Lengyel Tibor
Lengyel Tibor
Tetszett a cikk?

Három hétig tartott az augusztus 20-i légiparádén megsérült állami Airbus A330-as teherszállító javítása, ám a külügyi tárca nem hajlandó elárulni, mennyibe került mindez. A gép a héten már újra repült, de a tucatnyi fizetős járat elmaradása is komoly bevételkiesés. Közlekedésbiztonsági vizsgálatnak egyelőre nincs nyoma, nagy a hallgatás.

Az Airbus A330-as állami tehergépet megjavították, szeptember 11-én már újra felszállt – mindössze ennyit, az amúgy a Flightradar repülésfigyelő oldal nyilvános adataiból is látható információt árult el a hvg.hu kérdésére a Külgazdasági és Külügyminisztérium a gép háromhetes kényszerpihenője után. Mint arról a hvg.hu részletesen beszámolt,

az augusztus 20-i légiparádé részeként áthúzott a Duna felett, de az út közben madárra ütközött, majd vélhetően már a landolás után, a leszállópályán még komolyabb sérülés érte, ami miatt az egyik hajtómű lapátjai, és talán maga a hajtómű is súlyosan megsérült.

A külügy szerint madár okozta az akár milliárdos kárt az állami Airbus A330-asban augusztus 20-án, de történt még más is

Valamivel ütközött, valamit beszippantott augusztus 20-án, a légi parádés repülésekor a külügyi tárca által tulajdonolt, de a Wizzair által üzemeltetett kormányzati tehergép egyik hajtóműve. A kár elérheti akár a milliárdos összeget is. A külügyi tárca a hvg.hu-val közölte, madárral ütközött a Duna fölött alacsonyan áthúzó gép.

A gép tehát a légiparádés repülést rendben végrehajtotta, a madárral ütközés és az orrkúp emiatti sérülése ellenére is sikeresen landolt Ferihegyen, ám már a leszállás után, a földön szívhatott be a hajtómű valamilyen követ, vélhetően a futópálya vagy valamelyik gurulóút burkolatáról, és ez okozta a hajtómű sérülését, ami miatt hetekre a földre kényszerült.

A kár nagyságáról és a javításról sem a baleset után, sem most, a javítás után nem közölt a hvg.hu kérdésére számokat a külügyi tárca. Nem kommentálták értesülésünket, hogy a Rolls-Royce hajtómű javítása milliárdos összeg lehetett. A vártnál biztos hosszabb, és így vélhetően drágább is volt a javítás, hiszen eredetileg úgy tervezték, a gép augusztus 30-án újra repül.

Ebből lett végül a Flightradar adatai szerint szeptember 11-e, amikor újra felszállt a gép. Az még csak egy rövid, Budapest feletti próbarepülés volt: a 43 perces úton a gép Pannonhalma felé repült, majd Székesfehérvár fölött tért vissza. Másnap a gép újra felszállt és azóta is minden nap: rója szokásos üzleti köreit, Kínába, illetve Kazahsztánba repül árut hozni-vinni.

Az állami Airbus szeptember 11-e óta a levegőben van, menetrend szerint közlekedik
Flightradar

Nem mindegy, hogy az állami tehergép mennyit vesztegelt. A javítás költségét ugyan a biztosító fizeti, de a gép átmenetileg nem termelt pénzt, kiesett a piaci teherszállítás. Az Airbust mintegy 17 milliárd forintért vásárolta 2020-ban a kormány, hogy a koronavírus-járvány idején egészségügyi felszerelést hozzon vele Magyarországra. Később bérfuvarozásra álltak át vele, és ez például tavaly 1,6 milliárdos profitot hozott az államnak.

A külügyi tárca nem válaszolt a hvg.hu azon kérdésére, hogy augusztus 20-a és szeptember 12-e között hány menetrend szerinti járat maradt ki s ezek mekkora bevételkiesést okoztak. Hiába érdeklődtünk a balesetet érintő hivatalos vizsgálatról is, erre sem kaptunk választ. Az állami tulajdonú – a külügyi tárca alá tartozó HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökség vagyonkezelésében lévő – gépet üzemeltető WizzAir pedig nem nyilatkozhat.

Az Airbus A330-as az augusztus 20-i légiparádén
Veres Viktor

Érdekes, hogy a jelenleg a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium alá tartozó, a légi, a vasúti és a vízi balesetek, súlyos események független szakmai vizsgálatát végző Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) a jelek szerint nem vizsgálja az állami tehergép sérülését. Legalábbis az eset nincs feltüntetve az éppen zajló vizsgálatok között.

Pedig augusztus 20-a után már két másik, augusztus 26-i esemény ügyében is megindította a KBSZ a vizsgálatot, ahogy szakmai vizsgálatot kezdett a szeptember 10-i, börgöndi halálos repülőtragédia ügyében is. Ami az állami Airbus balesetét illeti, a KBSZ nem nyilatkozhat, a felettes minisztériumhoz irányítottak, ám onnan érdemi választ nem kaptunk. A vizsgálatok általában hosszadalmasak, még egy tavaly szeptemberi eset zárójelentése sem készült el.

A Közlekedésbiztonsági Szervezet listáján egyelőre nincs nyoma a vizsgálatnak
hvg.hu

(Nyitóképünkön az állami Airbus A330-as, a 2023-. augusztus 20-i légiparádén - Fotó: Veres Viktor)

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!