Nincs még öt évünk a folyamatos gyurcsányozásra vagy arra, hogy Budapestet a kormányzat elhanyagolja – 101 pontos programot hirdet Vitézy Dávid
Napra pontosan egy hónappal azután, hogy bejelentette indulását a főpolgármesteri székért, programot hirdetett Vitézy Dávid. Kampánynyitó eseményét és beszédét élőben közvetítjük.
- Az 1-es villamos vonalán prezentációjában végigutazva pártkáderek helyett szakembereket,
- tízezer új lakást,
- BKK-rendészetet,
- 350 kilométernyi útfelújítást,
- 10 ezer forintos kultúrkupont,
- vidámparkot,
- és állatvédelmi központot ígért frissen bemutatott programjában Vitézy Dávid főpolgármester-jelölt.
A Fonó Budai Zeneházban nyitotta meg hivatalosan is kampányát pénteken Vitézy Dávid. A rendezvényen megjelent az őt támogató LMP elnöke, Ungár Péter, de ott volt Brenner Koloman, a Jobbik – Konzervatívok főpolgármester-jelöltje is.
Vitézy felszólalása előtt egy rövid kampányvideót játszottak le arról, hogyan zajlott a főpolgármester-jelölt közösségi kampányalkotása. Vitézy ebben azt mondta, pártpolitikai falakba ütközött mindkét oldalon, ezért próbálkozik most középről. Mint kiderült, a részletes program 101 pontból áll, a 101 pontnak azonban pénteken egy rövidebb kivonatát ismertetik.
Vitézy felszólalását azzal kezdte, hogy üdvözölte a sajtó képviselőit; kiemelte, hogy ez egy olyan programbemutató, ahol szívesen látják az újságírókat is – ellentétben Szentkirályi Alexandra kampánynyitójával. Megismételte, hogy azért indul el, mert Budapest pártpolitikai csatatérré vált, így ahelyett, hogy a várost fejlesztenénk, folyamatos panaszkodás, üres lájkbajnokság alakult ki. Szerinte sokkal több van ebben a városban, ezért is adta programjának ezt a címet. Támogatóitól azt kérte, programjának minden pontját kérjék majd rajta számon.
Rengetegen tudnának és akarnának többet tenni Budapestért, ez a város tele van lehetőségekkel
– emelte ki. Nincs arra magyarázat, hogy a város tele van megközelíthetetlen Duna-partokkal, parkolóként használt közterületekkel, bezárt üzletekkel – mondta. Ez a város – tette hozzá – nem csak a turistabelvárosból áll. Vitézy állítja:
a külső kerületeket magára hagyta a pártpolitika.
Budapest nem hagyhatja magára a külső kerületeit – jelentette ki. Azt mondta, a városnak most rohadó csomópontok, légkondi nélküli 3-as metró jut. Élesen bírálta Karácsony Gergely öt évét, elszalasztott lehetőségek időszakának tartja ezt a ciklust. Elismerte, hogy a kormány ugyan nagyon szűkre szabja az önkormányzatok mozgásterét, de szerinte még ezzel együtt is sokkal többet lehetett volna tenni ezért a városért. Külön megmutatta a Városháza Parkot, ahonnan szerinte csak most, a kampányban sikerült „kizavarni a szoci képviselők Skodáit”. Azt mondta, programjának bizonyos pontjai olyanok, mintha Karácsony Gergely is mondhatta volna, csak nem csinálta meg.
Beszélt arról is, hogy jelenleg egyetlen nagyberuházás sincs folyamatban, a város most nem építi a jövőjét. Se HÉV, se centrumkórházak – bár a kormányzat felelőssége ezen a téren elsődleges – magyarázta. Ha arra gondolunk, Európa közepén, most mi épül, és nem tud eszünkbe jutni nemhogy tíz beruházás, de egy sem, az azért nagy szégyen – mondta.
Tarlós István szerinte 2019-re elfáradt, ő maga is Karácsony Gergelyre szavazott, de zöldpolitika helyett a Városháza a miniszterelnök-jelölti kampány helyszínévé vált. „Majd jött a villamos, de egy hódmezővásárhelyi tramtrain talán jobb szimbólum lenne” – tette hozzá. A pártpolitikai csatában partner volt szerinte a kormány is.
Meg kell tudnunk haladni a mit miért nem lehet politikát Budapesten, a városfejlesztési politikán a mit hogyan lehet szemlélet kell úrrá legyen
– mondta. Szerinte arra kell koncentrálni, hogy hogyan lehet befektetőket idevonzani, forrást teremteni, rendszerben gondolkodni egy vízió, egy stratégia mentén. Ahol meg lehet találni Budapest érdekében a közös pontokat, ott a kormányzattal is meg lehet állapodni. De csak ott.
Nincs még öt évünk a folyamatos gyurcsányozásra, orbánozásra, nincs még öt évünk arra, hogy Budapestet a kormányzat elhanyagolja
– mondta.
Ennek jegyében 5673 budapesti nyújtott be javaslatot állítása szerint a programmal kapcsolatban.
Programpontjait az 1-es villamos vonalán végighaladva mutatta be Vitézy, kezdve a Flórián téri panelházakkal. Kiemelte: nagyon fontos, hogy a lakhatással kezdje a programalkotást, hiszen az nagy adóssága a pártpolitikának, hogy évtizedek óta nem foglalkozik ezzel. Azt mondta:
pécsi fizetésből kell bécsi árakat kifizetni jelenleg.
Ez elmondása szerint viszont nem csak a budapestiek és nem is csak a lakhatást keresők problémája, hiszen a munkahelyeken létszámhiány van, se tanárok, se ápolók nincsenek. Minden ágazatban probléma az, hogy nincs megfizethető lakhatás Budapesten. Ezért vállalta, hogy
- első ciklusában 10 ezer új szolgálati és bérlakást fognak elkezdeni építeni. Ezt szerinte csak úgy lehet, ha a rozsdaövezetekben hasznosítanak területeket, nem eladják, vagy luxusövezeteket építenek ott. Ezt állítása szerint a BKK és a BKV szakszervezetei is támogatják.
- Energetikai korszerűsítést hajtana végre uniós forrásokból a panelházaknál.
- Vitézy azt mondta, szeretne egy mintavárosrészt is felépíteni, ahol bemutatják, hogyan lehet a legjobban kihasználni a 21. században.
- Mindemellett óvná Budapest építészeti örökségeit is, hiszen a belvárosi lakásállomány romlik, „elturistásodik”.
A Flórián teret a Göncz Árpád városközpont követi, Vitézy ennél beszélt a közlekedésről. Azt mondta, manapság nem elég vonzó a tömegközlekedés, a megállók. Olyan helyek kellenek, ahol van kedvünk átszállni, meginni egy kávét, és nem az jut eszünkbe, hogy inkább mégis autóval megyünk. Azt mondta, az Örs vezért terénél, az Ecseri úton és a Göncz Árpád városközpontnál szükséges leginkább ez a fajta felújítás.
Vitézy hozzátette: Budapesté a világ legnagyobb villamoshálózata, azonban ő újakat akar, így vállalta, hogy megválasztása esetén azonnal kiírnak egy új, százdarabos villamostendert. Erre szerinte akár már most ősszel sor kerülhet. Keményen beszólt Karácsony Gergelynek, azt mondta, plüssvillamosokat adott át csupán, valódit egyáltalán nem. Vitézy azt mondta, amikor ő volt a BKK vezérigazgatója, nem Facebook-posztokban fejlesztették a villamoshálózatot.
Vitézy tovább elektromosítaná a buszflottát is, de a buszoknál beszélt arról is, hogy buszsávra van szükség, például a Budakeszi úton. A külső kerületek között kell fejleszteni a tömegközlekedési hálózatot, egy expresszbusz létrehozását tervezi ezért, ezzel segítené mindazok utazását, akik nem a belvárosba tartanak.
Szeretné fejleszteni a bringasávokat is, félmegoldásnak tartja viszont az Üllői úti karókat, hiszen szerinte a kátyúk maradtak, a sávokat pedig csupán felfestették. A Bubival kapcsolatban azt ígérte, Budapest-bérlettel is elérhetővé teszik.
Vitézy közútfelújítási programot ígért,
állítása szerint tízszerezni akarja az útfelújítások mértékét, 350 kilométer felújítását vállalta, külön kiemelve a Rákóczi utat.
Budapesten aránytalanul rossz Vitézy szerint a közlekedésbiztonság, tavaly 48-an haltak meg az utakon. A fővárosnak erre van egy „egész jó” stratégiája, de állítása szerint nem történt semmi ennek végrehajtására. Szükséges szerinte például az új zebrák megvalósítása, nem haragszik így a városvezetésre azért, hogy ha kapkodva is, de ellopkodják tőle kampányának ilyen ötleteit. Szerinte ideje felfesteni az Astorián és az Örs vezér terénél is a zebrákat, így Karácsonyéknak egyet tudott üzenni: „Hajrá!”.
Programjában vállalta az éjszakai metrók bevezetését, de beszélt az aluljárók felújításáról, a kutya- és kerékpárszállítás ingyenességéről, de szó volt a parkolásról is. Kiemelte, hogy Karácsony korábban azt mondta: ebben Fidesz-ellenzék nagykoalíció van, ennek Vitézy szerint a főpolgármester is része volt.
A parkolást a BKK alá kell rendelni, a kerületenként szétszabdalt, mutyizós rendszert meg kell szüntetni
– emelte ki. Ehhez kell az Országgyűlés hozzájárulása is, de ebben az esetben ő élni fog a Fővárosi Önkormányzat felterjesztési jogával.
Vitézy programjának fontos pontja egy egészségügyi vízió is, erről a Honvédkórházhoz érve beszélt. Szerinte egy főpolgármesternek feladata, hogy kijárja a kormánynál a jelenleginél jobb egészségügyi ellátást a budapestieknek. A megelőzés szerinte a sportnál kezdődik, így a tömegsport fejlesztése programjának fontos pontja. Beszélt a légszennyezettségről is, szerinte fontos, hogy megújítsák a mérőhálózatot.
Támogatási konstrukciókkal így azt szeretnék elérni, hogy 2028-tól kizárólag elektromos taxik közlekedhessenek Budapesten.
A taxisoknak Vitézy egyeztetést ígért. Programjában szerepel, hogy a Hungária körúton belül a házhoz szállítást is csak elektromos autókkal lehet majd végezni. Vitézy megígérte: azon fog dolgozni, hogy minden budapesti bármely fővárosi kórházban ellátást kapjon. Ebben szerinte a kerületi szakrendelőknek is lehet szerepük.
Vitézy szerint a kórházi beruházásokkal ugyanaz történt, mint amit Lázár János csinált a budapesti beruházásokkal: a kormány leállította őket, a városvezetésnek pedig egy szava sem volt ehhez. Szerinte a városvezetésnek ilyen ügyekben kell konfrontálódnia a kormánnyal, és nem Magyar Péter ügyeivel kapcsolatban megszólalnia.
Beszélt a hajléktalanellátásról is. Szerinte az elsődleges feladat annak megelőzése, hogy valaki utcára kerüljön. A hajléktalanság egyik elsődleges oka a gyermekvédelemben meglévő hátrányok. Olyan segítőszolgálatot akar létrehozni, amely a fiataloknak segít abban, hogy ne váljanak hajléktalanná.
Budapestnek az állatvédelemben is példát kell mutatnia. Szerinte ebben az ügyben pusztán annyi történt a városban, hogy Szabó Rebeka párbeszédes politikusból ombudsmant csináltak. Átfogó ivartalanítási program indítását vállalta a programjában, de azt is, hogy létre fognak hozni egy új állatvédelmi központot az Illatos úti intézmény mellett, két helyen pedig lesz 24 órás ügyelet is az állatoknak.
A Hős utcához érve Vitézy szervezetten kolduló, az utasokat zaklató személyekről kezdett beszélni. Ma a fővárosi tömegközlekedésben napi két-három olyan eset van, amikor be kell avatkoznia a rendőrségnek. Ezt orvosolnák a BKK-rendészettel.
Kevesebb Draskovics Tibor, több önkormányzati rendészet, ez a vállalásom
– mondta.
A Népligetnél jött a kultúra. Vitézy minden budapestinek évi 10 ezer forintos kultúrkupont ígért, ezt a színházaktól kezdve a fürdőkön át az állatkertig mindenki fel fogja tudni használni elmondása szerint. A fürdőkben olyan árak vannak, amit a magyarok alig tudnak megfizetni, ebbe szerinte nem lehet belenyugodni, így a kedvezményrendszert kiterjesztené a fürdőkre is, sőt, olyan védett sávokat hozna létre, amelyekben kizárólag budapestiek léphetnének be, de át kell szabni a nyitvatartási időket is. Vitézy vállalta a Rácz és a Király fürdők újranyitását is. Beszélt arról is, hogy szeretnék felújítani a meglévő könyvtárakat is. Vitézy bevezetné az év kulturális kerületét is, ez pályázati alapon dőlne el minden évben.
Vitézy szeretne egy új Budapest Múzeumot is, így programjában arra tett javaslatot, hogy az óbudai gázgyár területének felújítását kell kicsikarni az államtól, ott pedig kiállítóteret kell kialakítani.
Szeretnék Budapestet a zene fővárosává tenni, így utcazeneprogramot akarnak létrehozni új helyszínekkel, fesztiválokkal együtt.
Vitézy beszélt arról, amit egy interjúban korábban már elmondott: Csepelen vidámparkot szeretne. Azt mondta, úgy látja, a főpolgármester és csapata nem dolgozik azért, hogy működő tőkét hozzanak Budapestre. A vidámparkot ő akár a Rákosrendező területén is el tudná képzelni. Vitézy azt mondta, nem fogja védeni a Biodómot, egy ilyenen még Zürich és Szingapúr is elgondolkodott, mára azonban ez a projekt nem visszafordítható. Így a kormánytól ki kell taposni azt a forrást, amelyből befejezhető az épület.
A főpolgármester-jelölt azt mondta, azért fog dolgozni, hogy felszabadítsák a Duna-partot, ne mehessen ott se autó, se HÉV. Elmondása szerint kedves dolog, hogy lehet a folyóparton bulizni, de gyalogutak nincsenek, így azokat – teljes közterületi átrendezéssel – meg fogják csinálni. Tervez egy új újbudai sétányt, valamint egy megközelíthetőbb Népszigetet is. Három helyszínen is gyaloghidat terveznek, így bekötné a Margit-szigetet a Kolosy tér felé például.
A szállodahajókat szeretné kitenni a belvárosi Dunáról, hogy a budapestiek valóban élvezni tudják a városukat.
A Közvágóhídhoz érve Vitézy azt mondta, ki kell harcolni, hogy elindulhasson a HÉV-ek fejlesztése Budapesten. Fontosnak tartja az elővárosi vasút fejlesztését, az elve az, hogy „a vasút a legzöldebb közlekedési mód”. Budapestnek szerinte – a jelenlegi gyakorlattal szebben – tilos akadályoznia az állam vasútfejlesztéseit, ő azért fog dolgozni, hogy a fejlesztések meg tudjanak valósulni.
Végül az Infoparknál Vitézy azt mondta, Budapest az ország gazdaságának motorja. Így azon is kell gondolkodni, mennyi befektetőt, startupot lehet a városba vonzani. Vitézy hozzátette:
hibásnak tartja azt az EU-politikát, hogy befagyasztották az országnak járó forrásokat.
Kiemelte, hogy új lapot kell nyitni a főváros és a kormány viszonyában. Nem reménykedik a pénzcsapok azonnali nyílásában, de ha nem egy permanens miniszterelnök-jelölti kampány zajlik, az szerinte sokat segít ezen a viszonyon.
Tegyük fel Budapestet a térképre, legyünk versenyben Tallinn-nal, Varsóval – mondta Vitézy. Szerinte fontos az együttműködés az egyetemekkel, ahol a tanároknak magasabb fizetést szeretne. Budapest jelenlegi vezetése szerinte hátat fordított az alapítványi egyetemeknek. Ezt hibás döntésnek tartja, ő kuratóriumi tagságokat kérne a fővárosnak, szeretnének ott lenne a fontos döntéseknél. A várost partnerré szeretné tenni a kutatás-fejlesztésben.
Vitézy szeretné elindítani a Made in Budapest programot. Ebben támogatná azokat a kkv-kat, amelyek Budapesten működnek.
Interjúnkat Vitézy Dáviddal ide kattintva tudja elolvasni: