Tetszett a cikk?

Legalább ötvenmillió forintot költöttek el a Fidesz politikusai és influenszerei Facebookon az utóbbi tíz napban hirdetésekre. Karácsony Gergely már a múlté, a propagandamédia és a megmondóemberek új célpontot találtak: Márki-Zay Pétert.

Ellenzéki előválasztás
Az ellenzék jelentős része a 2022-es parlamenti választáson a saját esélyeit növelő új, demokratikus intézményként tekint az előválasztásra – ugyanezt a kormány és a Fidesz “Gyurcsány-show-nak" és “bohózatnak” tartja. Az előválasztáson dől el a 106 egyéni körzetben legesélyesebbnek tűnő ellenzéki képviselőjelölt személye és így választják ki az Orbán Viktor kihívójaként fellépő közös miniszterelnök-jelöltet is. Az előválasztás fejleményeit cikksorozatunkban követheti.
Friss cikkek a témában

Összesen 54 220 695 forintot költöttek el október 10. óta a kormánypárt közösségi médiás kommunikációjára a Facebook hirdetési összegzése szerint. A hirdetések közötti átfedések egyértelműek, minden kormánypárti politikus és influenszer ugyanazt a két üzenetet igyekszik hívei fejébe verni:

– Az első, hogy a hódmezővásárhelyi polgármester tulajdonképpen Gyurcsány Ferenc embere. A Fidesz által írt történet szerint a volt kormányfőnek ugyan saját felesége indult a saját pártja színeiben az ellenzéki előválasztáson, de Karácsony és Márki-Zay is az ő embere.

– A másik, hogy Márki-Zay Péter valójában nem is jobboldali-konzervatív politikus. Az érv, hogy Márki-Zay Péter Hódmezővásárhelyen Gyurcsány támogatásával lett polgármester (idézet Kocsis Máté frakcióvezető Facebook-oldaláról). (A jelöltet a teljes ellenzék támogatta 2018-ban.)

A fenti két narratívát gombnyomásra kezdte el ismételgetni a kormánypropaganda minden közreműködője: az ingyenesen osztogatott Metropol kedden címlapján azt írta, hogy „Márki-Zay nyilvánosan hitet tett Gyurcsányék és a baloldal mellett”, az Origo szerint pedig „Márki-Zay Péter mindenáron össze akart fogni Gyurcsánnyal”.

A Mediaworks főszerkesztője, Néző László értékelése alapján ez még csak a kezdet, szerinte egyelőre a kormánymédia nem ugrott még Márki-Zay torkának: „Márpedig tudjuk azt, hogy milyen, ha elkezd egy normális, jól szervezett párt ellenségmenedzseléssel foglalkozni. Az azért tud hatni. Ott van Karácsony Gergely példája” – mondta a HírTV Sajtóklub című műsorában.

Kocsis Máté posztjainak facebookos népszerűsítésébe egyébként 757 703 forinttal szállt be a Fidesz az utóbbi tíz napban. Ez az összeg azonban aprópénz ahhoz képest, amit a Fidesz központi Facebook-oldalát kezelő csapat kapott arra, hogy a Kocsiséhoz kísértetiesen hasonlító üzenetét terjesszék: október tizedike és tizenhatodika között 22 526 678 forintot fordítottak a Fidesz posztjainak kiemelésére.

Kocsis Máté Facebook-oldala

Nem csak Kocsis Máté kapott arra pénzt, hogy hirdessen: 628 260 forint jutott Orbán Balázsnak, 186 949 Menczer Tamásnak, 98 831 forint Rétvári Bencének, 81 221 Aradszki Andrásnak, 79 394 forint Ágh Péternek és 55 265 Hende Csabának. A Fidesz elkezdte országgyűlési választási kampányát: a kiemelt posztok nagy többségében ugyan Márki-Zay Pétert és az ellenzéki összefogást ekéző szövegek, idézetek szerepelnek, de nem csak ezek kaptak helyet bennük.

Azok a politikusok, akik egyéniben jutottak be vagy készülnek bejutni majd a parlamentbe (például Menczer Tamás), a választókerületüket érintő kérdésekben írt bejegyzéseiket is kiemelik, és a központi gyurcsányozós, márki-zayzós üzeneteket is elsősorban a saját választókerületükben élőkre targetálják. A posztokat nem csak hirdetési költségek árán igyekszik kiemelni a Fidesz, de szemmel láthatóan utasításba adták a mindenféle rangú fideszeseknek, hogy támogató kommentekkel erősítsék meg a posztokat.

A Fideszben ukázt adhattak ki arra, hogy Budapestet meg kell dolgozni, több politikus és influenszer ugyanis elsősorban Budapestre célozza a hirdetéseit, elsődleges célpontjaként választva magának a 18 és 44 év közöttieket.

De nem a fideszes politikusok kapták a legtöbbet kampányolásra az előválasztás második fordulójának kezdete óta, hanem a náluk – elméletileg – lényegesen nagyobb elérésű Megafon Központ erre kiképzett influenszerei – róluk itt írtunk bővebben. A 2020 őszén gründolt egyesület célja, hogy olyan megmondóembereket futtasson fel a közösségi médiában, akik a kormánypárt narratíváját harsogják.

Közülük Rákay Philip, a Patrióta műsorvezetője 10 009 349 forintot, Deák Dániel kormánypárti elemző 10 531 760 forintot, Bohár Dániel a PestiTV riportere pedig 6 100 401 forintot kapott október tizedike óta arra a Megafon Központtól arra, hogy szétkürtölje a világban: Márki-Zay tulajdonképpen Gyurcsány bábja, és a jobboldalisághoz semmi köze nincs. Őket kissé lemaradva követi a KonVerzió nevű Facebook-oldal, aminek szerkesztője 3 164 884 forintot kapott az előválasztás második fordulójának lehúzására.

Az október eleji nagy osztogatásból ugyan látszólag kimaradt a megafonosokhoz nyáron csatlakozó, korábban a köztévében a melegek kigyógyításáról értekező megmondóember, Trombitás Kristóf, de azért nyár óta ő is 12 912 404 forintot kapott posztjai kiemelésére. Ugyanígy járt a még mindig műsorvezetőként dolgozó Dér Stefi is, nála nyár óta húszmillió forintot költött el a Megafon.

Kivétel nélkül mindegyik Megafon-patronált budapestieknek és Pest megyeieknek targetálja a posztjait, amelyek legtöbbször férfiakhoz jutnak el. Egyedül a KonVerzió hirdetéseinél észrevehető, hogy néhányra nagyobb arányban kattintottak nők. Az egyesületnél nyáron érdeklődtünk, hogy miből telik nekik a kormányzati üzenetek sulykolására, megkeresésünkre azonban nem reagáltak.

Bár a Fidesz azt az üzenetet szeretné a követőinek átadni, hogy „a baloldal szervezetlen” és így „esélytelen” a 2022-es választásokon, valójában komolyan veszik, hogy az ellenzéki előválasztás második fordulójának végén egyes közvéleménykutatások a kormánypártéhoz közel azonos eredménnyel mérik a közös ellenzéki listát. Másként legalábbis nehezen lenne magyarázható az, hogy az utóbbi napokban tízmilliókat költöttek el csak Facebookon, arról pedig egyelőre mit sem lehet tudni, hogy mennyibe kerül a kormánypárt frissen átkeresztelt „Stop Gyurcsány! Stop Márki-Zay!”-kampánya, vagy hogy mennyi pénzükbe került az, hogy YouTube-n jószerivel minden második videó előtt az ő Gyurcsány Show-os hirdetésük jelenik meg.

A jelenlegi kormánypárti reklámtaktika azonban egyelőre kivédhetetlen Facebookon: míg korábban egy mezei ad-block szoftver elég volt ahhoz, hogy kiszűrjük a hirdetéseket feedünkből, mára – mivel posztokat reklámoznak – ezek a bővítmények sem tüntetik el a frissítéseket, ráadásul Facebookon még csak olyan kiegészítő sem áll rendelkezésünkre, amivel pénzért eltüntethetnénk az összes hirdetést (lásd: YouTube Premium). Egyelőre pedig csak a kampány kezdetén vagyunk, beláthatatlan, hogy hova lehet ezt még tavaszig fokozni úgy kormánypárti, mint ellenzéki térfélről.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!