szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A hvg.hu-nak nyilatkozó fideszes képviselők szerint Pintér Sándor belügyminiszter állta a sarat a KRESZ-t módosító rendelet felülvizsgálatát szorgalmazó honatyákkal szemben az ezzel foglalkozó frakcióülésen. Kiderült, hogy mi az, amiből Pintér semmiképpen nem engedne, miközben más ügyekben nyitottnak mutatkozott arra, hogy további egyeztetéseket folytasson.

Egy órán keresztül faggattuk a belügyminisztert, de Pintér Sándor állta a sarat, minden egyes KRESZ-tétel felvetésünkre érdemi észrevétele volt - mondta munkatársunknak egy neve elhallgatását kérő fideszes képviselő, amikor arról kérdeztük, hogyan zajlott Pintér meghallgatása a kormánypártok hétfő délelőtti frakcióülésén. Egy másik képviselő szerint a belügyminiszter annyira határozott és felkészült volt, hogy "leverte a morgolódó képviselőket".

Az ügy előzménye, hogy áprilisban a fideszes Bíró Márk előterjesztésére úgy döntött a párt frakciója, hogy a KRESZ-t módosító rendelet felülvizsgálatát kéri, a képviselők álláspontja szerint ugyanis túlszabályozott lett a rendszer, és ezzel párhuzamosan a szankciók is túl szigorúvá váltak. Bíró akkor azt magyarázta, szerinte nem életszerű, hogy olyan kisebb szabálysértéseket, mint például a sárga lámpán való áthajtást, olyan mértékben büntessenek, amely egy átlag vidéki embernek megfizethetetlen. Példaként említette, hogy az úgynevezett nyomon követés szabálya miatt, ha valaki áthajt autójával a sárga lámpán, és a következő két hónapon belül vásárol egy új autót, ám azt elfelejti átíratni, akkor a két jogsértésért együtt akár a jogosítványát is elveszítheti. Azt is kifogásolta, hogy ha valaki harminc napon belül nem tudja megfizetni a rá kirótt büntetési díjat, akkor azért akár börtönbüntetést is kaphat. Felidézte, hogy "hummeresek randalíroztak a Balatonon", és arról szóltak a hírek, lehet, hogy csak húszezer forintos büntetést kapnak.

Információink szerint Pintér Sándor a képviselők előtt azt mondta, a büntetési tételek nagysága érdemben nem változott, és példaként említette, hogy csak a gyerekülés hiánya miatt kivetendő díj nagysága emelkedett. Azt mondta, hogy ez a szigorítás a ma EEMI-nek nevezett minisztérium (a korábbi Nefmi) kérésére került bele a szabályozásra, és tudomása szerint a minisztériumnál is eredetileg civil szervezetek kezdeményezték a változtatást.

Úgy tudjuk, a képviselők azt is kifogásolták, hogy gondot okoz az autósoknak, hogy egyes esetekben az útépítéseket követően is kint maradnak a 30 km/h-s sebesség korlátozó táblák az út szélén, és ez komoly gondot jelent az autósoknak, ráadásul a képviselők szerint volt rá példa, hogy a rendőrök ilyen útszakaszon mértek. Az is felmerült több a honyatyákban, hogy nem a rendőrség anyagi helyzetének javítását szolgálják-e a bírságok, de úgy tudjuk, Pintér Sándor rövid úton eligazította a képviselőket arról, hogy a jelenlegi költségvetési szerkezetben a bírságok nem a rendőrséghez futnak be.

Az egyik, lapunknak nyilatkozó, neve elhallgatását kérő képviselő szerint a tanácskozáson a sárgalámpa-ügy volt a slágertéma, vagyis az a Bíró Márk által korábban is említett körülmény, hogy szigorúan büntetnék a sárga jelzésen áthaladó autósokat. A miniszter erre reagálva jelezte, hogy hajlandóak enyhíteni a szigoron, azaz azoknak csökkentenék a bírságát, akik először hajtanak át sárga lámpán, akik azonban rendszeresen megteszik ezt, azoknál növelnék a büntetést.

Információink szerint az is felmerült a frakcióülésen, hogy az autópályákon vezessék be a német modellt, azaz ne legyen sebességkorlát, ám Pintér Sándor közölte, hogy ebben nem enged, és statisztikákkal bizonyította, hogy az objektív felelősség elve és a szigorúbb büntetés visszavetette a halálozási arányt, vagyis míg 1990-ben 2439, addig tavaly csak 638 ember halt meg a magyar utakon.

Úgy tudjuk, hogy a frakcióülésen Révész Máriusz kőbányai képviselő rákérdezett arra is, miért büntetik nyakra-főre a bicikliseket, mire Pintér azt mondta, ebben a kérdésben is nyitott, de meg kell érteni, hogy vidéken gyakran a kocsmába is biciklivel járnak az emberek. Emiatt a főutakon szerinte továbbra is fenn kell tartani a szigort, míg a bicikliutakon részegen közlekedő, árokba boruló kerékpáros legfeljebb magával szúr ki.

A képviselők és a miniszter abban állapodtak meg a frakcióülés végén, hogy folytatják az egyeztetést; ehhez Bíró Márk főleg autós érdekvédő szervezeteket, Révész Máriusz pedig biciklis szervezeteket ajánlott a miniszter figyelmébe.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!