szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Két gyereknek egy-egy millió forint kártérítést ítélt meg a Szabolcs megyei bíróság első fokon, mert indokolatlanul fogyatékosnak minősítették őket - írja a Népszabadság.

Az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány által indított perben a testület úgy találta, hogy a megyei önkormányzat, illetve a fenntartásában működő, tanulási képességeket vizsgáló bizottság, valamint a nyíregyházi Göllesz Viktor Speciális Szakiskola és Általános Iskola a hátrányos megkülönböztetéssel megsértette a gyerekek alkotmányos jogait.

A lap felidézi, hogy az indokolatlanul fogyatékossá minősítések ügye 2005-ben kezdődött. Helyi cigány önkormányzati képviselők és civil szervezetek segítségével Mohácsi Viktória SZDSZ-es EP-képviselő 66 gyerek ügyét karolta fel, akik MCKA-ösztöndíjasok voltak (tehát kormányzati ösztöndíjat kaptak), és speciális iskolába jártak: róluk gyanítható volt, hogy nem a képességeik alapján nyilvánították őket fogyatékossá. A felkért független szakértők 47 gyerek esetében állapították meg, hogy normál képességűek, és vagy szakszerűtlenség, vagy más okok állnak a fogyatékossá nyilvánításuk hátterében.

Mohácsi buzdítására tizenkét szülő vállalta a bírósági procedúrát, tizenkét perből ez az első, ahol a bíróság igazat adott a felperesnek, és megítélte a kártérítést.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
hvg.hu Itthon

Szeretik-e a tanárok a cigány gyerekeket?

A pedagógusok egy részének eszébe sem jut, hogy a hátrányos helyzetű és roma tanulók iskolai kudarcaiért a gyerekek családján kívül más, netán maga az iskola és a tanár is felelős lehet. Mindez abból a hatásvizsgálatból derül ki, amelyet integrációs programokban részt vevő tanárok körében végeztek.

Vélemény

Cigány gyerekekre kapott pénzen tanítják a többségieket

Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyermekeknek Alapítvány adminisztratív eszközökkel, bírói ítéletekkel is kikényszerítené a cigány gyerekek iskolai integrációját. Az önkormányzatok erős fenntartásokkal fogadják az alapítvány „számon kérő vizsgálatait”. A szervezet a hajdúhadházi és a miskolci perek után újabbakra készül. Interjú Farkas Lillával, az alapítvány ügyvédjével.

Sorkövető

Mit csinálunk a cigány gyerekekkel?

Az első világháborút követően a német kisegítő iskolákba járó gyerekek aránya 2,5 százalék volt, míg Hitler hatalomra kerülését követően egyes országrészekben 7 százalékra ugrott. A 2007/2008-as tanévben a magyar általános iskolásoknak ugyancsak 7,1 százalékát oktatták valamilyen gyógypedagógiai formában, miközben a nyugat-európai átlag 2,5 körül van.

Itthon

A kisegítő iskolák elkülönítenek

A magyar általános iskolások 5,8 százaléka tanul fogyatékosok számára fenntartott intézményekben vagy osztályokban, túlnyomó többségük enyhe fokon értelmi fogyatékosoknak létrehozott „kisegítőkben”. A közoktatás hátsóudvarának számító oktatási forma a gyakorlatban elsősorban az elkülönítést szolgálja; minden ötödik cigány gyerek kisegítőbe jár.