szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Beindították szerdán a dél-balatoni vasútvonal megújult központi forgalomirányítási rendszerét Fonyódon. A Szabadbattyán és Nagykanizsa közötti 150 kilométeres szakasz távvezérlését közel 2,3 milliárd forintos beruházással tették korszerűbbé és biztonságosabbá.

A dél-balatoni vasútvonal 21 állomásán lépett működésbe az ország egyik legmodernebb, uniós szabványnak is megfelelő központi forgalomirányító berendezése. A fejlesztéssel a Budapest-Székesfehérvár-Gyékényes vasútvonal 15 megállóhelye biztosítóberendezésének távvezérlése, továbbá 6 állomás központi forgalomellenőrzése vált lehetővé a fonyódi központon keresztül.

Ennek révén egyebek közt a vágányok beállításáról nem a helyi szolgálatban lévő vasutas gondoskodik, hanem a központból végezheti el a műveletet a forgalomirányító. Könnyebben áttekinthetők a vasútforgalmi adatok, ezáltal hatékonyabbá a közlekedésszervezés. Az automatikus adatrögzítéssel a menetirányítókat tehermentesítik, de korszerűbbé válik az utas-tájékoztatás, és forgalomhoz igazítottan vezérlik majd a peronvilágítást is. 

Szűcs Lajos, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium főosztályvezetője a magyar vasút életében újabb mérföldkőnek, hatékonyabbnak, gazdaságosabbnak és biztonságosabbnak nevezte a megújult irányító rendszert. Szólt arról is, hogy várhatóan lesz lehetőség a következő uniós támogatási ciklusban forráshoz jutni a vasút korszerűsítésének folytatásához.

Szarvas Ferenc, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója XXI. századi megoldásnak nevezte az új forgalomirányító rendszer beindítását, amely kijelöli az irányt, hogy merre kell a vasútnak fejlődnie. A szegedi vasútvonalon már bevezetett és bevált irányítási rendszertől a költségmegtakarítás és a közlekedésbiztonság növelése mellett az utas-kiszolgálás minőségének javulását, valamint a vasútvonalak hatékonyabb kihasználását várják. Szólt arról is, hogy Németországban már 7 vasúti forgalomirányító központ működik, és távlati cél, hogy Magyarországon is 4 ilyen központot alakítsanak ki.

Sörös Ferenc, a kivitelező Prolan Irányítástechnikai Zrt. elnök-vezérigazgatója méltatta a beruházásában résztvevő 15 alvállalkozó munkáját, amelynek révén sikerült 510 nap alatt kivitelezni a beruházást. Szólt arról is, hogy a fejlesztés újszerű finanszírozási konstrukcióban valósult meg. A költségeit a Prolan állta, amit a MÁV az új rendszer biztosította megtakarításokból fizet majd ki 2 év türelmi idő után 10 év alatt. A megállapodás értelmében a következő 15 évben a Prolan végzi a rendszer hibaelhárítási és karbantartási feladatait. 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!