szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?

Reagált a MÁV arra, hogy miért nem engedtek fel több kerékpárost is vonatokra az érvényes jegyük ellenére. Ám időközben rengeteg hasonló történetet leírtak a cikket olvasó bringások.

Szerdán megjelent cikkünkben több olyan esetet is leírtunk, amikor érvényes jeggyel és kerékpárjeggyel rendelkező biciklis utasokat nem engedtek fel olyan vonatokra, amelyeken amúgy volt bringaszállításra kijelölt kocsi. Nem tűnt logikusnak, hogy miért adnak el egyáltalán kerékpárjegyet olyan járatokra, amelyeken aztán a MÁV-alkalmazottak szerint nincs is elég hely.

A cikk megjelenése előtt hiába kerestük a MÁV sajtóosztályát, nem kaptunk választ kérdéseinkre, ezért egy háttérben nyilatkozó szakember próbált magyarázatot találni arra, hogy miért csinálja ezt a vasúttársaság a jegyet már megvásároló utasaival.

Csütörtökön a MÁV válasza is megérkezett. Először is azt írják, hogy az élet- és vagyonbiztonság miatt kerékpárt csak a vonatok névleges befogadóképessége mértékéig lehet szállítani, és bár van olyan kocsi, amelyben akár ötven bringa is elfér (ilyen a kerékpáros turizmus népszerű helyeire közlekedő vonatok közül néhány), néha még ez a kapacitás is kevés.

A vonaton már fent lévő utasok ilyenkor elsőbbséget élveznek, ugyanakkor az előzetes kerékpáros helyfoglalással az ilyen esetek megelőzhetők - ajánlja a MÁV, amely úgy próbálja kiszámíthatóvá tenni a bringás utazást, hogy a "kiemelt távolsági viszonylatokon, ahol az utazási igények magasak" kötelező kerékpár-helyfoglalást írnak elő, illetve nagyobb befogadóképességű kerékpárszállító-kocsit közlekedtetnek.

Balaton és Budapest között a vonatok egy részén kötelezővé tettük a helyfoglalást a kerékpárok számára

- írják, "A vonatok fennmaradó részén pedig olyan méretűre növelt kerékpárszállító kapacitással közlekedünk, hogy lehetőleg minden biciklinek jusson hely. Viszont azokon az elővárosi viszonylatokon, amelyeken a vonatok gyakrabban járnak, nem vezettük be a kerékpárhelyjegyet, mert az utasok jelentősebb része csak néhány megállót utazik" - áll a válaszban.

A MÁV azt is elárulta, hogy a budapesti elővárosi forgalomban a kerékpárszállító-kapacitás bővítését tervezik, mely a jelenleg beszerzés alatt álló emeletes motorvonatok 2019-es üzembeállásával megvalósul, azokon ugyanis akár 36 kerékpár is szállítható lesz. 

Mivel a kerékpárjegy nem vonatra, hanem egy adott viszonylatra szól, ezért előfordulhat, hogy a kinézett vonaton nem tudja az utas elszállítani a kerékpárját. Ha az utazás ténylegesen meghiúsult, akkor a MÁV az üzletszabályzata alapján köteles megtéríteni a kerékpárjegy díját - írják, és azt ajánlják, hogy kerékpáros utazás előtt tájékozódjanak a MÁV oldalán a feltételekről és kapacitásokról.

Kerékpár alapvetően minden vonaton szállítható, ahol az nincs tiltva, azaz a személy- és gyorsvonatokon, illetve egyre több InterCity vonaton. Egyes nemzetközi vonatokon, az InterCity vonatokon, illetve a Balatonhoz közlekedő vonatokon kerékpárhely foglalása szükséges a kiszámítható utazás megtervezéséhez. Ha egy vonaton nincs külön kerékpárszállító kocsi vagy arra kialakított tér, akkor – amennyiben a vonaton nem tiltott a kerékpárok szállítása – a vonat első és utolsó 2. osztályú kocsijának a vonat végei felé eső előtereiben helyezhető el a kerékpár oly módon, hogy az utasok közlekedését ne akadályozza.

A vonatok többségében nem jelent problémát a bicikliszállítási kapacitás, de mindemellett a kerékpáros utasok felé a vasúttársaság ajánlja a nagyobb befogadóképességű kerékpárszállító kocsival közlekedő vonatokat  is. A vasúttársaság tapasztalatai alapján a regionális hálózaton a legtöbb vonalon a szállítási kapacitás elegendő. Már folyamatban van a regionális járműpark megújítása során a bicikliszállításra alkalmas többcélú tér kialakítása is. 

MTI / Bruzák Noémi

A Magyar Kerékpárosklub Facebook- kommentelői szerint ez rendszeres

Első cikkünket megosztotta a Facebookon a Magyar Kerékpárosklub is. A kommentek tömegéből kiderül, bizony gyakran történik az általunk leírtakhoz hasonló eset. A legtöbb panasz a Velencei-tóra, a Balatonra és a Dunakanyarba közlekedő vonatokkal merül fel. Következzen hát néhány kiragadott komment:

„Balcsiról vissza mi is szívtunk tavaly.. Bár minket fölengedtek, de kb 50-60 bringa volt a vonaton úgy mindenhol, mert nem férünk el, és a MÁV a kerékpáros rendezvények esetén sem emel a kocsiszámon.”

„Mi 2016 áprilisban jártunk így a Kőbánya-Kispest állomásról Velence felé közlekedő vonattal. Minősíthetetlen hangnemben ordított velünk a kalauz, hogy azonnal szedjük le a bringákat, mert addig nem fog elindulni a vonat. A társaságunk 2 tagja úgy döntött mégis elmegy nélkülünk, elmondásuk szerint a vonalon Budafokig még ugrált ajtóról ajtóra a kaller, hogy testével akadályozza meg a bringások felszállását a vonatra, majd kénytelen volt feladni...”

„Budapest Déli pályaudvarról szerettünk volna Velencei tóra utazni májusban. A vonatra természetesen nem fértünk fel. A kaller állítása szerint már így is 30 bringával több volt a kelleténél (ugyebár 6 férőhelyes ez a szép kis elővárosi vonat). A kaller készséges és jó fej volt. Átküldött Kelenföldre mondván, hogy ott nagyobb esélyünk lesz. Kelenföldön már nem voltak annyira jó arcok, mivel a békésen normál hangnemben feltett kérdésre, miszerint melyik vágányról indul a következő üvöltözve és lekezelően adtak választ. Mert az előttünk lévő csoport önkényesen feltolta magát a második vonatra, pedig már azon se volt hely. Így csak a harmadik vonatra fértünk fel és így 2 órával később sikerült megkezdeni a túrát. Visszafelé azon izgultunk, hogy sikerül-e hazajutni. Egyedül a kalauz jóindulata miatt szállhattunk fel, aki kiemelte, hogy ha fékez egyet a vonat és véletlen valaki megsérül, akkor őt veszik elő.”

„Ó, ez már 2 éve is így volt! Akkor mentünk egy baráti társasággal utoljára bringázni a Dunakanyarba. Reggel nem engedtek fel minket a Desiróra, mert elfogyott a kerékpáros hely (előre interneten megvett jegyünk volt). Háromnegyed órát állt a vonat a kialakult patthelyzet miatt, nem csak mi voltunk az egyetlen bringás társaság, akiket meg kellett győzni, hogy bár sok ezer forintért vettünk jegyet, mégse szállhatunk fel. Aztán átparancsoltak minket egy másik szerelvényre, azon volt rendes kerékpárszállító vagon. Emlékeim szerint majd' 2 órával később kezdtük meg a túránkat emiatt.”

„Az ingyenes kerékpár-helyjegy Budapest-Szeged vonalon fizetős. Az elmúlt hetekben többször számolták fel a 300 forintot egy útra. Jeleztem a MÁV irányába, de válaszra sem méltattak. De a mai napig a bemondó ingyenesként hirdeti az állomáson...”

„Nem mostani dolog ez. Tavalyi I Bike Budapestről időben leléptem, hogy legyen helyem a vonaton (Nagy DH kerékpárral) és szerencsém is volt. De én voltam az utolsó, akinek még volt helye rajta. De utánam még vagy 10-en akarták felrakni a kerékpárjaikat. Persze bringatároló nem volt.”

„Kedvencem az volt, amikor volt kerékpárszállító vagon, az a marhavagon jellegű, de zárva volt, mert a kalauz ott tartotta a táskáját, meg a kajáját. Igaz cserébe nem szólt érte, hogy a 4-es pakk mellett raktam le bringát.”

„Budapest-Celldömölk. Felengedték, semmi gond. Ketten vittünk csak bringát az egész vonaton. Ajka és Devecser között gázolás. Erről nem tehetnek. Egy darab pótlóbuszt sikerült szerezni. Mikor kérdeztem a kallert, hogy a bringát a busz melyik részébe tehetem, azt válaszolta, hogy azt ugyan nem szállíthatok buszon. A buszsofőr is ugyanezt reagálta. Miután kivertem a hisztit, hogy márpedig én nem maradok itt, se nem hagyom itt a kerékpárt, kinyitotta a full üres rakteret és ezzel zárta a beszélgetést: akkor oldjad meg b*zdmeg!”

„Két éve nyáron csoportosan mentünk biciklivel le a Balatonra. Előre telefonáltam egy héttel, hogy megyünk, megnyugtattak, hogy lesz bicikliskocsi a vonaton és aznap reggel derült ki, hogy mégsem. A következő vonatra már felengedtek a kalauzok, de amire a jegyet megvettük, arra nem...”

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!