Biztonsági emberek vették át az irányítást több napra az egyik dunaújvárosi erőműben
Egy jogvita vezethetett oda, hogy májusban biztonsági emberek jelentek meg az egyik dunaújvárosi erőműnél, és több napon keresztül akadályozták a működést.
Egy héten belül több olyan sztori jutott el hozzánk, amelyben az érvényes kerékpárjegyet váltó bringás utasokat leparancsolták az erre egyébként kijelölt vonatra. Csak mert a MÁV úgy ad el kerékpáros jegyet az egyes járatokra, hogy nem is számolja.
Munkatársunk ismerőse a Velencei-tó partjáról szeretett volna Budapestre eljutni két hete, ám leszállították a vonatról. Maga és a kerékpárja számára is volt érvényes jegye, a kalauz azonban kíméletlen volt, a leszállítást pedig azzal indokolta, hogy nincs elég hely a vonaton, a bringák pedig túl sok helyet foglalnak. A szerelvény valóban zsúfolt volt, de ezt ugye honnan kellene bárkinek is előre tudnia. Emiatt hosszas vita kezdődött a kalauz és a bringás utasok között, de aztán utóbbiak végül leszálltak és megvárták a következő vonatot.
Az előző hétvégén saját szemünkkel láttuk a másik esetet, éppen amikor azt teszteltük, milyen vonattal lejutni Észak-Balatonra. A vonatra két gyanútlan bringás szállt fel – ekkor még nem történt semmi. De amikor a vonat elindult, felszólították őket, hogy a következő megállóban szálljanak le, és várják meg a mögöttünk fél órával közlekedő nagykapacitású kerékpárszállítót is továbbító vonatot. A biciklisek először nem szerettek volna, de végül csak leszálltak. A vonaton még zsúfoltság sem volt, és a világon semmi jel nem utalt semmilyen bringás korlátozásra, sem a menetrendben, sem a vonaton, sőt külön kijelölt biciklis hely is volt. Nem volt könnyű, de kiderítettük: mivel vasárnap este volt, és az általában egyik legzsúfoltabb balatoni vonatot fogtuk ki, a MÁV egyszerűen letiltotta erről a bringásokat, úgy zusammen.
De mikor elkezdtünk kérdezősködni, záporoztak az abszurdabbnál abszurdabb történetek: a Budapest–Debrecen-vonalon arról számolt be ismerősünk, hogy miután a pénztárnál kiállították neki a jegyet, kifizette és felszállt volna, közölték, hogy nincs erre alkalmas szállító kocsi egyáltalán a vonaton. Mire kérdezte, hogy mikor lesz aznap, közölték vele, hogy a vonalon nincs is ilyen lehetőség egyáltalán.
A negyedik történet a legszürreálisabb: olvasónk azt írta, tavaly nyáron utazott a pécsi intercityvel – melyeken alapvetően nem lehet kerékpárt szállítani, de mivel saját szemével látta, hogy a kinézett IC-n van bicikliszállító kocsi, gondolta, megpróbálja. Megvette a jegyet, a kalauz kisebb leszúrás után fel is engedte olvasónkat, majd elmagyarázta neki, hogy a külön kijelölt biciklis kocsi nem azért van, hogy bringát szállítsanak benne, hanem az IC-hez kapcsolódó egyéb kötelező szolgáltatásokat üzemeltetnek rajta, pl. ide járnak WC-re az utasok.
Azt se tudja a MÁV, melyik vonatra és hány bringajegyet adnak el
A másik probléma, hogy egyes vonalakon olyan szerelvények járnak, amelyek az igényekhez képest lényegesen és rendszeresen kevesebb bringás hellyel rendelkeznek. Ilyenek pl. a Dunakanyarba, a Velencei-tóra, illetve a Balatonra közlekedő vonatok, azaz pont a legnagyobb kerékpáros igénynek kitettek.
Jó hír, hogy a MÁV – úgy tűnik – érzékelte a problémát, és lassan, de lépni kezdett: a balatoni vonatokra sorra kezdték bevezetni a kötelező kerékpáros helyjegyet, amivel garantálni tudják, hogy nem kerül föl több bringa a vonatra, mint ahány hely van rajta. Azt viszont felejtse el, hogy csak úgy spontán felszáll a vonatra, mert elfáradt a Balaton-kerülés közben – foglaljon szépen előre helyet.
A másik jó hír viszont, hogy a frissen beszerzett emeletes vonatokon már jóval több kialakított bringás helyet lesz, és azok előbb-utóbb majd az említett vonalakon is megjelennek. A legproblémásabb területeken tehát lesz majd idővel valamilyen megoldás, de arra, hogy az egész – sokkal kisebb kerékpárosigényekhez szokott – rendszer megváltozzon, még nagyon sokat kell várni.
Egy jogvita vezethetett oda, hogy májusban biztonsági emberek jelentek meg az egyik dunaújvárosi erőműnél, és több napon keresztül akadályozták a működést.
Az M100-nak 2021-ben egyszer már nekifutottak.
Megvédte a kormány egyedi döntéseit a külügyminiszter.