Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d3cdf0a9-ffcf-44c9-9123-80595de62693","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az amerikai kapcsolatok sorvadásával viszont nőtt az Európába és Ázsiába irányuló kínai kivitel.","shortLead":"Az amerikai kapcsolatok sorvadásával viszont nőtt az Európába és Ázsiába irányuló kínai kivitel.","id":"20250509_Trump-vamhaboru-amerikai-kinai-kereskedelem-zuhanas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d3cdf0a9-ffcf-44c9-9123-80595de62693.jpg","index":0,"item":"e5d58591-f798-47f0-826b-68bafef7970a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250509_Trump-vamhaboru-amerikai-kinai-kereskedelem-zuhanas","timestamp":"2025. május. 09. 09:04","title":"Most látszik igazán, mit hoz a vámháború: durván megrogyott az amerikai-kínai kereskedelem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4d9529b5-3a4c-4ad4-8e93-e4a3741fd069","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Fehér bőrkárpit és szénszál minden mennyiségben. ","shortLead":"Fehér bőrkárpit és szénszál minden mennyiségben. ","id":"20250509_Csak-harom-keszul-ebbol-a-755-loeros-Ferrari-kulonlegessegbol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4d9529b5-3a4c-4ad4-8e93-e4a3741fd069.jpg","index":0,"item":"c9317bf5-3259-4d83-a2c2-55d08a77ca3c","keywords":null,"link":"/cegauto/20250509_Csak-harom-keszul-ebbol-a-755-loeros-Ferrari-kulonlegessegbol","timestamp":"2025. május. 09. 20:20","title":"Csak három készül ebből a 755 lóerős Ferrari-különlegességből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"efdd96c0-756d-49ff-96bc-7f1f957ddb44","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A magyar állam támogatásával megjelent cikk magánbefektetőként említi a BDPST Groupot.","shortLead":"A magyar állam támogatásával megjelent cikk magánbefektetőként említi a BDPST Groupot.","id":"20250509_gellert-szallo-cnn-tiborcz-propaganda","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/efdd96c0-756d-49ff-96bc-7f1f957ddb44.jpg","index":0,"item":"f935a20a-6e17-433b-ab30-d60caf222a73","keywords":null,"link":"/kkv/20250509_gellert-szallo-cnn-tiborcz-propaganda","timestamp":"2025. május. 09. 12:23","title":"Tiborcz említése nélkül reklámozza a CNN a megújuló Gellért Szállót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5fe2b388-3b25-4137-9f83-54d74b28022d","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az amerikai hírszerzés igazgatója szerint az ügyet megszellőztető lap összejátszik a „mélyállam” szereplőivel.","shortLead":"Az amerikai hírszerzés igazgatója szerint az ügyet megszellőztető lap összejátszik a „mélyállam” szereplőivel.","id":"20250509_dania-gronland-amerikai-hirszerzes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5fe2b388-3b25-4137-9f83-54d74b28022d.jpg","index":0,"item":"1a511dfb-ed73-4998-a8f1-0c9f6a7b54ba","keywords":null,"link":"/vilag/20250509_dania-gronland-amerikai-hirszerzes","timestamp":"2025. május. 09. 11:58","title":"Bekérette a dán külügy az amerikai nagykövetet, miután kiderült, hogy Grönlandon kémkednek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3f365fac-be73-4ea7-b3c1-3e23749b69b7","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"elet","description":"XIV. Leó pápa az ünnepi asztalnál mondta el a bíborosoknak, miért ezt a nevet választotta.","shortLead":"XIV. Leó pápa az ünnepi asztalnál mondta el a bíborosoknak, miért ezt a nevet választotta.","id":"20250509_nemet-laszlo-biboros-xiv-leo-papa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f365fac-be73-4ea7-b3c1-3e23749b69b7.jpg","index":0,"item":"c6915d1e-7909-41cf-8664-c4ca1922efcd","keywords":null,"link":"/elet/20250509_nemet-laszlo-biboros-xiv-leo-papa","timestamp":"2025. május. 09. 14:40","title":"Német László bíboros a pápáról: Oroszlánunk van, aki el fogja kergetni a farkasokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b7632528-4cb3-480b-b124-3847668f453b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Szombat délután Orbán Viktor telefonon egyeztetett Kelemen Hunorral, az RMDSZ elnökével. A Facebook-bejegyzés szerint egyértelművé tette: Magyarországról semmilyen módon nem kívánják befolyásolni a romániai elnökválasztást.","shortLead":"Szombat délután Orbán Viktor telefonon egyeztetett Kelemen Hunorral, az RMDSZ elnökével. A Facebook-bejegyzés szerint...","id":"20250510_Orban-Viktor-Simion-ugyben-targyalt-az-RMDSZ-elnokevel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b7632528-4cb3-480b-b124-3847668f453b.jpg","index":0,"item":"7f1837e7-b75d-46a5-a878-d3cf78750742","keywords":null,"link":"/itthon/20250510_Orban-Viktor-Simion-ugyben-targyalt-az-RMDSZ-elnokevel","timestamp":"2025. május. 10. 18:49","title":"Orbán Viktor Simion-ügyben tárgyalt az RMDSZ elnökével","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2f3ccc45-e488-4ba5-8a8e-e0a813a8a655","c_author":"Köves Gábor","category":"kultura","description":"Hollywood már rég a busz alá dobta, de jött Coppola unokája és megtörtént a csoda: Pamela Anderson lelki lemeztelenedése a filmvásznon. Az utolsó táncosnőben az egykori Baywatch-sztár mindent megmutat, amit eddig nem láthattunk belőle. ","shortLead":"Hollywood már rég a busz alá dobta, de jött Coppola unokája és megtörtént a csoda: Pamela Anderson lelki...","id":"20250509_Pamela-Anderson-utolso-tancosno-Gia-Coppola-kritika-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2f3ccc45-e488-4ba5-8a8e-e0a813a8a655.jpg","index":0,"item":"7a78f0fb-cba7-411c-9a8d-e2b897274dbd","keywords":null,"link":"/kultura/20250509_Pamela-Anderson-utolso-tancosno-Gia-Coppola-kritika-ebx","timestamp":"2025. május. 09. 06:01","title":"Pamela Anderson most máshogy meztelen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"357edc1b-9ca6-4593-b2b0-a115e136ba73","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Szerintük számos országban a szabad sajtóhoz való hozzáférést veszélyezteti, hogy a Trump-kormányzat megvonta a támogatást a rádiótól.","shortLead":"Szerintük számos országban a szabad sajtóhoz való hozzáférést veszélyezteti, hogy a Trump-kormányzat megvonta...","id":"20250508_A-sved-kormany-huszmillio-koronaval-tamogatja-a-Szabad-Europa-fennmaradasat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/357edc1b-9ca6-4593-b2b0-a115e136ba73.jpg","index":0,"item":"71d8fe09-533d-462e-b1fe-a5a0cb568ef1","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250508_A-sved-kormany-huszmillio-koronaval-tamogatja-a-Szabad-Europa-fennmaradasat","timestamp":"2025. május. 08. 21:38","title":"A svéd kormány húszmillió koronával támogatja a Szabad Európa fennmaradását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ellentmondó véleményeket fogalmaztak meg a hvg.hu-nak nyilatkozó műemlékes szakemberek a Margit híd felújításáról. Tény, hogy a főváros - elsősorban takarékossági okokból - törölte a műemléki rekonstrukció több elemét, a műemléki koncepció gazdája szerint azonban a helyzet lehetne rosszabb is. Egy másik szakember szerint pazarlás történt.
„Ha belegondolunk abba, hogy milyen hatalmas ez a híd, és hogy milyen sok acél és kő van benne, szerintem a 30 milliárd nem irreális összeg. Én kezdetben 60 milliárdra becsültem a költségeket” – mondta a hvg.hu-nak Wild László, a Metróber Tervező és Tanácsadó Kft. építész ügyvezetője. Bár a 60 milliárd óriási összegnek tűnik, ebbe Wild beleszámította azokat a munkákat is, amelyeket menet közben a főváros – pénzhiányra hivatkozva – kihúzott a tervekből, és amelyek - legalábbis Wild szerint - szakmailag szükségesek lettek volna a híd teljes körű műemléki felújításához. Így maradt el a mederpillérek északi irányú bővítése, a déli oldal konzolos kiszélesítése, a hat vámház megépítése, a kapcsolódó parkok és három gyalogos aluljáró tényleges rendbetétele, valamint a pillérszobrok szakszerű pótlása és restaurálása. Utóbbira a főváros a közelmúltban írt ki tendert. (A műemléki rekonstrukció elmaradt elemeiről részletesen olvashat Z. Halmágyi Judit építész publicisztikájában.)
Mutáns műemlék a Duna felett
A Margit híd felújítása alapvetően a híd 1937-es állapota alapján történt, ám bizonyos elemek korábbi, mások későbbi állapotot tükröznek. „A helyreállítás nem egységes művészettörténeti koncepció alapján zajlott, hanem inkább a rendelkezésre álló formai tárházból való, esetleges „csemegézés” jellegét öltötte” – mondta lapunknak Zöldi Péter építész. A szakember szerint az öncélú formálás, a pazarló anyaghasználat - egy ma már nem ipari méretekben rendelkezésre álló technológiával együtt - mindenképpen jelentős árdrágító tényező volt. Ilyen például a középső oszlopsor feleslegesen, dagályosan megnövelt lábazata, amely jó fél métert elvesz a híd szélességéből. Ez a kerékpárút és a járda szűkösségének fényében különösen érthetetlen – hangsúlyozta Zöldi.
Nagyítás-fotógalériánk a Margit híd történetéről - kattintson a képre!
Túry Gergely
A kritikára, miszerint a koncepció - pontosabban koncepciótlanság - nem felel meg a 21. század műemléki követelményeinek, Wild azt válaszolta: őt nem érdekli a 21. század szempontja, csak a szépség. Szerinte egy műemléki felújításnál egyedül a hitelesség és az összkép számít. "Úgy vélem, ezek a vállalások - a lehetőségekhez képest - teljesültek a Margit hídnál” – válaszolta lapunknak Wild László, aki egyébként úgy készített kiviteli terveket, hogy másfél évig nem tudta, kik lesznek a műemléki kivitelezők. Holott egy kivitelezési tervnek az a lényege, hogy a tervező a kivitelezővel szorosan együttműködve dolgozik.
Káosz és pazarlás felsőfokon
Wild szerint azért az 1937-es állapothoz nyúltak vissza, mert először akkor szélesítették ki a hidat, s mert akkor is mindent az eredeti állapotra építettek vissza – kivéve a középpillér két obeliszkjét és két mederpillér teraszait a kis padokkal. A korábban soha nem létezett zöld-fehér Zsolnay-csempéket gránit lábazattal Wild László javasolta. „A Zsolnay-csempére azért esett a választásom, mert ez egy gyönyörű, könnyen tisztán tartható, nem kortárs anyag, amely bármikor pótolható” - mondta. A színe azért lett zöld-fehér, mert a szakember nem akart barnát és sárgát, mint a kisföldalattiban. Bár a Zsolnay-csempe négyzetméterára aranyárban van – információink szerint 40 ezer forint négyzetméterenként – Wild elismerte: ez nem volt szempont a műemléki tervezésnél.
Nagyítás-fotógalériánk a Margit híd történetével - kattintson a képre!
Túry Gergely
Wild szerint nem tőle származik a vámházak nélküli vámházalapok visszaépítése, és azt sem tudja megmondani, hogy ez kinek az ötlete volt. Azt viszont határozottan cáfolta, hogy az építmény helyet venne el a járdából, sőt az inkább kibővítette a területet. A vámházakat ráadásul bármikor vissza lehet majd építeni, mint ahogy az eredetileg is szerepel a tervekben – mondta Wild lapunknak, aki szerint, „ha én nem vagyok, és nem küzdök, még ennél is alacsonyabb műszaki és esztétikai tartalommal valósul meg a műemlék-felújítás”.
Akkor ez most az eredeti állapot?
Magyarországon valamennyi egyedileg védett műemlék felújítása a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal hatáskörébe tartozik. A hivatal kizárólag az eredeti helyreállítást ismeri el hitelesnek, amelyet ugyanakkor részelemeiben felülírhatnak egyéb – forgalombiztonsági, tűzvédelmi, technológiai, stb. – szempontok. Így volt ez a Margit híd esetében is. Bár a konkrétumok elbírálása a KÖH joga és kötelessége, a műemlékvédelem csak arról az elemről mondhat szakvéleményt, amit az építész-tervező a hivatalnak beterjeszt.
Úgy tudjuk, a Margit híd esetében a műemlékvédelem mindössze két fontosabb esetben írta felül a generáltervező szándékát. Az egyik a híd eredeti színének megváltoztatása - tengerészkékről sárgára -, a másik a híd déli oldalának könnyűszerkezetes acélkonzollal való kiszélesítése volt. A mederpillérek északi kiszélesítését pénzhiány miatt a főváros vetette el.
Nagyítás-fotógalériánk a Margit híd történetével - kattintson a képre!
Túry Gergely
A háború előtt a Margit híd tengerészkék színű volt, így a műemléki ökölszabály szerint azt eredeti állapotára, kékre kellett volna festeni. Azonban a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal szakmai javaslatára mégis sárga színű lett a híd, hiszen „a ma élő emberek emlékeiben a Margit híd homoksárga színével jelenik meg”. Wild László nem bánja, hogy sárga lett, mivel „a kék szín fakóvá, komorrá tette volna a hidat”. Egy korábbi KÖH nyilatkozat szerint egyébként a Margit híd műemléki felújítása illeszkedik a nemzetközi trendekbe.
A műemlékvédelmi arculat kialakítója a pénzét keresi
A Margit híd műemléki arculatát lényegében Wild László alakította ki – a Kulturális Örökségvédelmi Hivatallal (KÖH) és más szakhatóságokkal szorosan együttműködve. Wild négyéves munkája - történeti-tudományos, engedélyezési- és tendertervvel együtt - összesen 26 millió forintba került. „Becslésem szerint a tervezési díjam a híd 30 milliárdos bekerülési költségének 1,153 százaléka volt”– közölte Wild, aki hozzátette: ebben az összegben nincs benne a minimum 15 milliónyi többletmunkája. „Idén májusig egy fillért sem kaptam, a cégem tönkrement, jelenleg elszámolási vitában állok a generáltervezővel” – vont keserű mérleget lapunknak a szakember. Erről, a műemléki helyreállítás koncepciójáról, valamint a tételes költségekről szerettük volna megkérdezni a kivitelező Mh 2009 Konzorciumot és a fővárost is, de egyikük sem válaszolt a megkeresésünkre. A Kulturális Örökségvédelmi Hivatal azt mondta, hogy megválaszolták a kérdéseinket, de a főváros engedélye nélkül ezt nem küldhetik meg nekünk.
Hétfőtől ismét megállnak a villamosok a Margitszigetnél és részlegesen átadták a Margit híd északi járdáját is, ezzel a legtöbb forgalmi korlátozás megszűnt a felújított átkelőn. A Margit híd rekonstrukciója több mint két évig tartott; a híd közelgő átadása alkalmából összefoglaltuk a felújítás részleteit.
Fel sem épülhetett volna, mégis felépült. Kevésnek bizonyult, kibővítették. Kétszer is elpusztították, mégis újra áll. Aztán békeidőben elhasználtuk. A Margit híd Budapest egyik legfontosabb és legkülönlegesebb hídja, amely végre visszakapta régi, Budapesthez méltó pompáját. A felújítás végéhez közeledve felidézzük a Margit híd kalandos történetét.
Tömegkatasztrófa történt 1944. november 4-én Budapesten: a budapesti Duna-hidak közül elsőként a Margit híd esett el. Német utászok dolgoztak a Margit híd aláaknázásán, amikor a szombat déli csúcsforgalomban – máig tisztázatlan okokból – óriási robbanás történt. A detonáció következtében leomlott a híd Pest és Margitsziget közti része. A halálos áldozatokról máig sincs biztos adat: 100-600 között mozognak az iszonytató számok.
Rendkívüli politikai csatározások közepette, a miniszterelnök távollétében adták át 1876-ban a második állandó hidat a Duna pesti szakaszán. Az elsőt még Haynau avatta fel, a másodikat, a Margit hidat viszont egy mára elfeledett közlekedési miniszter.
A fővárosi projektek esetében már megszokott költségnövekedés a Margit hidat sem kerülte el, ám az, hogy a híd rekonstrukciója az eredetileg becsült összeg duplájába került, még a költségtúllépésben tapasztalt várospolitikusokat is meglepte. Hogy szállt el így a hídfelújítás ára? S kik állnak a közbeszerzésen induló cégek mögött? Pénzügyi összefoglalónk.
A Margit híd felújítása az évtized végére halaszthatatlanná vált. A több mint két évig tartó rekonstrukció során mind műszaki, mind műemléki szempontból megújult Budapest második állandó Duna-hídja. Nagyítás-fotógalériánk a híd múltját és jelenét idézi meg.
Észrevette, hogy egyre kevesebb a pozitív hős? Megmutatjuk, miért volt kellemes a mozi a világháború után, és hogyan tűnt el a határ a hazugság és a valóság közül.