Tetszett a cikk?

Forgalomba állítják Budapesten azt a tíz használt villamost, amelyet tavaly vásárolt a fővárosi önkormányzat a németországi Hannoverből. A járművek ismerősek lesznek, hasonlóak járnak már évek több vonalon. Az újabb kocsikkal régi Ganz csuklós szerelvényeket váltanak le, és a Határ út térségében az ígéretek szerint már csak ilyen korszerű villamosok járnak majd ősztől.

2011-ben tíz használt villamost vett Budapest Hannovertől, TW6000-es és TW6100-as sorozatú szerelvényeket. Az újabb járműveket Dél-Pesten állítják forgalomba ősszel régi, korszerűtlen, nem fűthető Ganz csuklós villamosok helyett.

Az ígéretek szerint a típuscserét októberig valósítják meg, utána a Határ út térségében közlekedő vonalakon, vagyis a 42-es, 50-es és 52-es vonalon kizárólag a komfortos, fűthető utastérrel, korszerű utastájékoztató rendszerrel felszerelt villamosok járnak majd. Tervezik a hannoveri villamosok üzemének részleges kiterjesztését a 24-es villamosvonalra is – írják a Budapesti Közlekedési Központ közleményében.

Fülöp Máté

A típuscsere előnyeit főleg a hideg napokon érezhetik majd az utasok: ezeknek a villamosoknak a megállóhelyi várakozás közben visszazáródik ugyanis az ajtaja, ha azt éppen nem használja senki, így elvileg a hideg sem szökhet be az utastérbe – tették hozzá.

A járművek üzemeltetése is gazdaságosabb. Gyorsításuk veszteségmentes, fékezéskor pedig energiát tudnak visszatáplálni az áramellátó hálózatba, így jóval kisebb energiaigénnyel bírnak, mint a korszerűtlen járműtípusok. A hannoveri villamosoknál ráadásul ritkább a meghibásodás a többi járműhöz képest.

Kis villamostörténelem

A hannoveri ÜSTRA közlekedési vállalat a 2000-es világkiállítás után feleslegessé vált TW6000-es sorozatú villamosait eladásra kínálta fel. A kocsik egy részét Hága vásárolta meg, a többit Budapest. A villamosokat a DÜWAG építette, az eladáskor nagyjából 25 évesek voltak. A Fővárosi Közgyűlés 2001 februárjában szavazott meg hétmilliárd forintot a megvásárlásukra, ez az összeg 68 kocsira volt elég, de végül 76 érkezett. Az 1500-1575 közötti pályaszám-mezőbe sorolt kocsik a budapesti igényeknek megfelelő átalakítás után a 2001. október 3-án megindított 3-as villamoson debütáltak.

Az elmúlt években is vásároltak Budapestre TW6000-eseket, 2010-2011-ben további tizenhat jármű érkezett, ezek korábban Hágában közlekedtek, illetőleg az ÜSTRA telephelyén álltak. A felújítás után 2011-ben álltak forgalomba az 1576-1591 közötti pályaszámokkal.

A most forgalomba álló, TW6100-as sorozatú kocsikat a hannoveri ÜSTRA az 1970-es évektől a folyamatosan bővített városi vasúti hálózatára vásárolta. A TW6000-esek alapjain nyugvó, de azokhoz képest némileg korszerűbb villamosberendezéssel gyártott TW6100-asokat a salzgitteri székhelyű Linke-Hoffmann-Busch építette. Ez a változat korszerűbb villamosberendezést kapott, mint elődei.  Az utastér is némileg eltérő: a leglátványosabb változás a kapaszkodók eltérő színe és kissé eltérő elrendezése.

Miután ezek a kocsik is feleslegessé váltak, lehetősége nyílt Budapestnek, hogy tíz TW6100-ast vásároljon. A honosított villamosok az eltérő műszaki adottságok miatt az 1600-zal kezdődő pályaszámcsoportba sorolták be.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!