szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A kormány és a főváros nem a következő kabinet és a következő városvezetés kontójára köteleződött el, hanem egy átlátható rendszer alapelveit tették le az asztalra - közölte a Fővárosi Önkormányzat Tarlós István nyílt levelére és Németh Szilárd kijelentéseire reagálva, akik szerint a BKV finanszírozásáról olyan megállapodás született, amely a cégnek ígért 23 milliárd forint nagyobb részét már az új kormány számlára terheli.

A kormányszóvivő és a főpolgármester keddi bejelentése szerint megállapodott a kormány és a főváros a BKV finanszírozásáról, miután Demszky Gábor és Bajnai Gordon másodszor is tárgyalt erről a kérdésről. Demszky Gábor elmondta: a kormány több részletben összesen 23 milliárd forinttal segíti a BKV működését. Szollár Domokos kormányszóvivő ugyanakkor hangsúlyozta: a kormány csak akkor ad támogatást, ha a főváros teljesíti a kabinet feltételeit.
   
Tarlós István, a fővárosi Fidesz-KDNP-frakciószövetség elnöke Demszky Gábor főpolgármesternek címzett keddi nyílt levelében egyebek mellett azt írta: "A most közölt tervezetben szereplő 2010. második félévi, 2011. évi, sőt 2012-ben realizálandó támogatásokat, teljesítéseket és kötelezettségvállalásokat Ön és a kormány is már nem kizárhatóan egy új kormány és új városvezetés terhére vállalja", hozzátéve: mindezt a tárgyaló felek saját szakmai és szervezési teljesítményük eredményeként állítják be. Erre hivatkozva Tarlós István nyílt levelében arra kérte Demszky Gábort, hogy a 2006-2010. évi cikluson túlnyúló új kötelezettségeket "lehetőleg ne vállaljon", és főképp "ne kommunikálják ezeket félrevezető módon".
   
Németh Szilárd, az ellenzéki párt fővárosi és országgyűlési képviselője keddi sajtótájékoztatóján szintén azt mondta: a BKV-nak ígért 23 milliárd forint nagyobb része már az új kormány számláját fogja terhelni. Szerinte azonban kétséges, hogy a közlekedési vállalat megkapja-e egyáltalán ezt a pénzt, hiszen - mint mondta - a kórházak esetében is kiderült: az ígéretekkel ellentétben nem rendezik decemberig a gazdálkodásukat.
   
A Fővárosi Önkormányzat keddi közleményében ezekre úgy reagált: a kormány és a főváros nem a következő kabinet és a következő városvezetés kontójára köteleződött el, hanem egy átlátható rendszer alapelveit tették le az asztalra, amelyet a két fél tetszése szerint módosíthat. "Egyet nem tehet meg ezentúl a politika: nem adhat úgy feladatot a BKV-nak, hogy annak pénzügyi forrásait nem biztosítja, azaz újra eladósodási spirálba taszítja a BKV-t" - írják.
   
A közlemény szerint a feltételek közé tartozik, hogy az állam és a főváros létrehoz egy közös megrendelő szervezetet, amely szolgáltatásokat rendel meg a BKV-tól, a Volántól és a MÁV-tól.  A megrendelő szervezet csak annyi szolgáltatást rendelhet meg a BKV-tól, amelyre az állam és az önkormányzat által előre meghatározott pénzügyi források és a tarifabevételek együttesen elegendőek. A következő kormány és városvezetés dönthet úgy, hogy a BKV-nak szánt pénzt elsősorban a szolgáltatás bővítésére fordítja, de úgy is, hogy ebből inkább béremelésre jusson. Nem lesz lehetőség azonban arra, hogy fedezet nélkül mind a kettő finanszírozását a BKV-ra bízzák.
   
Várospolitikától függően hozható olyan döntés is, hogy nem emelnek viteldíjat a BKV-nál, de ezzel párhuzamosan számolni kell azzal is, hogy ennyivel több forrást kell biztosítani a társaságnak vagy ennyivel csökkenteni kell a megrendelt szolgáltatást. Ezt nevezik a pénzügyi szakemberek fenntartható pályának, de valójában ez a BKV-finanszírozás politikamentesítésének feltétele is.
   
A közlemény szerint a fenntartható finanszírozás másik fontos pontja a támogatások kiszámíthatóvá tétele. "A cél, hogy ne ad hoc politikai vitákban dőljön el, mennyi pénzből gazdálkodik a BKV, attól függően, hogy az ágazatért felelős politikus mennyit tud kilobbizni, vagy milyen szerepet tölt be éppen a pártjában". Ennek érdekében a kormány és a főváros is vállalta, hogy előre kiszámítható árindex szerint növeli évről-évre a BKV támogatását. 
   
A főváros szerint a hosszú távú működőképesség feltétele az is, hogy a közösségi közlekedés műszaki színvonalát javítani lehessen. Ennek érdekében fokozatosan csökkenteni kell a BKV működésének "belső műszaki eladósodottságát". Ezért a BKV számára rendelkezésre álló pénzügyi forrásokból 2011 és 2013 között legalább évi 18,5 milliárd forintot, 2014-től kezdődően pedig legalább évi 20 milliárd forintot kell új járművek beszerzésére és felújítására fordítani.
   
A fenti megállapodásban foglaltakat még ezen a héten írásos megállapodásba foglalja a kormány és főváros vezetése, az ennek alapján elkészített írásos szerződést pedig a Fővárosi Közgyűlésnek kell jóváhagynia - áll a közleményben.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!