Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1b14bb73-8ef5-4853-b50b-685ce1b12efc","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"Lánya szerint boldoggá tenné őt az elismerés, nagyon sokat jelentett neki Újlipótváros.","shortLead":"Lánya szerint boldoggá tenné őt az elismerés, nagyon sokat jelentett neki Újlipótváros.","id":"20250602_Hadas-Kriszta-posztumusz-diszpolgar-XIII-kerulet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1b14bb73-8ef5-4853-b50b-685ce1b12efc.jpg","index":0,"item":"c6b8c3db-c30e-4f01-8d6d-056c051762fc","keywords":null,"link":"/kultura/20250602_Hadas-Kriszta-posztumusz-diszpolgar-XIII-kerulet","timestamp":"2025. június. 02. 10:32","title":"Hadas Kriszta posztumusz díszpolgári címet kapott a XIII. kerülettől","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5b9ca51d-387f-4c18-92e8-230c61adc713","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kína 2024 végére már legyártotta a világ legnagyobb szélturbináját, ami évente 100 millió kWh áramot termelhet. A szerkezet egy 185 méter magas monstrum tetejére kerülhet fel.","shortLead":"Kína 2024 végére már legyártotta a világ legnagyobb szélturbináját, ami évente 100 millió kWh áramot termelhet...","id":"20250602_vilag-legnagyobb-szeleromuve-kina-zoldenergia-szelenergia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5b9ca51d-387f-4c18-92e8-230c61adc713.jpg","index":0,"item":"d9c5bdd1-53f2-472a-a9a8-cf95323c3fe9","keywords":null,"link":"/tudomany/20250602_vilag-legnagyobb-szeleromuve-kina-zoldenergia-szelenergia","timestamp":"2025. június. 02. 15:03","title":"55 000 háztartást láthat el árammal: Kína megépíti a világ legnagyobb szélerőművét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ebcebd1e-5921-4878-a404-227c2a96d55a","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az ország leggazdagabb embere, a nyilvánosságot eddig kerülő Mészáros Lőrinc tőle szokatlan módon nyílt levelet írt, amelyben kiöntötte a lelkét Magyar Péternek. ","shortLead":"Az ország leggazdagabb embere, a nyilvánosságot eddig kerülő Mészáros Lőrinc tőle szokatlan módon nyílt levelet írt...","id":"20250602_meszaros-lorinc-magyar-peter-tisza-part-nyilt-level-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ebcebd1e-5921-4878-a404-227c2a96d55a.jpg","index":0,"item":"5eb0bfdf-586b-4853-912c-d1f7a19395e7","keywords":null,"link":"/itthon/20250602_meszaros-lorinc-magyar-peter-tisza-part-nyilt-level-ebx","timestamp":"2025. június. 02. 21:57","title":"Mészáros Lőrinc Magyar Péternek írt: Ma Ön is helikopteren és magángépen repkedhetne","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8cc7c249-723c-4927-b507-93299f662a12","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A szerkesztőségünk által is erősített szakmai zsűri tagjain kívül ezúttal is bárki szavazhat majd kedvenc autójára.","shortLead":"A szerkesztőségünk által is erősített szakmai zsűri tagjain kívül ezúttal is bárki szavazhat majd kedvenc autójára.","id":"20250602_ev-magyar-autoja-2026-eldordult-a-startpisztoly-indul-a-legjobb-autok-uj-versenye","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8cc7c249-723c-4927-b507-93299f662a12.jpg","index":0,"item":"bea417b9-e64b-4df2-b9d6-4e912256599b","keywords":null,"link":"/cegauto/20250602_ev-magyar-autoja-2026-eldordult-a-startpisztoly-indul-a-legjobb-autok-uj-versenye","timestamp":"2025. június. 02. 07:21","title":"Év Magyar Autója 2026: eldördült a startpisztoly, indul a legjobb autók új versenye","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e667904b-a7d8-4680-9b1d-3ae8f68a8601","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy indiai acélmű számára gyártott nagy teljesítményű szinkron villanymotor a valaha gyártott leghatékonyabb motor. A fejlesztő ABB számításai szerint az acélmű a motor 25 éves élettartama alatt a fokozott energiahatékonyság révén mintegy 6 millió dollárra becsült villamosenergia-költséget takarít meg. Az energiahatékonysági beruházás várható megtérülési ideje alig több mint három hónap.","shortLead":"Egy indiai acélmű számára gyártott nagy teljesítményű szinkron villanymotor a valaha gyártott leghatékonyabb motor...","id":"20250602_abb-leghatekonyabb-motor-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e667904b-a7d8-4680-9b1d-3ae8f68a8601.jpg","index":0,"item":"e41eb680-d180-4a2b-b1fe-fc9f231bef4a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250602_abb-leghatekonyabb-motor-ebx","timestamp":"2025. június. 02. 22:03","title":"99,13%-os hatékonysággal nullázza az áramszámlát: bekapcsolták a valaha gyártott leghatékonyabb motort","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c583ea2a-8861-4cf8-832b-eb54180bbecb","c_author":"4iG Group ","category":"brandchannel","description":"A gyártási és logisztikai szektorban az ipar 4.0 fejlődése elképesztő tempót diktál. Sok vállalat számára ugyanakkor továbbra is kihívás, hogy megtalálja azokat a fejlesztéseket, amelyek gyors eredményt hozhatnak. Az autonóm mobilrobotok (AMR-ek) bevezetése intralogisztikai környezetben a klasszikus példája annak, hogy miként lehet látványos hatást elérni, gyorsan és alacsony kockázattal, a digitális érettség bármely szintjén.","shortLead":"A gyártási és logisztikai szektorban az ipar 4.0 fejlődése elképesztő tempót diktál. Sok vállalat számára ugyanakkor...","id":"20250509_sikerek-az-intralogisztikaban-amr-megoldasok-4ig-it","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c583ea2a-8861-4cf8-832b-eb54180bbecb.jpg","index":0,"item":"cae9fb8b-ffd4-415e-be87-497f5de7e449","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250509_sikerek-az-intralogisztikaban-amr-megoldasok-4ig-it","timestamp":"2025. június. 02. 11:30","title":"Kilőtt a logisztikai szektor: így pörgeti fel az automatizálás a folyamatokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"4iG Group","c_partnerlogo":"1b66984a-afcb-4215-8938-e6673eea3d34","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"a986c5d5-11ec-4aa0-90ad-5fe2741b266a","c_author":"HVG","category":"360","description":"Lehetett volna Shakespeare-szintű ikon a drámaíró húga? A Saját [?] szoba című előadás kultúrtörténeti kalandozás Woolf személyes története, levelei és művei nyomán.","shortLead":"Lehetett volna Shakespeare-szintű ikon a drámaíró húga? A Saját [?] szoba című előadás kultúrtörténeti kalandozás Woolf...","id":"20250602_katona-jozsef-szinhaz-sufni-virginia-woolf-fodor-orsolya","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a986c5d5-11ec-4aa0-90ad-5fe2741b266a.jpg","index":0,"item":"b77dd827-9cab-4627-8f8d-68ca419e3ff3","keywords":null,"link":"/360/20250602_katona-jozsef-szinhaz-sufni-virginia-woolf-fodor-orsolya","timestamp":"2025. június. 02. 18:30","title":"„Nőügyekkel nem foglalkozó” politikusokról is szól a Katona József Színház Virginia Woolf-adaptációja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e95d57d4-7113-427d-975e-dfa52cec0633","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A belpolitikán túl az EU- és NATO-kapcsolatokban, valamint a lengyel Ukrajna-politikában is feszültségeket okozhat a jobboldali Karol Nawrocki győzelme.","shortLead":"A belpolitikán túl az EU- és NATO-kapcsolatokban, valamint a lengyel Ukrajna-politikában is feszültségeket okozhat...","id":"20250602_lengyel-elnokvalasztas-nemet-lapok-szemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e95d57d4-7113-427d-975e-dfa52cec0633.jpg","index":0,"item":"6feb3f88-1cdf-4b3d-859d-9ce80ab00045","keywords":null,"link":"/360/20250602_lengyel-elnokvalasztas-nemet-lapok-szemle","timestamp":"2025. június. 02. 09:58","title":"Viharos idők jönnek – nyugati lapok gyorselemzése a lengyel elnökválasztásról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A magas üzemanyagárak kivéreztetik a betegszállítást
szerző:
Dreissiger Ágnes
Tetszett a cikk?
Ellehetetlenülhet a betegszállítás, ha a minisztérium nem ad pluszpénzt a dráguló üzemanyag kompenzációjára - állítja több betegszállítással foglalkozó szervezet. Egyikük azt mondja: már egy hónapnyi tartalékuk sincs a rendszerben. Az Országos Mentőszolgálat szerint egyforintnyi gázolajár-emelés évi négymillió forintot dob a költségeiken.
Literenként bruttó 4 és 6 forinttal emeli a 95-ös benzin, illetve a gázolaj nagykereskedelmi árát szerdán a Mol, ezzel mindkét üzemanyag ára új történelmi csúcsot ér el - többek között ez az oka annak, hogy a betegszállítók újra a minisztériumhoz fordulnak.
Annak ellenére, hogy tavaly év végén a megemelkedett üzemanyagárak miatt kompenzációt kaptak a mentőszolgálatok, most a Mentők és Betegszállítók Országos Egyesülete (MBOE) ismét a vészharangot kongatja. Az egyesület elnöke a hvg.hu-nak azt mondta: hiába kaptak 2011-ben két részletben összesen 350 millió forintot, ez csak a pluszköltségek felét fedezte. „Nem vásároltunk autókat, alkatrészeket sem, amelyek így jelentősen leamortizálódtak mára. A tavaly év végi kompenzáció nagyjából kétszerese kellene ahhoz, hogy ne csak tűzoltásról beszélhessünk” - mondta Bíró Ferenc.
Egy hónapnyi tartalék sincs
Bíró szerint a betegszállítók helyzete a BKV-hoz hasonló: az alulfinanszírozottságot csak ideig-óráig lehet a fejlesztésre szánt összegekből kipótolni. „Összesen kilencven szervezet tartozik az MBOE alá: van, akiknek jobban, van, akiknek tragikusan megy. Ha a szaktárcától nem kapunk újabb forrást, a hónap utolsó napjaiban nem fogunk tudni tankolni. Bár nem erre készülünk, elképzelhető, hogy bizonyos feladatokat nem fogunk tudni ellátni” - mondta lapunknak Bíró. Az egyesületnek összesen 620 autója van, amelyek 100-150 ezer kilométert futnak évente.
Nehezen veszik a benzinár okozta akadályokat a betegszállítók
MTI
Dávid Ferenc, a Samaritanus Mentőszolgálat szóvivője szerint „konkrétan a csőd szélén áll az ágazat. Az év végi kompenzáció csupán tűzoltásra volt elegendő”. A betegszállítók esetében a legnagyobb költség az üzemanyag, a finanszírozási összeg felét ez viszi el. Ehhez képest az Országos Egészségbiztosítási Pénztár mindössze 102 forinttal támogatja őket kilométerenként. „Ez az összeg önmagában is kevés, hát még akkor, ha úgy számoljuk, ahogyan az OEP: 102 forintot csak minden hasznos kilométer után fizetnek. Ha tehát leviszünk egy beteget Győrbe, de visszafelé nem tudunk beteget hozni, akkor az az út saját költségünkön lesz. Ugyanúgy igazságtalan a rendszer, ha négy beteget szállítunk: az első után még 102 forintot kapunk, de minden további után egy 0,2-es szorzó lép életbe, azaz a második beteget már csak húsz forintért visszük. Ha ő útközben kiszáll, onnantól már hasznos kilométernek sem számít.”
Dávid egyébként azt mondja: 30 százalékos díjemelésre lenne szükségük, "vagy arra, hogy a betegszállításra jogosultak körét szigorúbban ellenőrizzék, és a betegszállítókat ne taxinak használják. A mostani költségekkel számolva egy hónapot bírunk. Javíttatni már így sem tudunk autókat, ami elromlott, az úgy is marad."
Az MBOE számításai szerint a 2012. évi szükséges kompenzáció a tavalyi elmaradással együtt 800 millió forintra rúg. Néhány napja megkeresték a Nefmit, egyelőre nem kaptak választ. Az egyesület szerint megoldást jelenthetne, ha a jelenlegi zárt költségvetés helyett költségarányos finanszírozást vezetnének be. „A mostani finanszírozás ugyanis nem veszi figyelembe az időközbeni üzemanyagár-emelkedést, ahogy az igények változását sem. Például azt, hogy a kórházak átszervezése miatt nagyobb távolságra kell szállítani a beteget”. Abban azonban már sikerült pozitív változást elérni, hogy megszüntessék az úgynevezett "luxusszállításokat": azaz nem viszik például a beteget Budapestre, csak azért, mert azt kéri, ha ugyanolyan szintű ellátásban részesül ott helyben is.
Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) szóvivője lapunknak azt mondta: ők tavaly év végén 350 millió pluszt kaptak, áprilisban pedig 292 milliót erre a célra. „Ez az OMSZ-nél kielégítette a felmerült pluszköltségeket, és bízunk abban, hogy ha szükség lesz rá, a minisztérium további forrásokat tud a célra átcsoportosítani.” A szolgálatnak összesen 900 autója van, ami közül 743 állandóan járja az utakat. Az autók évente 35 millió kilométert tesznek meg, azaz egyforintnyi üzemanyagár-emelkedés évi 4 millió forinttal dobja meg a költségeket.
Szakmai érdekképviseletek szerint az üzemanyagárak emelkedése miatt a fuvarozók előbb-utóbb a fuvardíj emelésére kényszerülnek, mivel már felhasználták tartalékaikat, és nem maradt továbbimozgásterük.
Az év eleji drasztikus gázolajár-emelkedés miatt végképp ellehetetlenült a betegszállítók működése. A Mentők és Betegszállítók Országos Egyesülete (MBOE) a minisztériumokhoz fordult támogatásért.
A megemelkedett benzin- és gázolajárak a betegszállítást is megnehezítik. Amíg a taxisok 240 forintos fix kilométerért tüntettek hétfőn, addig ugyanezért a távolságért a betegszállítók 102 forintot kapnak. Az ágazat veszteséges, van olyan cég, amely szerződést is bontana, ha nem emelik a támogatás mértékét.