros közlekedésével foglalkozunk.
133 bíboros vonult be szerdán délután a Sixtus-kápolnába, hogy megválasszák a katolikus egyház új vezetőjét. A konklávé első napjának végén fekete füst szállt fel, egyelőre nincs új pápa.