szerző:
Csikász Brigitta
Tetszett a cikk?

Nagy üzletet hoz valakinek a főváros terve, ami szerint minden tilosban parkoló autót elszállítana majd az a cég, amellyel a közterület-felügyelet szerződne – vélik közlekedésrendészeti szakemberek. Miközben jogszerűen egyelőre csak azokat a kocsikat lehetne elvinni, amik a közlekedést akadályozzák vagy a biztonságot veszélyeztetik. Ha mindent el lehet vontatni, az csak a korrupciónak ágyaz meg – mondják egyesek.

A kerékbilincselés és autószállító trélerek ("lopóautók") bevetése nagy üzlet. Utóbbi még inkább – hívta fel a hvg.hu figyelmét egy volt rendőri vezető. Az egykori tábornok véleményét osztják más, közlekedésrendészeti szakemberek is, rámutatva arra, hogy visszaélésre adhat okot, ha nem válogatnak a tilosban várakozó gépkocsik között, és nem csak azokat rakják fel a "lopóautókra", amelyek akadályozzák a forgalmat vagy olyan helyen állnak, hogy balesetet okozhatnak. Amit egyébként a 2009-es, a járművek elszállítását az önkormányzatokra bízó minisztériumi rendelet is kimond.

Márpedig erre is lehet számítani, hiszen a héten tárgyalja a Fővárosi Közgyűlés azt az előterjesztést, amelynek alapján – ha elfogadják – szigorúbban lépnek fel a tilosban parkoló járművekkel szemben. Immár nem fáradoznának azzal a Fővárosi Közterület-felügyelet (FKF) munkatársai, hogy kerékbilincset tegyenek a renitens autósokra, hanem egyből elszállítanák a rossz helyen parkoló gépkocsit. Erre a feladatra – a tervek szerint – egy pályázat útján kiválasztott céggel szerződnének.

Rendszabályok

Kerékbilincs kivételes esetben
A közgyűlés elé kerülő javaslat nem veti el teljesen a kerékbilincs alkalmazását; mint írják, kivételes esetben rá kell tenni a szabálytalanul parkoló autókra. De hogy melyek ezek, arra az előterjesztés nem tér ki.

Mindezt a budapest.hu-n már megtalálható előterjesztés azzal indokolja, hogy „Budapest közlekedésében jelenleg kaotikus állapotok uralkodnak. A fegyelmezetlen gépjármű-üzemeltetők nap mint nap megszegik a közterület-használat és a KRESZ szabályait. Nem teljesítik parkolási díjfizetési kötelezettségeiket, parkolási engedély nélkül használják a várakozásra kijelölt közterületeket, elfoglalják a mozgáskorlátozottak számára kijelölt várakozóhelyeket... Tarthatatlan az a helyzet, hogy a közlekedési szabálytalanságok legkirívóbb szabálysértői – a külföldi rendszám mögé bújó, pökhendi, arrogáns magatartást tanúsító szabálysértők – annak tudatában követik el a szabálytalanságokat, hogy tetteikért alig, vagy egyáltalán nem vonhatók felelősségre.”

Nehezíti a helyzetet – teszik hozzá –, hogy a közterületek szabálytalan használóival szembeni fellépés nem egységes, a kerékbilincs alkalmazásának és a járművek elszállításának kerületenként eltérő gyakorlata alakult ki. Ezeket meg kell szüntetni, s mindenhol azonos eljárást kell kialakítani – határozzák meg az előterjesztésben. A javaslat lényege, hogy „Budapesten a közterületeken kizárólag a közterület-felügyelet alkalmazhassa a kerékbilincset, illetve szállíttathassa el a szabálytalanul elhelyezett gépjárműveket”.

Tervek régen és most

A felügyelet már hét évvel ezelőtt szemet vetett a vontatótrélerekben rejlő lehetőségre, erre 2009-ig várniuk kellett. Mindenesetre 2004-ben a városrendészeti bizottság úgy látta, hogy az autók „begyűjtését” a fővárosnak kellene végeznie, de bármilyen cég megbízása, szerződés vagy alapítvány bevonása nélkül. Amikor a városatyák erről szövögették terveiket, hiányolták azt is, hogy a rendőrség elfeledkezett erről a munkáról, és egy jó ideje nem szállítják el a rossz helyen várakozó személygépkocsikat. Állítólag azért, mert a testület nem „akarta ezzel is rontani az amúgy sem túl nagy népszerűségét”.

MTI / Mohai Balázs

Úgy látszik, ez most nem izgatja Budapest vezetését. A főváros közlekedésének s ezzel együtt a közlekedés moráljának javítását célul tűzve várhatóan hamarosan utcára küldi a "lopóautókat". S bár, mint azt maga a közgyűlési előterjesztés is leszögezi, a gépjárművek elszállíttatása sokszor csak "fiskális alapokon nyugszik", a Tarlós István főpolgármester által sem támogatott kerékbilincseléseket visszavetheti. Budapest első embere szerint ugyanis a kerékbilincs a "nemkívánatos állapotot rögzíti". Tehát, ha "lelakatolják" egy forgalmat akadályozó autó kerekét, akkor azzal a közlekedést akadályozó helyzetet nemhogy megszüntetik, hanem továbbra is fenntartják. Nem tudjuk, konkrétan ez motiválta-e az előterjesztés készítőit, ugyanis a Fővárosi Önkormányzattól egyelőre nem kaptunk választ.

Ugyanakkor csak annak alapján elvinni autókat, hogy tilosban állnak, veszélyes – mondta a Budapesti Rendőr-főkapitányság egyik volt vezető beosztású embere –, mert lehetőséget ad az "üzletelésre". Tizenöt éve valóban menesztették a közlekedésrendészeten a gépjárművek elszállításával foglalkozó alosztályvezetőt, és eljárást indítottak vele szemben, mert felmerült annak a gyanúja, hogy megvesztegették. Emlékezetes, 2009-ben a Budapesti Nyomozó Ügyészség a VI. kerületi közterület-felügyelet vezetője ellen pedig kerékbilincsek fizetés nélküli leszerelése miatt indított eljárást. Az ügyben a terézvárosi jegyzőt és az egyik alpolgármestert felbujtóként elkövetett hivatali visszaéléssel gyanúsították meg.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!