Dercsényi Dávid
Dercsényi Dávid
Tetszett a cikk?

Le kell lassítani a fonódót és a HÉV-et. 5 milliárd forint sem volt ugyanis elég egy normális födémszerkezet kialakítására. A hiba vélt oka a sietség.

Sebességkorlátozást kellett elrendelni a budai fonódó villamos Bathyány tér–Margit-híd-szakaszán, mert hajszálrepedések jelentek meg alul a HÉV-alagútban, vallotta be a BKV a Népszavának, és a HÉV is 10-zel tud csak bevonulni a Batthyány térre az eredeti 20 km/h-s sebesség helyett. Később a BKV azt állította, a lap elferdítette a szavait: a repedések nem terjednek.

De hogy lehet ez? A fonódó kialakítása során nemcsak a villamospályát alakították ki, írta a BKV: a villamosvonal a Margit híd és a Batthyány tér között, a kerékpárút és a meglévő fasor mellett a HÉV-alagút födémjén halad. Az alagút szerkezetét megerősítették és szigetelték, hogy biztonsággal viselje a megnövekedő terhelést – állítja a beruházásról a közlekedési társaság. Minderre nem is kevés pénzt költöttek: a budai fonódó összköltsége 15,9 milliárd Ft volt, a Széll Kálmán téri ág költsége közel 10,8 milliárd Ft, a Bem rakparti ág költsége pedig 5,1 milliárd Ft.

Ez az 5,1 milliárd volt tehát kevés arra, hogy elegendő mértékben megerősítsék az alagút födémét ahhoz, hogy a villamosnak ne kelljen aránytalanul csökkentenie utazósebességét (a BKV-nak a villamosok sebességkorlátozását addig fenn kell tartania, amíg minden kétséget kizáróan bebizonyosodik, hogy a repedések nem terjednek tovább, illetve újak nem keletkeznek).

Építik a Batthyány térnél a fonódót, a mélyben a HÉV végállomása
Facebook / BKK

Az Innotéka Mélyépítés cikkében pontosan nyomon követhető, mit kellett megteni, és mit tettek: "a villamos elhelyezésének első feltétele volt, hogy a HÉV-födém alkalmas legyen a teherviselésre, ezt próbaterheléssel vizsgáltuk; a korábbi próbaterhelési vizsgálat eredménye alapján a födém megerősítésére került sor az alagút kisebb fesztávú szakaszain acélkönyökös megtámasztással". Úgí tűnik, voltak problémák: "A Batthyány téri állomás födém­lemez-próbaterhelésének értékelése során nem lehetett egyértelműen kijelenteni, hogy a 21,6 m fesztávú födém­lemez rugalmas állapotban maradt. Továbbá a felszíni lejtésviszonyok helyreállítása miatt többletterhekkel és megvastagított villamos pályalemezzel kell a meglévő HÉV födémét megterhelni."

Ám sok idő nem maradt a hibák kijavítására: "a HÉV-forgalom kiesése, Budapest nyári vérkeringése, a fesztiválok és egyéb társadalmi események nem engedik meg a késlekedést. A kivitelezés szépsége, hogy a feltárt szerkezeti hibák azonnali megoldásokat követelnek. A munkákat 60 napos vágányzár alatt kell elvégezni." Sürgetett tehát az idő. Végül is a megoldást az oszlopsor jelentette a Batthyány téren ("A választott megerősítési mód az oszlopsoros alátámasztás. A középperon tengelyébe végigfutó, 300 mm átmérőjű varrat nélküli acélcső ingaoszlopok kerülnek, az oszlopsor alatt pontszerű alapokkal.")

Nagyon úgy tűnik, hogy ez a megoldás nem volt elegendő. A vilamos lelassul, ami miatt az utasok értékes perceket veszítenek, ezért sokuknak nem vonzó a fonódó nyújtotta alternatíva, visszaülnek az autóba, márpedig épp ennel elkerülése volt a cél. Megint meg kell erősíteni a födémet? Megint leáll a HÉV és/vagy a fonódó? 5 milliárd forint nem volt elég?

A 3-as metró nehezen nyíló ajtajai, belassuló fonódó – úgy fest, a fővárosi közlekedési beruházásai elég vegyes képet mutatnak.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!