Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"77129f68-770f-4d72-b7a6-b9514ba075d0","c_author":"Remifemin Plus","category":"brandchannel","description":"Egyes nők jobban, mások kevésbé jól birkóznak meg a változókorral. Szem előtt tartva azt, hogy mindenkit különbözőképpen érint ez az időszak, egy általános jó tanács azért mégis adható az érintett hölgyeknek: mozogni, mozogni, mozogni!","shortLead":"Egyes nők jobban, mások kevésbé jól birkóznak meg a változókorral. Szem előtt tartva azt, hogy mindenkit...","id":"20250207_Mozgas-valtozokor-remifemin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/77129f68-770f-4d72-b7a6-b9514ba075d0.jpg","index":0,"item":"e412e9df-3fe4-467b-883d-cea0250d6d2b","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250207_Mozgas-valtozokor-remifemin","timestamp":"2025. február. 07. 07:30","title":"Így mozogjon a változókorban!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Remifemin Plus","c_partnerlogo":"01fbafc5-53c4-42c6-a681-eea34113376e","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"17495fe1-b0b1-4f47-8281-197dc30c45bd","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Rickard Andersson büntetlen előéletű volt és legálisan tartott lőfegyvert.","shortLead":"Rickard Andersson büntetlen előéletű volt és legálisan tartott lőfegyvert.","id":"20250205_orebroi-lovoldozes-elkoveto-rickard-andersson","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/17495fe1-b0b1-4f47-8281-197dc30c45bd.jpg","index":0,"item":"3c2ce9c8-c83b-47c7-9b10-9cb87290d931","keywords":null,"link":"/vilag/20250205_orebroi-lovoldozes-elkoveto-rickard-andersson","timestamp":"2025. február. 05. 18:35","title":"A svéd sajtó megnevezte az örebrói lövöldözés elkövetőjét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bd711621-f931-4b6b-b06f-01022eb207ad","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"Gyanakodjon, ha SMS-ben kérik a bankkártyaadatait!","shortLead":"Gyanakodjon, ha SMS-ben kérik a bankkártyaadatait!","id":"20250206_netflix-elofizetes-sms-csalas-bankkartya-adatok-biztonsagi-kod","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bd711621-f931-4b6b-b06f-01022eb207ad.jpg","index":0,"item":"f2323e04-d4fb-47e9-885a-d5287bc0a782","keywords":null,"link":"/tudomany/20250206_netflix-elofizetes-sms-csalas-bankkartya-adatok-biztonsagi-kod","timestamp":"2025. február. 06. 08:02","title":"A Netflix nevében SMS-ező csalókra figyelmeztet a rendőrség","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9c188bd3-da04-4df0-8754-6c30358ca8f3","c_author":"Marabu","category":"gazdasag","description":"","shortLead":"","id":"20250206_Marabu-Feknyuz-Mi-nem-elado","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9c188bd3-da04-4df0-8754-6c30358ca8f3.jpg","index":0,"item":"3782ed7f-f820-4d27-b471-76b6946f7202","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250206_Marabu-Feknyuz-Mi-nem-elado","timestamp":"2025. február. 06. 05:05","title":"Marabu Féknyúz: Mi nem eladó?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3db9bbfa-488c-47e1-bb3a-ba379ad6d868","c_author":"HVG","category":"360","description":"A regényben a kisember, négy pomerániai nő szemszögéből tárul fel a XX. század. ","shortLead":"A regényben a kisember, négy pomerániai nő szemszögéből tárul fel a XX. század. ","id":"20250206_hvg-Martyna-Bunda-konyv-Ridegseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3db9bbfa-488c-47e1-bb3a-ba379ad6d868.jpg","index":0,"item":"c88d2502-58fa-44a9-8e54-93cff683aa26","keywords":null,"link":"/360/20250206_hvg-Martyna-Bunda-konyv-Ridegseg","timestamp":"2025. február. 06. 16:00","title":"Történelmi traumák feldolgozásáról szól Martyna Bunda lengyel írónő most magyarul is megjelent regénye","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f20ce446-b682-4244-b18f-e948e5ead02b","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Több mint tízezer hivatásos pozíció betöltetlen az országban.","shortLead":"Több mint tízezer hivatásos pozíció betöltetlen az országban.","id":"20250206_Mar-Szerbia-is-Sri-Lankarol-importal-soforoket","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f20ce446-b682-4244-b18f-e948e5ead02b.jpg","index":0,"item":"7dd28441-5027-4470-86ee-ae8cbdf9eded","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250206_Mar-Szerbia-is-Sri-Lankarol-importal-soforoket","timestamp":"2025. február. 06. 07:16","title":"Már Szerbia is Srí Lankáról importál sofőröket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0fce0e38-e68e-43cd-91cb-79ded95a72f6","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Gideon Szaár külügyminiszter szerint Izraelt megszállottan démonizálja a tanács és több határozatban ítélték el, mint Iránt, Kubát, Észak-Koreát és Venezuelát együttvéve.","shortLead":"Gideon Szaár külügyminiszter szerint Izraelt megszállottan démonizálja a tanács és több határozatban ítélték el, mint...","id":"20250205_izrael-kilepes-emberi-jogi-tanacs-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0fce0e38-e68e-43cd-91cb-79ded95a72f6.jpg","index":0,"item":"84ac702a-9cde-4d56-823c-2c326d701ca9","keywords":null,"link":"/vilag/20250205_izrael-kilepes-emberi-jogi-tanacs-ebx","timestamp":"2025. február. 05. 20:46","title":"Izrael is bejelentette kilépését az Emberi Jogi Tanácsból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2e79fbfd-d9cd-4eef-bc7c-f98dd4e8b855","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Volkswagen nyilvánosságra hozta az első képet a legolcsóbb új elektromos modelljéről.","shortLead":"A Volkswagen nyilvánosságra hozta az első képet a legolcsóbb új elektromos modelljéről.","id":"20250206_olcso-villanyautot-a-nepnek-ime-a-vw-id-1-nyomott-aru-ujdonsag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2e79fbfd-d9cd-4eef-bc7c-f98dd4e8b855.jpg","index":0,"item":"09e85a14-668d-4120-bfa6-812e3fc35317","keywords":null,"link":"/cegauto/20250206_olcso-villanyautot-a-nepnek-ime-a-vw-id-1-nyomott-aru-ujdonsag","timestamp":"2025. február. 06. 07:59","title":"Olcsó villanyautót a népnek: íme a VW nyomott árú újdonsága","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
E-útdíj: Ki állítja meg a kamionokat a mellékutakon?
szerző:
Bódisz Attila
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Hiába nem szabad július elsejétől kamionnal ráhajtani a két számjegyűnél alacsonyabb rendű utakra, a nehézgépjárművek csaknem ugyanannyian és ugyanúgy vágtatnak végig a kis falvakon, alig aszfaltozott mellékutakon, mint a tiltás hatálybalépése előtt.
Az egyik megyei portálon Borsod-Abaúj-Zemplén legrosszabb útjának választották a Sárospatakot Cigánddal összekötő 3814-est. A csöppet sem elismerő címet a mellékút a 37-es főút és a záhonyi határátkelő között ingázó kamionforgalomnak köszönheti. A Bodrogköz egyébként is iskolapéldája annak, hogy milyen az, amikor egy kistérség az átmenő teherforgalomnak csak a kárát látja: munkahelyet nem hoz létre, viszont tönkreteszi az összes utat.
A környékbeli lakosok abban reménykedtek, hogy az e-útdíj-rendszer bevezetésével párhuzamosan eltűnnek a nagy kamionok, miután az útdíjfizetésről szóló törvény végrehajtási rendeletében módosították a KRESZ szabályait (48. § 14.) is, kimondva, hogy a lakott területeken kívül nehéz tehergépkocsik csakis autópályákat, autóutakat, vagy a főutakat vehetnek igénybe. Vagyis alsóbb rendű, négy számjegyű utakra nem hajthatnak be. Csakhogy az első hét tapasztalatai azt mutatják, hogy a kamionforgalom a 3814-esen nemigen csökkent, és nem látszik az sem, hogy bárki is kikényszerítené a változást.
Csörögnek a poharak
„A figyelmetlenebb kamionosok néha a felépítménnyel együtt ugrattak át a körforgalmunkon, a forgalom lassítását szolgáló járdaszigetet pedig átlagban kéthavonta tarolják le” – mondja Oláh Krisztián, a bodrogközi járásközpont, Cigánd független polgármestere. A városvezető a Vasút útra irányít, itt akad a legtöbb gondjuk az embereknek az átmenő kamionforgalommal. Amit azonnal felfedezünk, az az, hogy szinte mindegyik épületen található néhány repedés. Ezeket a teherforgalom okozta rezgésekkel magyarázzák az ott lakók. „Amikor elmegy itt egy kamion, csörögnek a poharak a szekrényben, remeg az ágy alattam” – magyarázza a virágbolt melletti ház idős lakója, Etus néni.
Keresik a főutat
Bódisz Attlia
Arrébb egy férfi csak ebédelni ugrott haza, de annyit elmond, hogy őket is nagyon zavarja a forgalom. „Az a kerítés is attól dőlt meg”, mutat egy közeli portára. Egy ruhát teregető asszony megértőbbnek mutatkozik a kamionosokkal szemben: Igaz, hogy már kora reggel megkezdik a „mászkálást”, de hát biztosan ők sem szeretnek a melegben vezetni – mondja. Az utca végén egy fiatal férfi úgy emlékszik, hogy a szülei egykor pereskedtek is a nagy forgalom miatt, de az ügy kimeneteléről már nincsenek emlékei.
A településen töltött másfél óra alatt is látszik, hogy a július elsejétől életbe lépett szabályozás ellenére továbbra is sok kamion halad át Cigándon. A képet némileg árnyalja, hogy közülük jó néhány a Zemplénagárd környéki útépítésre szállít alapanyagot. Ezzel együtt számtalan „eltévedt” ukrán, szlovák, román és bulgár felségjelzésű kamiont is látni, amelyek vezetői vagy nem tudnak a tiltásról, vagy pedig egyszerűen fittyet hánynak rá.
Akciók a nyugalom érdekében
A helybeliek véleménye egyébként is lesújtó a kamionos vezetési kultúráról. "Azért, hogy az utat néhány száz méterrel lerövidítsék, képesek átmenni veteményesen, kiskerten, sikátoron" – mondja az egyik helyi bolt mellett álldogáló férfi. Ahhoz sem kell traffipax, hogy az ember lássa, a sebességhatárok betartása sem erősségük a sofőröknek. "Valóban úgy látjuk, hogy gyorsabban mennek, mint ahogyan szabad lenne" – erősíti meg a polgármester, aki szerint az is hatással lehetett a kormányrendelet megszületésére, hogy a május elsejei kerékpáros majálison sárospataki kollégájával, Aros Jánossal (Fidesz) közösen demonstráltak az ellen, hogy az e-útdíj bevezetése az alacsony rendű utak mentén élők helyzetét rontsa.
A két polgármester egy-egy bicikliskonvoj élén a városaik közötti félúton adták át petíciójukat Hörcsik Richárdnak, a térség országgyűlési képviselőjének (Fidesz), aki már akkor azt mondta, hogy a kamionforgalmat leginkább az autópályákra kellene terelni. "Amikor elolvastam az első listát arról, melyik utakat is teszik majd fizetőssé, azonnal láttam, hogy az új helyzet megnövelné a teherforgalmat a cigándi úton – mondta a hvg.hu-nak Hörcsik. Ezért is kértem frakciótársaimat, hogy keressünk más megoldás arra, hogy tehermentesítsük ezeket az egyébként is leromlott állapotú utakat, legalább a nemzetközi átmenő forgalom alól."
Polgári engedetlenség
Oláh Krisztián elmondása szerint polgári engedetlenségi akció is szóba került céljuk elérése érdekében: az ötletek között szerepelt a közeli Tisza-híd lezárása, teljes útlezárás Cigándon, tiltó táblák kihelyezése, de még az is felmerült, hogy az utat a burkolat keresztbe szántásával teszik járhatatlanná. A polgármester szerint a KRESZ módosításával most már ezeket mind nyugodtan elvethetik, hiszen ha most még jönnek is a kamionok, a probléma hamarosan megoldódik.
Remix vagy kátyú?
A télen a 3814-es számú út burkolata Sárospataktól a cigándi Tisza-hídig teljesen tönkrement, több ezer kátyú keletkezett rajta. Volt olyan nap, hogy több tíz autó kapott defektet az útszakaszon. Oláh Krisztián azt mondja, hogy már a munkába járást akadályozzák a kátyúk. "A környékbeli munkahelyeken általában 80-90 ezer forintot keresnek az emberek. El lehet gondolni, mit jelent egy ilyen családi költségvetésben a havonta többszöri defektjavítás, főleg ha a gumi teljesen tönkremegy" – mondja.
A kátyúzás elkezdődött ugyan, de azt nem tartják kielégítőnek. "Tudomásom szerint két lehetőség lenne a felújításra. Az egyik, a kátyúzás százmilliós költséggel járna, a másik variáció szerint egy úgynevezett remixes eljárással a teljes burkolatot végig felújítanák. Ez utóbbi azt jelenti, hogy a meglévő aszfaltot felmarják, felmelegítik és újra leterítik, ennek a költsége 4,5 milliárd forint lenne" – sorolja Oláh Krisztián. Hörcsik Richárd úgy tudja, hogy a tervezés még az idén elkezdődik, jövőre pedig megindulhatnak a felújítási munkálatok.
Nincs, aki kitegye a táblákat?
Fodrosszélű akadálypálya
Bódisz Attlia
Megkeresésünkre Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Zrt. szóvivője azt közölte: mivel a kormányrendelet a KRESZ-t módosította, ezért társaságuknak nem kell kihelyezniük tiltó táblákat. A lehetséges felújításokról úgy nyilatkozott, hogy az átfogó rekonstrukcióra egyelőre nincs megfelelő forrásuk, bár azt az útszakasz állapota indokolttá tenné. A kátyúzást elmondása szerint elkezdték, a munkát folyamatosan végzik. A rendőrséget is megkérdeztük, hogy milyen módok kívánnak érvényt szerezni a július elsejével életbe lépett szabályoknak, de mindeddig nem kaptunk választ.