szerző:
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A kormánypárti megmondóembereket képző Megafon Központ ugyan 2020 nyarán már indított egy képzést, hogy hangosabbra csavarja a kormányzati propagandát a közösségi médiában, most pedig újra tréningre hívják a jobboldali influenszereket. Finanszírozásukkal kapcsolatban bőszen mutogatnak adományozóikra, ám hogy a súlyos tízmilliók kitől jönnek be és a központ hogyan gazdálkodik vele, azt sűrű homály fedi.

Újra influenszerképzésbe kezd a Fidesz-közeli Megafon Központ – jelentette be másfél hete a központ először saját közösségi, majd a Pesti Srácok kormányközeli lap oldalán. A Megafon Központ 2020 nyarán indult, a szervezet kifejezetten arra állt rá, hogy pár napos képzésén a kormány véleményét visszhangozó megmondóembereket képezzen, így ellensúlyozva a szerintük „balliberális túlsúlyú” közösségi média hangjait.

A Megafon indulásakor életre hívójuk, Kovács István, az Alapjogokért Központ kormányzati agytröszt stratégiai kutatója azzal turnézta végig a sajtó egy részét, hogy a központot azért hozzák létre, „hogy senki ne érezze úgy, hogy egyedül harcol a világ ellen”. „A cél az, hogy bebizonyítsuk mindenkinek: ez a lázadás egy győztes harc lehet, harcolni jó, és ha néha veszítünk is, jobb harcban elesni, mint meg sem próbálni” – mondta Kovács tavaly „Csatlakozz a harchoz!” című toborzóvideójában.

A Megafon Központ honlapján közzétett névsorból azonban kiderült: új arcokat ehhez a harchoz csak elvétve tudtak megnyerni. Jelenlegi hét támogatottjuk közül csak egy, Filep Dávid olyan figura, aki soha, sehol korábban nem bukkant fel a kormányzati gőzhenger részeként (persze Megafonos jelenléte óta ő is rendszeresen megfordul a PestiTV-ben). Ha azonban a listát böngésszük, csupa olyan ember neve jön velünk szembe, akiket a jobboldali nyilvánosság régen ismer és követ.

Filep Dávid
Filep Dávid fb

Filep „A kopasz oszt” nevű oldalával ért el 13 ezer követőt, ő azonban a szerényebb táború Megafonosok között van, a sor végén található Kötter Tamás íróval (12 ezer követő) és Déri Stefi (7,4 ezer követő) volt Echo, jelenleg Hír TV-s hírszerkesztővel. Magasabb követőszámmal bír a PestiSrácok és a PestiTV riportere, Bohár Dániel (30 ezer követő), de a top háromba egyértelműen csak azok a nehézfiúk verekedhették be magukat, akik már bőven a Megafon előtt is aktívan ontották a jobboldali tartalmat a Facebookra. Így nem kérdés, hogy Rákay Philip 76 ezer követője viszi a pálmát, őt Deák Dániel, a XXI. Század Intézet irodavezetője próbálja behozni 42 ezer követővel, míg a dobogó legalsó fokán az ötös számú Fidesz-párttagkönyvvel bíró Bayer Zsolt jön 40 ezer követővel.

A tízezertől a 20 millió forintig

Szereplésük a Megafon listáján persze nem jelenti azt, hogy a Facebook-hirdetésüket is finanszírozzák. Ezt azonban könnyű kideríteni, mert minden Facebook-oldalhoz tartozik egy olyan felület, melyen bárki meg tudja nézni, hogy az oldal adminisztrátorai reklámozták-e pénzért a posztjaikat, ha igen, akkor pontosan melyik posztot emelték ki, valamint ki finanszírozta a hirdetéseiket. Ez alapján sem Bayer, sem Déri nem hirdeti a posztjait, azonban okuk erre valószínűleg eltérő: Bayer több mint harminc éve dolgozik publicistaként, kialakult, lelkes olvasótáborral bír, felesleges promotálnia magát, így is olvassák. Déri viszont a Megafon legújabb szerzeménye, csak július elsején csatlakozott a csapathoz, így feltehetően időbe telik, amíg felépítik a közösségi térben szerepkörét.

Rákay Philip és Orbán Viktor beszélget, miután a kormányfő interjút adott a Kossuth Rádió 180 perc című műsorában a Magyar Rádió stúdiójában 2014. február 21-én
MTI

Viszont ha a többiek hirdetéseit nézzük (a Facebook az adatokat 2019 áprilisától 2021 júliusáig adja meg, akkor is, ha később jött létre az oldal), érdekes dolgokra bukkanhatunk, kezdve azon, hogy milyen összegeket költöttek posztjaik kiemelésére az influenszerek.

  • A Megafon Központ saját Facebook-oldala 990 252,
  • Rákay Philip 19 964 145,
  • Bohár Dániel pedig 11 177 061,
  • Deák Dániel 6 952 209,
  • Filep Dávid 4 559 553,
  • Kötter Tamás pedig 450 000 forintot költött el hirdetésekre.

Azt azonban még a Facebook jelentései alapján sem lehet pontosan megmondani, hogy mennyi pénzt rakott ebbe bele a Megafon Központ, hiszen egészen 2021 tavaszáig minden influenszerük közösségi térben elköltött forintjai a saját kiadásaikként jelentek meg. Tavasszal viszont már felbukkant a Megafon, mint a hirdetések finanszírozója. Kötternél például minden forintot a Megafon finanszírozott, Filep Dávid az adatok szerint 57 785 forintot finanszírozott maga, 4,5 millió forintot a Megafon, Deák Dánielnél 34 ezer forintjával szemben 6,9 milliót kapott a központtól, Bohárnál és Rákay Philipnél pedig a teljes összeget a Megafon fizette.

És itt jön a következő érdekes pont: a Megafon Központ többször is azt állította, hogy adományokból tartják fenn magukat, hozzájárulóik pénzéből finanszírozzák megmondóembereik gázsiját is. Az azonban korántsem tisztázott, hogy pontosan hogyan is néz ki egy megafonos influenszer finanszírozása. Bár cikkünk megjelenése előtt rákérdeztünk, nem kaptunk választ arra, hogy a Megafon fix havi bérezést ad patronáltjainak, vagy csak a hirdetéseiket finanszírozza.

Bohár Dániel influenszer
hvg.hu

Ha a központ hét támogatott influenszerének követési számait összeadjuk (és hozzávesszük a Megafon saját közösségi oldalának adatait is), cikkünk írásának pillanatában csak 234 968 követő jön ki, ami azért nem egy egetrengető szám. Persze Magyarországon a politikai influenszerkedésnek nincs divatja. Ennek több oka is van: az influenszer-mibenlét egyik legfontosabb tulajdonsága, hogy lehet megosztó az adott közösségi szereplő, de azt tegye olyan témában, ami érdekli az erre elsősorban fogékony, a közösségi médiát otthonosan használó korosztályt, vagyis a fiatalokat. A 18 és 35 közöttiek apolitikussága pedig Magyarországon is komoly problémát okoz minden pártnak. Míg a Momentum és a Demokratikus Koalíció kisebb-nagyobb sikerrel veszi fel velük a kapcsolatot (lásd a DK elnökének, Gyurcsány Ferencnek chatbotját), addig a Fidesz botladozik ezen a téren és nem véletlen a szándék, hogy betörjön ide.

Ez a betörési kísérlet pedig jól tapinthatóan érhető tetten a Megafon Központ influenszerei által becélzott réteget szemlélve. Az öt hirdető megmondóember targetjeiből elég világos kép rajzolódik ki:

elsősorban a 25 és 44 év közötti facebookozókat célozzák be.

A választás érthető: az apolitikusság ebben a korosztályban nem érhető olyan mértékben tetten, mint a 18 és 24 évesek között, ahol már nem is a Facebookra tekintenek elsődleges közéleti platformként. Mondjuk elég furcsa is lenne, ha Bayer Zsolt a TikTokon szerepelne a kamera előtt.

Mindegyik hirdetőnél látványos, hogy elsősorban a férfiak fogyasztják a tartalmaikat. A Megafon Központ saját hirdetései az említett 25–34 és a 35–44 közötti korosztályra vannak targetálva, e két korcsoport pedig – az összes elért emberhez képes – 27–27 százalékos arányban harap a meghirdetett tartalmakra. Bohár Dániel posztjainál azonban van még egy különlegesség is: akad olyan tartalma, amit az influenszer a 65 évnél idősebb nőkre célzott – legalábbis ez látszik a posztról készült jelentésben, ahol ez a korosztály toronymagasan, húsz százalékkal vezeti az elérési listát.

Bohárnak egyetlen olyan posztja volt, ami igazán komoly elérést ért el: Jakab Péter tízmilliós autóját „leleplező” videójára közel egymillióan voltak kíváncsiak, ám a szám csalóka, Bohár pénzzel tolta meg a videót a jelentés szerint. De ha nem készült volna jelentés, a fizetés ténye akkor is megállapítható lenne, hiszen igen kevés olyan 28 ezer követővel rendelkező, politikai tartalmat gyártó oldal van, aminek egy népszerű anyagára egymillióan kattintanak.

Bohár Dániel
hvg.hu

Viszont az alapvetően hagyománytisztelő, elméletileg keresztény alapokon nyugvó kormányzati narratívát egy, az egész világra nyitott közegben nem könnyű tálalni – látványos, hogy a Megafon Központ képzésén végzettek csak érintőlegesen próbálják meg ezt. Közösségi felületeik nagy részén ugyan foglalkoznak a kormány tevékenységével is, de a legfőbb hangsúly az ellenzék szapulásán van – a kormánymédiában fellelhető vezérfonalak alapján. Példákkal érzékeltetve: ha a Magyar Nemzet, vagy az Origo a fővárosi közlekedés fogyatékosságairól kezd vezető anyagaiban értekezni, akkor teljesen biztos, hogy az influenszereik is beleállnak a témába.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!