szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Kínos csapdába keverte magát a Jobbik azzal, hogy titkolja az áprilisban indult kormányellenes plakátkampánya költségeit: a milliárdos költekezés vádját már akkor sem mossa le, ha az akció "csak" száznéhány millióba került. A kérdés mindenesetre jogos: miből futotta volna ekkora kampányra. A Fidesz mindenesetre megtorolja a dolgot: a Fidelitas ellenplakátjai után törvényt írt, adóellenőrzés indult az érintett cégeknél, és ÁSZ-jelentés jöhet a legkellemetlenebb pillanatban.

Kétmillárd forintra saccolta múlt héten a Jobbik áprilisban indult kormányellenes plakátkampányának költségeit a Simicska Lajos hirdetőcégei elleni NAV-nyomozásról is jól értesült, kormánypárti Magyar Idők. Németh Szilárd, a Fidesz alelnöke hétfőn már 2,5 milliárdos költekezéssel vádolta a pártot – a „számítások” alapja mindkét esetben az volt, hogy „az országot beborítják” az ellenzéki párt Simicska Lajos cégeinek felületein megjelent kormányellenes hirdetései.

A vádakat hétfőn a honlapján közzétett „elszámolással” igyekezett cáfolni a Jobbik  – már amennyiben cáfolni lehet valamit egy olyan táblázattal, amelyből éppen az összegek hiányoznak. A párt ugyanis kizárólag a megjelent plakátok típusát és darabszámát tette közzé, azt továbbra sem hajlandó elárulni, hogy mennyiért kapták meg a hirdetéshelyeket. (Szabó Gábor pártigazgató a hvg.hu-nak korábban azt mondta: a hirdetőcégekkel kötött szerződésük rögzíti, hogy a plakátok árát üzleti titokként kell kezelniük.)

A hétfői önbevallása szerint a Jobbik a kampány induló, áprilisi szakaszában 2468 óriásplakátra, 312 city light és 292 dupla city light felületre, valamint 303 hirdetőoszlopra ragasztatta ki az Rogán–Habony és az Orbán–Mészáros páros fekete-fehér arcképeit.

Túry Gergely

A májusi folytatásban 2470 plakáthely mellett 300+257 city light/dupla city light helyet és 300 hirdetőoszlopon jelentek meg a párt frissített hirdetései, míg az akció harmadik, még le nem zárult, júniusi etapjában 2220-2510 óriásplakáton, 290-300 city light és 270-290 dupla city light felületen, valamint 300-310 hirdetőoszlopon tör elő a fekete-fehér alakok közül a színes-diadalittas Vona Gábor pártelnök. Ez utóbbi adatokat a magyarázat szerint azért tól-ig határokkal tették közzé, mert a bérbeadó által nem értékesített, üresen maradt felületeket bérelték ki, amiről csak a hónap közepén lesznek végleges számaik.

Százmillió vagy több milliárd?

A bevallott plakátszámok alapján a Jobbik kampánykiadásai a néhány százmillióstól a valóban milliárdos nagyságrendig mozoghatnak. Egy hasonló kampány költségeit ugyanakkor még a reklámszakmán belülről is nehéz megbecsülni, mivel a hirdetőcégeknél ugyanarra a hirdetésméretre is több – a Mahír és a Publimont minapi tájékoztatása szerint például – hétféle ár létezik az adott plakáthely elhelyezkedésétől függően: a frekventált helyeken, forgalmas út mellett lévők értelemszerűen drágábbak, mint egy külső kerület kisebb utcájában megjelenők.

Viszonyításképpen azt lehet megnézni, mennyibe kerültek más, hasonló, korábbi akciók, bár ez sem ad pontos képet, hiszen az ár darabszámtól és egyedi tárgyalások függvényében is alakulhat, továbbá az egyes cégek árai is nagyban eltérhetnek.

A kormány kampányköltéseit folyamatosan követő Átlátszó tavalyi információi szerint a 2016 októberi kvótanépszavazást felvezető reklámhadjáratában május 9. és május 31-e között például nettó 67,62 millió forintért üzent Brüsszelnek a kormány az Odex Outdoor Expert Kft. 1200 óriásplakátján. A Jobbik 2500 körüli óriásplakátja  – city lightok nélkül – így ennél a cégnél etaponként valamivel több mint a duplájába, 135 millió forintba került volna, a három körben összesen tehát nagyjából 400 millió forintba.

Túry Gergely

Tavaly júniusban a JCDecaux francia plakátcégnél hagyott a kormány 80 millió forintot 355 óriásplakát és 154 citylight plakát kihelyezéséért. A Jobbik 3 körös akciója ezekkel a paraméterekkel viszont a dupla city ligthtok és hirdetőoszlopok nélkül is meghaladná a 1,5 milliárd forintot.

A kormány tarifája és a kétfarkúak számlája

Az összegekben ráadásul kizárólag a kihelyezés ára van benne, a nyomdai- és a kreatív előkészítés költségei nem, pedig az sem kevés: az Átlátszó összesítése szerint a tavaly júliusban indult, az egész országot beborító “Tudta?”-kampány (pardon: lakossági tájékoztatás) 1716 city light hirdetésének és 4782 óriásplakátjának csak a gyártási költsége 23 millió forint volt, a grafikai tervezés 13,5 és a kreatív munka 17,7 milliós költségén felül – tehát csak az előkészítésre elment 50 millió forint.

Ennél nagyságrendekkel takarékosabban, illetve költséghatékonyabban kampányolt két éve ugyanakkor a Kétfarkú Kutya Párt, amely a kormány akkori, „Ha Magyarországra jössz”-kezdetű bevándorlóellenes plakátjaira válaszul 33 millió forintból hozott ki egy kétkörös, kétszer 500 plakátot magában foglaló akciót. Kovács Gergő pártjának ez év eleji, olimpiás kampányára nagyjából 11 millió forintot dobtak össze a szimpatizánsok, amiből megközelítőleg 400 plakátra futotta a kétfarkúnak. Ha ezt nézzük, akkor a Jobbik etaponként 2400 óriásplakátja körönként akár 60 millió, összesen tehát 180-200 millió forintból is megállhatott – city lightok és hirdetőoszlopok nélkül persze.

Fülöp Máté

Hogy a tényleges összegekre a Mahír Cityposternél és a Publimontnál most indult adónyomozás fényt derít-e, egyelőre nem tudni. A vizsgálattal – ahogy arról beszámoltunk – több probléma is van, az egyik, hogy az éjfélig kutakodó fegyveres pénzügyőröknek épp a Jobbik-plakátkampány dokumentumainak vizsgálatára nem volt érvényes megbízólevele.

Rendkívüli ÁSZ-vizsgálatot kaphat a nyakába a Jobbik?

A Fideszben egyébként régóta él a gyanú, hogy Simicska Lajos cégei valójában nem kértek pénzt a hirdetésekért, hanem a kormányváltásban érdekelt (a G-nap előtt hasonló módszerekkel mellesleg Orbán Viktort és a Fideszt szolgáló) oligarcha ilyen formában támogatja övével azonos törekvésében az ellenzéki pártot.

Akárhogy is van, a Jobbik kínos csapdába keverte magát a titkolózással: a milliárdos költekezés vádját akkor sem mossák már le, ha az akció "csak" száznéhány millióba került, ha viszont valóban milliárdos nagyságrendű volt, akkor jogos a kérdés, hogy miből futotta rá, hiszen nemrég közzétett éves beszámolója szerint a pártnak 2016-ban mindössze 575 millió forint bevétele volt.

Kormánypárti képviselők közül a hvg.hu-nak hétfőn többen is céloztak arra, hogy mivel a pártok költéseit tételesen – vagyis számlaszinten – egyedül az Állami Számvevőszék vizsgálhatja, „nem lennének meglepve”, ha a jövő tavaszi országgyűlési választások előtt indulna a Jobbiknál egy ilyen – akár rendkívüli – ÁSZ-vizsgálat.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Windisch Judit Itthon

A Jobbik-plakátok megrongálását nem lesik rendőrök a bokorból

Aki járja a magyar utcákat, annak nem lehet kérdéses: a Jobbik kormányellenes plakátjainak megrongálásában van rendszer. A rendőrség mégis rendre leveri a párt ez ügyben tett feljelentéseit. Más volt a hivatalos szervek ügybuzgalma és a fideszes politikusok véleménye, amikor a kormányzati plakátokat rongálták meg sorozatban.