szerző:
Dreissiger Ágnes
Tetszett a cikk?

Ellehetetlenülhet a betegszállítás, ha a minisztérium nem ad pluszpénzt a dráguló üzemanyag kompenzációjára - állítja több betegszállítással foglalkozó szervezet. Egyikük azt mondja: már egy hónapnyi tartalékuk sincs a rendszerben. Az Országos Mentőszolgálat szerint egyforintnyi gázolajár-emelés évi négymillió forintot dob a költségeiken.

Literenként bruttó 4 és 6 forinttal emeli a 95-ös benzin, illetve a gázolaj nagykereskedelmi árát szerdán a Mol, ezzel mindkét üzemanyag ára új történelmi csúcsot ér el - többek között ez az oka annak, hogy a betegszállítók újra a minisztériumhoz fordulnak.

Annak ellenére, hogy tavaly év végén a megemelkedett üzemanyagárak miatt kompenzációt kaptak a mentőszolgálatok, most a Mentők és Betegszállítók Országos Egyesülete (MBOE) ismét a vészharangot kongatja. Az egyesület elnöke a hvg.hu-nak azt mondta: hiába kaptak 2011-ben két részletben összesen 350 millió forintot, ez csak a pluszköltségek felét fedezte. „Nem vásároltunk autókat, alkatrészeket sem, amelyek így jelentősen leamortizálódtak mára. A tavaly év végi kompenzáció nagyjából kétszerese kellene ahhoz, hogy ne csak tűzoltásról beszélhessünk” - mondta Bíró Ferenc.

Egy hónapnyi tartalék sincs

Bíró szerint a betegszállítók helyzete a BKV-hoz hasonló: az alulfinanszírozottságot csak ideig-óráig lehet a fejlesztésre szánt összegekből kipótolni. „Összesen kilencven szervezet tartozik az MBOE alá: van, akiknek jobban, van, akiknek tragikusan megy. Ha a szaktárcától nem kapunk újabb forrást, a hónap utolsó napjaiban nem fogunk tudni tankolni. Bár nem erre készülünk, elképzelhető, hogy bizonyos feladatokat nem fogunk tudni ellátni” - mondta lapunknak Bíró. Az egyesületnek összesen 620 autója van, amelyek 100-150 ezer kilométert futnak évente.

Nehezen veszik a benzinár okozta akadályokat a betegszállítók
MTI

Dávid Ferenc, a Samaritanus Mentőszolgálat szóvivője szerint „konkrétan a csőd szélén áll az ágazat. Az év végi kompenzáció csupán tűzoltásra volt elegendő”. A betegszállítók esetében a legnagyobb költség az üzemanyag, a finanszírozási összeg felét ez viszi el. Ehhez képest az Országos Egészségbiztosítási Pénztár mindössze 102 forinttal támogatja őket kilométerenként. „Ez az összeg önmagában is kevés, hát még akkor, ha úgy számoljuk, ahogyan az OEP: 102 forintot csak minden hasznos kilométer után fizetnek. Ha tehát leviszünk egy beteget Győrbe, de visszafelé nem tudunk beteget hozni, akkor az az út saját költségünkön lesz. Ugyanúgy igazságtalan a rendszer, ha négy beteget szállítunk: az első után még 102 forintot kapunk, de minden további után egy 0,2-es szorzó lép életbe, azaz a második beteget már csak húsz forintért visszük. Ha ő útközben kiszáll, onnantól már hasznos kilométernek sem számít.”

Dávid egyébként azt mondja: 30 százalékos díjemelésre lenne szükségük, "vagy arra, hogy a betegszállításra jogosultak körét szigorúbban ellenőrizzék, és a betegszállítókat ne taxinak használják. A mostani költségekkel számolva egy hónapot bírunk. Javíttatni már így sem tudunk autókat, ami elromlott, az úgy is marad."

Az MBOE számításai szerint a 2012. évi szükséges kompenzáció a tavalyi elmaradással együtt 800 millió forintra rúg. Néhány napja megkeresték a Nefmit, egyelőre nem kaptak választ. Az egyesület szerint megoldást jelenthetne, ha a jelenlegi zárt költségvetés helyett költségarányos finanszírozást vezetnének be. „A mostani finanszírozás ugyanis nem veszi figyelembe az időközbeni üzemanyagár-emelkedést, ahogy az igények változását sem. Például azt, hogy a kórházak átszervezése miatt nagyobb távolságra kell szállítani a beteget”. Abban azonban már sikerült pozitív változást elérni, hogy megszüntessék az úgynevezett "luxusszállításokat": azaz nem viszik például a beteget Budapestre, csak azért, mert azt kéri, ha ugyanolyan szintű ellátásban részesül ott helyben is.

Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) szóvivője lapunknak azt mondta: ők tavaly év végén 350 millió pluszt kaptak, áprilisban pedig 292 milliót erre a célra. „Ez az OMSZ-nél kielégítette a felmerült pluszköltségeket, és bízunk abban, hogy ha szükség lesz rá, a minisztérium további forrásokat tud a célra átcsoportosítani.” A szolgálatnak összesen 900 autója van, ami közül 743 állandóan járja az utakat. Az autók évente 35 millió kilométert tesznek meg, azaz egyforintnyi üzemanyagár-emelkedés évi 4 millió forinttal dobja meg a költségeket.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Plázs

Leállhat a betegszállítás a dráguló gázolaj miatt

Az év eleji drasztikus gázolajár-emelkedés miatt végképp ellehetetlenült a betegszállítók működése. A Mentők és Betegszállítók Országos Egyesülete (MBOE) a minisztériumokhoz fordult támogatásért.

Dreissiger Ágnes Itthon

A költség negyede a támogatás: csőd szélén a betegszállítás

A megemelkedett benzin- és gázolajárak a betegszállítást is megnehezítik. Amíg a taxisok 240 forintos fix kilométerért tüntettek hétfőn, addig ugyanezért a távolságért a betegszállítók 102 forintot kapnak. Az ágazat veszteséges, van olyan cég, amely szerződést is bontana, ha nem emelik a támogatás mértékét.