szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Ma tartotta újabb, ezúttal „csak” hat órás közgyűlését Tatán a MÁV-ÁBE biztosító, amit az előzőhöz hasonlóan a PSZÁF felügyeleti biztosai és a biztosító esedékes maradékának megszerzésében fantáziát látó üzleti kör közötti vita jellemezte.

Az előző közgyűlésen ők szerezték meg az intéző és az ellenőrző bizottsági helyek döntő részét. A mai közgyűlésen a több mint 190 ezer egyesületi tagból mintegy 120-an jelentek meg, akik mintegy 220-230 szavazattal bírtak. A hvg.hu tapasztalatai szerint ez az üzleti kör - a meghatalmazásokat jelző narancssárga lapokat lobogtatva - a szavazatok több mint felét képviselte.

Parázs viták után a közgyűlés – a felügyeleti biztosok tiltakozása ellenére – azt szavazta meg, hogy a kötelező biztosítások átruházásáról szóló előző, sikertelen pályázatot ismételjék meg a kötelező biztosítási állomány átruházásáról, átvizsgált, auditált adatok alapján. S bár Gazda-Pusztai Sándor biztos szerint az új pályázat felesleges, tízmilliókba kerülő kiadás, a közgyűlés megszavazta azt.

Óriási, több mint 90 százalékos többséggel leszavazták viszont a pótdíjbefizetés lehetőségét, amit először az alapszabályba kellett volna foglalni. Így már nem került szavazásra annak mértéke, aminek a plafonját a felügyeleti biztos az éves díj felében maximalizálta volna. A pótdíjbefizetés ellen a résztvevők többször is kirohanást intéztek. Árnyaltabb volt Kapusi Miklós ügyvéd felvetése. Ő az említett üzleti csoportnak az előző közgyűlésen az Intéző Bizottságba beválasztott, a javaslatokat megfogalmazó tagja. Szerinte logikátlan, ha a pótdíjbefizetés mellett az év végén megszüntetik az egyesületet. A felügyeleti biztosok azt ecsetelték, hogy ez a döntés nem rajtuk múlik, de határozottan érzékeltették, hogy a biztosító legfeljebb ebben az évben működhet. Így a pótdíjbefizetés javaslata el is bukott. A szavazás után a PSZÁF biztosai azt valószínűsítették, hogy szeptember végével vonják vissza az egyesület jogosítványait.

Ezután már a végjáték utáni levezető szakasz vette kezdetét. Miután a PSZÁF kifogásolta az előző alkalommal megválasztott Intéző és Ellenőrző Bizottsági elnökök személyét, „prudenciális” okokra hivatkozva (értsd: korábban is az egyesületnél dolgoztak), ők önként, még előzetesen, írásban lemondtak posztjukról. A közgyűlésen aztán lemondott Kapusi is, aki a hvg.hu-nak elmondta, hogy az új vezetésnek legalább egy évet kellett volna adni arra, hogy rendbe hozzák az egyesületet, új menedzsmentet hoztak volna, fejleszteni akarták az informatikai rendszert. A rövid határidő miatt már nincs értelme az egyesülettel foglalkozni, mondta Kapusi, ahogyan az új pályázati kiírásnak sincs. Egyetértett azzal, hogy az egyesületi jogosítványok visszavonásának szeptember vége a logikus dátuma.

A felügyeleti biztosok a múltkorihoz hasonlóan, megbízhatóan nem dokumentált, sokkoló adattal álltak elő. Ferróné Szép Rita szerint az egyesülettel szembeni mintegy tízezer káreseményből keletkezett függő, még nem rendezet kár csaknem 9 milliárd forint. Az előző közgyűlésen már azt állították, hogy az okozott károknak csak a felére van fedezet. Ha elfogy a pénz, akkor - a felügyeleti biztosok által sugallt lehetőség szerint – károsultaknak a polgári törvénykönyv alapján bírósági úton kell behajtani a pénzüket a károkozótól, ha tudják.

Papp Emília

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Gazdaság

Új határidő a MÁV Biztosító pályázatán

Két nappal meghosszabbította a pályázati határidőt a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF), így július 18-áig kell beadniuk a pályázatukat azoknak a biztosítóknak, amelyeket érdekel a MÁV Általános Biztosítási Egyesület (MÁV) kötelező gépjármű-felelősségbiztosításának állománya - írta hétfői számában a Napi Gazdaság.

MTI Gazdaság

Senkinek nem kell a MÁV biztosító

Szerdai lapinformációk szerint a hat korábban érdeklődő cég közül egyik sem tesz majd ajánlatot a MÁV Általános Biztosítási Egyesület kötelező gépjármű-felelősségbiztosításának állományára.