szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Mindössze ezerméteres magasságon repült a magyar felségjelzésű szállítógép Ausztria fölött. Az osztrák hatóságok légtérsértésről számoltak be, a Stratégiai Légiszállítási Képesség szerint a művelet a vizuális repülési útvonal gyakorlása volt.

A Stratégiai Légiszállítási Képesség azt állítja, hogy navigációs kiképzési gyakorlatot hajtott végre az a C-17-es katonai teherszállítógépe, amelyik az osztrák védelmi minisztérium szerint megsértette Ausztria légterét.

A múlt hét pénteken írt arról az APA hírügynökség, hogy két vadászgép kísért ki az osztrák légtérből egy magyar felségjelzésű C-17-es katonai szállítógépet. Michael Bauer, az osztrák védelmi minisztérium szóvivője szerint a repülő az előírt 10-11 ezer méteres repülési magasságról ezer méterre ereszkedett a Salzkammergut régióban található Attersee tó fölé. Bauer szerint az eset súlyosan veszélyeztette a biztonságos légi közlekedést.

Megsértette Ausztria légterét egy magyar felségjelű katonai szállítógép

A C-17-es az Attersee fölött repült el, mindössze ezer méteres magasságban. Az osztrák védelmi minisztérium szerint ez olyan volt, mintha valaki a forgalommal szemben hajtott volna az autópályán.

A Stratégiai Légiszállítási Képesség a csütörtöki közleményében az olvasható, hogy a művelet úgynevezett „vizuális repülési útvonal” (VFR) gyakorlása volt, tehát az, hogy a repülőgép személyzete látási viszonyok alapján tájékozódjon az automatika helyett. Azt is hozzátették, a gyakorlat tervezett repülés volt, a repülési tervet egyeztették az osztrák repülési hatóságokkal.

Az esetről azt írták, hogy fél órával a gyakorlórepülés kezdete után az osztrák légierő kapcsolatba lépett a Stratégiai Légiszállítási Képesség repülésforgalom-irányító (Command and Control) századával és a C-17-es azonnali emelkedését kérte. A kérést az Osztrák Irányítási Ügynökség is megismételte a gépnek rádión. Ezután a gép a kért magasságra emelkedett és elhagyta Ausztria légterét bázisa, Magyarország felé – közölték.

A közlemény szerint a Stratégiai Légiszállítási Képesség és a magyar Légügyi Felügyeleti Hatóság is vizsgálja az incidens körülményeit.

A nemzetközi Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) az MH Pápa Bázisrepülőtéren üzemeltet három Boeing C-17 Globemaster III típusú, nagy hatótávolságú szállító repülőgépet, ezáltal katonai stratégiai légiszállítási képességet biztosítva a konzorcium 12 tagállama, Magyarország, Bulgária, Észtország, Finnország, Litvánia, Hollandia, Lengyelország, Norvégia, Románia, Szlovénia, Svédország és az Amerikai Egyesült Államok számára. A Nehéz Légiszállító Ezred (HAW) a SAC katonai végrehajtó szervezete.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!