szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az Alstom Transport megszerezte a 4-es metróvonalra gyártott új metrószerelvények típusengedélyét a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól. Az engedély birtokában az Alstom immár megkezdheti a szériavonatok folyamatos leszállítását Budapestre - közölte a Főpolgármesteri Hivatal és az Alstom.

Az Alstom Transport két prototípus szerelvényt már legyártott, amelyek közül az egyik utastere a végleges kialakítást tükrözi, azaz a későbbiekben bevezetendő automata üzemre tekintettel nincs benne ideiglenes vezetőfülke sem. A 4-es metróvonalra gyártott új Metropolis metró kialakításának köszönhetően az utasok a metró elejének és hátuljának ablakain menet közben az alagútba is beláthatnak majd.

A 4-es metróvonalra gyártott metrószerelvények négy kocsiból állnak. Az új szerelvények, a 2-es vonalon már futó szerelvényekhez hasonlóan, hosszában teljesen végigjárhatók. A korszerű járművekben ergonomikus ülések, meleg tónusú anyagok, légkondicionálás, valamint modern világítási rendszer gondoskodik az utasok kényelméről.

Habár a 4-es metróvonalra gyártott szerelvények vezető nélküli, vagyis teljesen automata üzemmódra is képesek lesznek a későbbiek során, a kezdetekben még nem maradnak személyzet nélkül a földalatti közlekedés elmúlt 117 évében metróvezetőkhöz szokott fővárosi utasok.

Pályát tesztelnek a 4-es metró alagútjában
©

Az új metrószerelvények forgalomba állását követő első évben még lesz vezetőfülke a Metropolisokon és a fülkében vonatfelügyelő lesz, de a szerelvényt nem ő, hanem már teljes egészében az automatika vezeti. Ez azt jelenti, hogy a metrók elindulását, megállását, az ajtók nyitását és zárását, valamint a szerelvények követési távolságát, mind-mind megbízható számítógépek fogják irányítani, amelynek köszönhetően a menetrend pontosabb, a követési idő rövidebb, a vonal üzemeltetése pedig biztonságosabb lesz.

Ezt az időszakot követően a vonatvezetős üzem megszűnik, a teljesen automata üzemhez pedig az Alstom szakemberei kiszerelik majd a vezetőfülkét és az utasteret elválasztó falat, ami lehetővé teszi, hogy az utasok a szerelvény első és hátsó ablakain kilássanak úgy, mintha ők maguk is metróvezetők lennének.

A világon összesen 41 metróvonalon, köztük London, Párizs, Barcelona, Szingapúr, Szöul vagy Tokió egyes vonalain közlekednek automata metrószerelvények. Európában összesen 15 metróvonal, köztük Koppenhága, Barcelona, Torinó, Párizs, több francia nagyváros, Nürnberg és Lausanne egyes vonalai üzemelnek teljesen automatikusan. Kontinensünkön Budapest lesz majd a 12. város, ahol vezető nélküli szerelvények szállítják az utasokat.

Érdekesség még, hogy az immár több mint 70 éve metrókat gyártó Alstom „abszolút világrekorder” az automata metrók terén; a vállalat építette ugyanis a világ leghosszabb, összesen 45 km hosszúságú vezető nélküli metróvonalát, a 2010-ben átadott szingapúri Circle Line-t is.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Olyan többséggel választották újra a portugál elnököt, hogy második forduló sem kell

Olyan többséggel választották újra a portugál elnököt, hogy második forduló sem kell

Kitilthatják az olasz zászlót és himnuszt az olimpiáról

Kitilthatják az olasz zászlót és himnuszt az olimpiáról

Kedvez az autófeltöréseknek a kijárási tilalom

Kedvez az autófeltöréseknek a kijárási tilalom