Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"458669a2-8f1f-4895-93ea-24df7953e664","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A köztársasági elnök a Facebookon kívánta a legjobbakat Orbán Viktornak.","shortLead":"A köztársasági elnök a Facebookon kívánta a legjobbakat Orbán Viktornak.","id":"20250531_sulyok-tamas-orban-viktor-szuletesnapi-koszontes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/458669a2-8f1f-4895-93ea-24df7953e664.jpg","index":0,"item":"93fab72c-a8ce-4ff1-9901-84746ca98042","keywords":null,"link":"/itthon/20250531_sulyok-tamas-orban-viktor-szuletesnapi-koszontes","timestamp":"2025. május. 31. 15:15","title":"Az államfő hajóskapitányhoz hasonlította Orbánt születésnapi köszöntőjében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9315d3b1-c52d-4971-b707-3a56f8d98998","c_author":"HVG","category":"360","description":"A csontritkulás népbetegség, Magyarországon körülbelül 700-800 ezer embert érint. Megelőzésében és kezelésében is kulcsszerepe van az életmódnak, különösen az étkezésnek és a mozgásnak. Hogyan eszik, és hogyan sportol, akinek sikerült visszájára fordítani a folyamatot? Milyen figyelmeztető tünetek jelentkezhetnek még sok-sok évvel a csonttörés előtt, és kinek jár az ingyenes szűrés Magyarországon?","shortLead":"A csontritkulás népbetegség, Magyarországon körülbelül 700-800 ezer embert érint. Megelőzésében és kezelésében is...","id":"20250531_hvg-csontig-hatol-csontritkulas-megelozes-ingyenes-szures","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9315d3b1-c52d-4971-b707-3a56f8d98998.jpg","index":0,"item":"a0a115f5-e922-440a-ba51-ca3b7010350c","keywords":null,"link":"/360/20250531_hvg-csontig-hatol-csontritkulas-megelozes-ingyenes-szures","timestamp":"2025. május. 31. 17:00","title":"A csontritkulás nemcsak megelőzhető, de úgy tűnik, visszafordítható is – így fogjunk neki","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"692ef804-a917-463e-9cf5-e83449683da6","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A Lounge Design Kft. 2024-ben is szépen fialt Balásy Gyulának, megint összejött pár floridai luxuslakás ára.","shortLead":"A Lounge Design Kft. 2024-ben is szépen fialt Balásy Gyulának, megint összejött pár floridai luxuslakás ára.","id":"20250601_Balasy-Gyula-Lounge-Design-Kft-4-milliard-osztalek-Rogan-Antal-propaganda","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/692ef804-a917-463e-9cf5-e83449683da6.jpg","index":0,"item":"7deb84c1-915c-44b6-8f57-2136f4dcf090","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250601_Balasy-Gyula-Lounge-Design-Kft-4-milliard-osztalek-Rogan-Antal-propaganda","timestamp":"2025. június. 01. 11:19","title":"Csak egy cégéből 4 milliárdos osztalékot vett fel Rogán propagandagyárosa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b088ab76-eac1-44b7-97c5-dc82a9d94a88","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Négyszázmillió forinttal növelte a Penny Market a nyereségét egy év alatt.","shortLead":"Négyszázmillió forinttal növelte a Penny Market a nyereségét egy év alatt.","id":"20250530_Penny-Market-profit-nyereseg-beszamolo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b088ab76-eac1-44b7-97c5-dc82a9d94a88.jpg","index":0,"item":"bff3b1d0-3809-4b66-94f1-2d522adb6f4f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250530_Penny-Market-profit-nyereseg-beszamolo","timestamp":"2025. május. 30. 19:27","title":"Nagyot nőtt a bevétel, négymilliárd forint fölött maradt a Penny Market profitja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3ea0b175-9013-4d1b-b276-22d4e7a2ceab","c_author":"HVG","category":"360","description":"Fontosabb a testtömegnél az, hogy miként oszlik el a zsír a testen, amikor a szív- és érrendszeri betegségek kockázatáról van szó – tárták a nyilvánosság elé legfrissebb eredményeiket svéd kutatók az Európai Kardiológiai Társaság belgrádi konferenciáján.","shortLead":"Fontosabb a testtömegnél az, hogy miként oszlik el a zsír a testen, amikor a szív- és érrendszeri betegségek...","id":"20250531_hvg-bmi-testtomeg-derekmeret-sziv-errendszeri-betegseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3ea0b175-9013-4d1b-b276-22d4e7a2ceab.jpg","index":0,"item":"6d187c4d-a25c-4f22-8fd5-8c2240bec7e5","keywords":null,"link":"/360/20250531_hvg-bmi-testtomeg-derekmeret-sziv-errendszeri-betegseg","timestamp":"2025. május. 31. 15:45","title":"Felejtse el a BMI-t, van egy sokkal beszédesebb mutató","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"224e9858-b914-43d5-b100-8fd5b0988e5c","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Megszavaztattuk olvasóinkat Török Gábor elméletéről, hogy vajon Orbán Viktornak át kell-e adnia a miniszterelnök-jelöltséget valaki másnak a 2026-os választás előtt. Íme az eredmény.","shortLead":"Megszavaztattuk olvasóinkat Török Gábor elméletéről, hogy vajon Orbán Viktornak át kell-e adnia...","id":"20250530_hvg-szavazas-orban-viktor-miniszterelnok-jeloltseg-valasztas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/224e9858-b914-43d5-b100-8fd5b0988e5c.jpg","index":0,"item":"3799df30-a056-406d-9002-5a6cb339e8d8","keywords":null,"link":"/itthon/20250530_hvg-szavazas-orban-viktor-miniszterelnok-jeloltseg-valasztas","timestamp":"2025. május. 30. 13:19","title":"A HVG szavazása szerint Orbán bukóban van, jobban járna a Fidesz, ha mással vágna neki a jövő évi választásnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b8d7d7ae-2843-464e-8670-cf4943858ce4","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Pintér Bence ellenőriztette a dokumentumot, és kiderült, hogy nem is volt titkos – pedig elődje, Dézsi Csaba András erre hivatkozva tagadta meg a közzétételét.","shortLead":"Pintér Bence ellenőriztette a dokumentumot, és kiderült, hogy nem is volt titkos – pedig elődje, Dézsi Csaba András...","id":"20250530_gyori-Audi-Borkai-szerzodes-nyilvanossagra-hozas-Pinter-Bence","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b8d7d7ae-2843-464e-8670-cf4943858ce4.jpg","index":0,"item":"1112ac77-759c-48dc-9c28-d6414ce71712","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250530_gyori-Audi-Borkai-szerzodes-nyilvanossagra-hozas-Pinter-Bence","timestamp":"2025. május. 30. 15:49","title":"Nyilvánosságra hozták a 15 éve titkolt szerződést, amelyet Borkai győri polgármesterként az Audival kötött","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"65d82f8b-5182-445d-909e-fb2ddbf895b8","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Presser Gábor nem szeret politizálni, még újságot sem szívesen olvas. Most nagy nehezen mégiscsak kifejtette avéleményét a világról.","shortLead":"Presser Gábor nem szeret politizálni, még újságot sem szívesen olvas. Most nagy nehezen mégiscsak kifejtette...","id":"20250530_presser-gabor-interju-politika-oldalak-vilag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/65d82f8b-5182-445d-909e-fb2ddbf895b8.jpg","index":0,"item":"3394f846-a8c6-43a4-8dc8-0d2970e55ebd","keywords":null,"link":"/elet/20250530_presser-gabor-interju-politika-oldalak-vilag","timestamp":"2025. május. 30. 15:59","title":"Presser Gábor: „A világban gyorsan növekvő káosz uralkodik, megvezetett emberek rohannak a vesztük felé”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
„Előtte a folyam, az új hid” – a Margit híd története
szerző:
Király Dávid
Tetszett a cikk?
Fel sem épülhetett volna, mégis felépült. Kevésnek bizonyult, kibővítették. Kétszer is elpusztították, mégis újra áll. Aztán békeidőben elhasználtuk. A Margit híd Budapest egyik legfontosabb és legkülönlegesebb hídja, amely végre visszakapta régi, Budapesthez méltó pompáját. A felújítás végéhez közeledve felidézzük a Margit híd kalandos történetét.
A Pestet és Budát összekötő, a Lánchíd utáni második állandó fővárosi Duna-híd építését az 1870. évi X. törvénycikk rendelte el. Eleinte vita volt arról, hogy a Margit híd, vagy a Fővám téri (Ferenc József, később Szabadság) híd épüljön-e meg előbb, végül a Nagykörút miatt a Margit hídra esett a választás. Tulajdonképpen a Margit híd is első: ez volt az első olyan dunai átkelő, amely átadásakor már nem két külön várost, Pestet és Budát, hanem az egyesített Budapest két városrészét kötötte össze.
Mindenekelőtt azonban rendezni kellett a Lánchíd helyzetét. Az első állandó Duna hidat ugyanis magánvállalkozásban építették, a költségeket a híd építését finanszírozó részvénytársaság által beszedett hídvám fedezte. Annak érdekében, hogy a vállalkozásnak megérje az építkezés, 1840-ben kikötötték, hogy a Lánchíd forgalomba helyezését követően 90 évig nem épülhet új híd az átkelő 1-1 magyar mérföldes (körülbelül 8 kilométeres) körzetében. A Lánchíd építésekor úgy gondolták, csaknem egy évszázadig nem lesz szükség új dunai összeköttetésre, az ipari fejlődés azonban közbeszólt. 1870-ben a magyar állam megváltotta a Lánchidat, így önállóan dönthetett új hidak építéséről.
Képes történelem a Margit hídról - kattintson!
Fazekas István
Francia ízlés szerint
A tervezésre és az építésre a Közmunka-és Közlekedésügyi Minisztérium nemzetközi pályázatot írt ki. A 43 pályamunkából 23 bizonyult elfogadhatónak, a zsűri végül 6 tervet bírált részletesen. Érdekesség, hogy a pályázatra egyetlen magyar terv érkezett, Feketeházy Jánosé, aki később a Szabadság hidat tervezte. A győztes a zsűri 11-1 arányú szavazatával a francia Ernest Gouin terve lett, aki ötnyílású hidat tervezett Pest és Buda közé, a Nagykörút vonalában. A Duna szabályozása miatt azonban a terveket átdolgozták, így Gouin cége, a Société de Construction de Batignolles 1872 augusztusában egy hatnyílású, szimmetrikus, így esztétikusabb hidat kezdett el építeni.
Margit, a múzsa
Arany János 1877. augusztus 22-én, az öngyilkossági híreket olvasva írta meg Híd-avatás című versét. A költeményhez 1893-ban Zichy Mihály készített a híd szerkezetét igen pontosan és részletesen ábrázoló rajzos illusztrációt. (Ehhez hasonló kétes hírnévre később az öngyilkosok által legjobban preferált Szabadság híd tett szert.) A Margit híd építése, elpusztítása és újjáépítése Arany Jánoson és Zichy Mihályon kívül több művészt megihletett, köztük Csók Istvánt (A Margithíd átépítése, 1937) és Zádor Istvánt (Az ujjáépülő Margithíd, 1947).
A híd építésére – elsősorban a Lánchíd megnövekedett forgalma és annak romló állapota miatt – rövid határidőt szabtak: 1874 végére el kellett (volna) készülnie. Az új híd szükségességét mutatja az is, hogy bár az építkezésről szóló szerződést Ferenc József csak 1973. május 9-én szentesítette, az építkezés már javában zajlott.
Az alapozási munkák 1873 októberére be is fejeződtek. A Margitsziget déli végénél 150 fokos szöget bezáró, andráskeresztes alátámasztású átkelő két hídfőjénél 1-1 parti hídnyílást építettek, rajtuk ideiglenes vámszedőbódékkal, amelyeket 1886-ban téglaépülettel váltottak fel. A parti nyílásokkal együtt a híd 607,6 méter hosszú és 16,9 méter széles lett.
Az új átkelőt a Magyar Tudományos Akadémia, illetve annak főtitkárhelyettese, Gyulai Pál író javaslatára Margit hídnak nevezték el. Az átkelőt a király nevében Péchy Tamás közlekedési miniszter – a véghatáridő többszöri módosítása és csaknem másfél éves csúszás után – 1876. április 30-án, déli 12 órakor adta át a forgalomnak. Ám mint azt Gáll Imre A budapesti Duna-hidak című könyvében leírja: a budapestiek – az építővállalat és a felügyelőség tudtával – már hetekkel korábban, a terheléspróba után használták az új hidat. Ferenc József egy hónappal később, május 29-én tekintette meg Budapest új hídját.
A híd díszítése a korabeli historizáló francia ízlést tükrözte. A díszítményeket Wilbrod Chabrol, a Palais Royal építésze készítette, az oszlopfőket a magyar korona díszítette. A hídon 4-4 díszes, a Durenne cég által gyártott kandelábert helyeztek el, lámpatesteiket szárnyas griffmadarak tartották. A középpillér déli mellvédjén az ország címerét helyezték el a koronával, sarkain obeliszkekkel. A pillérek szobraira külön pályázatot írtak ki, ezeket Adolphe Thabard francia szobrászművész készítette. A Margit hídon – a kocsipálya szélén, a járdák mellett – 1879 júniusában indult meg a lóvasúti közlekedés, 1896-ban pedig áthaladt rajta az első villamos.
Az építési szerződés 4 millió 200 ezer forintról szólt, a híd végül összesen 5 millió 51 ezer forintba került.
Nézze meg képeinket!
Horváth Szabolcs
Széltében, hosszában
A margitszigeti szárnyhíd építését az 1899. évi VII. törvénycikk rendelte el; a 70 méter hosszú, a Margit híd törésszögét éppen felező, egynyílású híd 1900. augusztus 19-én készült el, összesen 670 ezer koronás költséggel. Noha a szárnyhíd szerkezete és kialakítása a nagy hídét követi, ennek már tervezői és kivitelezői is magyarok voltak.
A hídon először 1920 telén és 1921 tavaszán végeztek komolyabb felújítási munkálatokat: az útpálya elhasználódott fakocka burkolatát kőkockákra cserélték, ezzel párhuzamosan kicserélték a villamosok vágányait is. A kőburkolat a híd számára nagyobb terhelést jelentett, ráadásul 1927-től a Margitszigetre, 1929-től pedig már Pest és Buda között is jártak a hídon autóbuszok, amely szintén a terhelés növekedésével járt. „A híd teljesítőképességének vége felé közeledett” – írja már említett könyvében Gáll Imre.
1930-ban felvetődött a híd kétszintűvé alakítása is, ezt a megoldást végül esztétikai okokból elvetették. A kormány és a főváros a híd szélesítése mellett döntött, a munkálatok 1935 májusában kezdődtek. A hídfőket és a mederpilléreket déli irányban kibővítették, nyílásonként 2-2 főtartótépítettek, a pillérszobrokat pedig áthelyezték. Az útpálya, amelyet teljesen felújítottak és ismét fakockákkal burkoltak, az átépítés eredményeképpen csaknem 6 méterrel szélesebb lett. Ekkor helyezték a híd közepére a villamossíneket, a járdák fapallós szerkezetét pedig vasbeton lemezekre cserélték.
Az átépítéskor alakították ki a középpillér belsejében azt az aluljárót, amelyen keresztül a Margitsziget megközelíthetővé vált, s amelyet a mostani felújítás során zártak le. A híd szélesítését a forgalom fenntartása mellett, illetve éjszakai korlátozásokkal végezték. A kiszélesített és korszerűsített hidat 1937. szeptember 30-án adták át. Az átépítés nem volt olcsó mulatság: 5 millió pengőbe került, ez az összeg a híd eredeti építési költségének csaknem fele.
Érdemes tudni, hogy a híd 2009-ben kezdődött és most befejeződő felújítása során nem az eredeti, hanem az 1935-37-es átépítéskor kialakított állapotát vették figyelembe.
Manci és a Hároméves terv
A hidat a második világháború idején aláaknázták. 1944. november 4-én, dél körül a pesti oldalhoz legközelebbi nyílásban elhelyezett töltetek máig tisztázatlan körülmények közt felrobbantak: a pesti oldal három nyílása a hídon közlekedő gyalogosokkal, gépkocsikkal, villamosokkal a Dunába roskadt; több mint 100 ember lelte halálát a katasztrófában (a rejtélyes robbanásról külön cikkünkben olvashat). A visszavonuló német csapatok 1945. január 18-án a már használhatatlan híd megmaradt három budai nyílását is felrobbantották. A szárnyhíd azonban ellenállt az esztelen pusztításnak.
A háború után a közművek átvezetésére a megmaradt pilléreken kábelhidat építettek, a Margitsziget megközelítését pedig eleinte cölöphíddal, majd 1946 májusára pontonhíddal oldották meg (a cölöphidat 1946. január 11-én egy jégzajlás elvitte), amelyeket a pesti köznyelv Mancinak keresztelt el. A tönkretett híd roncsainak a kiemelése 1946 júniusában kezdődött el, ám mint azt az elmúlt hónapokban is tapasztalhattuk, csak részben: a régi híd számos elemét csak a mostani felújítással párhuzamosan emelték ki a Dunából.
1945: német robbantás után - nézze meg képeinket!
Margit hír Sajtóiroda
1946 őszén született meg a döntés, hogy a Hároméves terv keretében acélszerkezetű híd épül vasbeton pályalemezzel. Mindenekelőtt a mederpilléreket kellett felújítani és a sérüléseket kijavítani. Az új acélszerkezet csak látványában emlékeztetett a régire (bár az andráskereszteket elhagyták), technológiáját tekintve teljesen új volt. A korábbi nyolc helyett hat főtartót építettek, függőleges oszlopokkal. Az új szerkezet könnyedebb, mégis nagyobb teherbírású volt, mint a korábbiak. Az újjáépítés rohammunkában zajlott: az acélszerkezetek gyártása 1947 februárjában kezdődött meg, és november 17-én a híd déli oldalát már át is adták. A teljes hidat 1948. augusztus 1-jén vehették birtokba a budapestiek. Az épen maradt szárnyhidat is megemelték és kiszélesítették, ekkor bontották el az ottani vámszedőházakat is.
Az újjáépített híd 25 méter, az útpálya 18 méter széles lett. A szárnyhíd korlátai az eredetiek maradtak (ez a mostani műemléki rekonstrukciót nagyban segítette), a nagy hídra viszont a korábbinál egyszerűbb, új korlátokat szereltek fel. A Margit híd a többi budapesti dunai átkelővel együtt 1950-ben az államtól a főváros tulajdonába került.
Az utolsó felújítás
Szinte köztudott, hogy a hidakat körülbelül 25-30 évente fel kell újítani. A II. világháború után újjáépített híd a hetvenes évek közepére-végére ismét rekonstrukcióra szorult. A pályaszint alatti munkák már 1976-ban elkezdődtek, 1977-ben elbontották a parti nyílások százéves vasszerkezetét, helyettük új, vasbeton nyílásokat építettek, a két parton új gyalogos aluljárók épültek. A híd 1978-ban új, korszerű korrózióvédelmet és szigetelést kapott, az útburkolatot kiskocka helyett aszfaltra cserélték, és kicserélték a hossztartók saruit is. A 33 évvel ezelőtti rekonstrukció során emelték ki a Dunából, és helyezték vissza a pillérek északi szobrait. A Főmterv tervei alapján a Hídépítő Vállalat által végzett felújítás 433 millió forintba került.
Nézze meg képeinket is!
Fazekas István
A nagyfelújítást követő három évtizedben csak kisebb javításokat végeztek a hídon: 1993-ban az útpálya, egy évvel később a járda burkolatát újították fel. 2003-ban megtörtént a híd fővizsgálata, azóta a híd egyre romló állapota miatt és a balesetek elkerülése érdekében számos gyorsjavításra volt szükség. Ugyancsak 2003-ban, a Duna rendkívül alacsony vízállása idején előkerült több szobor- és címertöredék az eredeti hídról, amelyeket a Közlekedési Múzeum őriz, s amelyek a Margit híd műemléki rekonstrukciója idején nagyban segítették a tervezők és a kivitelezők munkáját.
Cikkünkhöz az alábbi forrásmunkák nyújtottak segítséget:
- Dr. Gáll Imre: A budapesti Duna-hidak; Hídépítő Rt., Budapest 2005. - Budapest Lexikon; Akadémiai Kiadó, Budapest, 1993. - 130 éves a Margit híd – A budapesti Margit híd vázlatos története; Magyar Acélszerkezeti Szövetség, Budapest, 2006. - euprojekt.hu
Tömegkatasztrófa történt 1944. november 4-én Budapesten: a budapesti Duna-hidak közül elsőként a Margit híd esett el. Német utászok dolgoztak a Margit híd aláaknázásán, amikor a szombat déli csúcsforgalomban – máig tisztázatlan okokból – óriási robbanás történt. A detonáció következtében leomlott a híd Pest és Margitsziget közti része. A halálos áldozatokról máig sincs biztos adat: 100-600 között mozognak az iszonytató számok.
A fővárosi projektek esetében már megszokott költségnövekedés a Margit hidat sem kerülte el, ám az, hogy a híd rekonstrukciója az eredetileg becsült összeg duplájába került, még a költségtúllépésben tapasztalt várospolitikusokat is meglepte. Hogy szállt el így a hídfelújítás ára? S kik állnak a közbeszerzésen induló cégek mögött? Pénzügyi összefoglalónk.
Rendkívüli politikai csatározások közepette, a miniszterelnök távollétében adták át 1876-ban a második állandó hidat a Duna pesti szakaszán. Az elsőt még Haynau avatta fel, a másodikat, a Margit hidat viszont egy mára elfeledett közlekedési miniszter.
Hétfőtől ismét megállnak a villamosok a Margitszigetnél és részlegesen átadták a Margit híd északi járdáját is, ezzel a legtöbb forgalmi korlátozás megszűnt a felújított átkelőn. A Margit híd rekonstrukciója több mint két évig tartott; a híd közelgő átadása alkalmából összefoglaltuk a felújítás részleteit.
Igen, ez a pártház most el fog esni, és akik lövetnek bentről, azoknak cudar sorsuk lesz. Ők pár száz milliárdért emelnek kezet a népükre. De te miért tennéd?