szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?

Egymásra mászó villamosok, beduguló végállomások, rosszul beállított ajtózárak miatti torlódások – két héttel a budai villamosforgalom reformja után, melynek köszönhetően átszállás nélkül juthatunk el Északról Dél-Budára és vissza, a fonódó hálózat jó néhány gyerekbetegséget mutat. A könnyebbség kedvéért végig is fotóztuk ezeket.

A budai fonódó villamoshálózati projekt az egyik legrégebb óta követelt fejlesztés volt, mielőtt megnéznénk az első hetek tapasztalatait, fussuk át, hogy miért is vártuk annyira:

  • Az eddig szétvágott budai villamosvonalak végre egy rendszerben közlekednek, az Észak- és Dél-Buda között utazóknak mostantól nem kell átszállniuk.
  • Megszűnt kényszerátszállóhely lenni a Széll Kálmán tér.
  • Fontos közlekedési csomópontok között keletkezett közvetlen kapcsolat (lásd: Kolosy tér és Déli pályaudvar között).
  • A villamosok kiváltották a zsúfolt és megbízhatatlan 86-os, 160-260-as buszokat egy hosszú szakaszon.
  • Óbuda központjából majdnem minden irányban gyorsabb és megbízhatóbb eljutást biztosít, mint az eddigi hálózat.
  • A Pest felé haladók számára megmaradt a 9-es busz is, ami valamelyest tehermentesült.

A fonódó villamoshálózat kialakítása mindazonáltal pozitív irányú szemléletváltozást is tükröz: korábban is közlekedett ugyanis villamos a Bem rakparton, de a 2-es metró és a HÉV-alagút elkészülte után felszedték a síneket. Az újranyitással viszont belátták: új villamosvonalak építésére van szükség, nem pedig a régiek lebontására.

Megbízhatatlanság, egyenetlen követés

Ezek alapján simán csak hozsannázni kellene, de az első napok tapasztalatai szolgáltattak pár negatívummal – a gyakori túlzsúfoltságon kívül. Abból, ami a fonódó rendszer legfőbb előnye, azaz, megszünteti a fölösleges átszállásokat, az egyik legnagyobb hátránya is következik, miszerint nagyobb eséllyel történik rajta forgalmi zavar. Ez önmagában is negatívum, csakhogy az új villamosvonalak menetrendje jelentősebb forgalmi behatás nélkül is rendszeresen felborul.

Facebook / BKK

Ha például a 17-es villamos csak pár percet késik a Fehérvári úton – ahol eddig is egyenetlen volt a járművek követése –, a 61-essel egy időben ér a vele közös szakaszra, és onnantól „egymást tolva” vonulnak végig az Alkotás utcán.

Ugyanez a pár percet késő villamos a 19-essel is egyszerre ér majd a Margit hídhoz, hogy karöltve vonuljanak végig a Bécsi út/Vörösvári útig. Ez pedig mindkét közös szakaszon zsúfoltságot és dupla várakozási időt eredményez.

De hasonló jelenség alakult ki a fonódó által nem érintett Széll Kálmán tér és Hűvösvölgy között közlekedők számára is: míg eddig csak a 61-es villamos járt erre, ha valami fennforgás történt, a járművek „egyenletesen késtek”. Most viszont egy aprócska dolog is elég ahhoz, hogy a két villamos közös szakaszán a menetrend teljesen felboruljon.

Villamosüldözés a Bécsi úton. A megállóban 19-es, mögötte 19-es.
Zelki Benjámin

Különösen sok egyenetlenség tapasztalható a 17-es vonalon, ahol az új CAF és a régi Tatra villamosok felváltva közlekednek. Rendszeres jelenség, hogy a Tatra „rámászik” a CAF-ra, az új villamosok ajtózárása ugyanis lényegesen lassabb a régiekénél, amit tovább ront az a tény is, hogy míg a Tatrák hat ajtóval rendelkeznek, a CAF-oknak oldalanként csak négy ajtajuk van. Az ajtózárási sebesség csak programozás kérdése, azt azonban, hogy az oldalankénti négy ajtó kevés, már a villamosok beszerzésénél is említették a kritikusok. Beigazolódnak a félelmeik?

Torlódás a Kolosy téren befelé, Bécsi úton kifelé

A Bécsi út/Vörösvári út végállomás rendszeresen alkalmatlanná válik a nagyszámú villamos fogadására. Gyakori jelenség, hogy az érkező járművek feltorlódnak, és hosszú perceket vesztegelnek, mielőtt a végállomásra be tudnának állni, pedig ilyenkor bevetik az 1-es vonalára kanyarodó leágazásnál található pluszperont is.

Villamostorlódás a Vörösvári út előtt. Csúcsforgalomban rendszeres látvány.
Zelki Benjámin

A Bécsi úton a Nagyszombat utcától befelé a villamosok és az autók számára irányonként csak egy, közös forgalmi sáv van. Emiatt rendszeres torlódás alakul ki befelé a Kolosy tér előtt, a sor van, hogy a Nagyszombat utcáig visszatorlódik. De már a lámpa előtt álló két autó is elég arra, hogy a villamos ne tudjon beállni a megállóba, és egy zöldet veszítsen. Ez a probléma már a korábbi 17-es villamos esetén is rendszeresen jelentkezett, mégsem tettek semmit a megoldás érdekében. Vajon miért nem autómentesítették ezt a rövidke szakaszt?

Torlódás a Kolosy tér előtt. A dugóban van, hogy több értékes alacsonypadlós villamos is vesztegel.
Zelki Benjámin

Negatív hatás más járatokra

Az új 17-es villamos a 4-es, 6-ossal közös szakaszán gyakran akadályozza az amúgy is feszített menetrendben közlekedő Combinókat. Két villamos ugyanis egyszerre nem tud a megállóba beállni, ekkor a csúcsforgalomban kétperces követéssel járó körúti villamosok egy percet kapásból veszítenek. De a maga elé 17-est kifogó 4-es, 6-osnak a Margit híd előtti lámpánál további egy perces akadályoztatást kell elkönyvelnie, ami már duplájára növeli ideális követési idejét. A megkéső körúti villamosok zsúfoltságát pedig aligha kell bemutatni.

Ismét egy villamostalálkozó: a megállóban egy 17-es áll, mögötte egy 4-es vesztegel.
Zelki Benjámin

A megszűnt 86-os busz helyén a Gellért térig azonos vonalon közlekedő, de átszámozott 109-es busz menetrendjében felettébb érdekes változások tapasztalhatók. Az új járat ugyanis percekkel lassabb lett elődjénél. Több megállóban is rendszeresen perceket várakozik, amit be is mond, hogy a menetrendtartás miatt van. Ráadásul az eddigi gyakorlattal ellentétben menetrendje már nem igazodik a 9-es buszéhoz. Vajon miért? Csak nem ezekkel a húzásokkal akarják a fonódóra terelni az utasokat?

9-es busz kíséri a 109-est. Előttük, mögöttük hosszú várakozás.
Zelki Benjámin

Észrevételeinkkel megkerestük a BKK-t.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!