szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Vitéz Dávid a vasúttársaság erről szóló levelét a Facebookon tette közzé.

Levelet küldött a MÁV a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatójának, amelyben tájékoztatják Walter Katalint: „a HÉV 2024/2025 évi közszolgáltatási menetrendje vonatkozásában módosítást nem tervezünk, a jelenleg érvényben lévő menetrendek szerint tervezzük a közlekedést a továbbiakban is”. A levelet Hegyi Zsolt, a MÁV, valamint Pál László, a MÁV-HÉV frissen kinevezett vezérigazgatója írta alá. Pál azután került a vállalat élére, hogy elődje, Nagy Gábort kirúgták, miután a HVG megírta a HÉV-vonalakat érintő járatritkítási terv részleteit (lásd alább).

Vitézy Dávid, a fővárosi közgyűlés alá rendelt klímavédelmi, közlekedési és városfejlesztési bizottság elnökeként mindezt úgy kommentálta: „úgy tűnik, valahogy mégis sikerül megjavítani néhány alkatrészhiány miatt félreállított vonatot. Legyen is így a valóságban, ellenőrizni fogjuk!”

Hozzáteszi, hogy a HÉV-vonatok cseréje és a pályák felújítása ettől még ugyanolyan sürgető, a leállított HÉV-fejlesztéseket újra kell indítani. Arra ugyanis semmilyen garancia nincs, hogy a most sebtében kikalapált járművek a későbbiekben nem fognak műszakilag meghibásodni (a MÁV-HÉV kitart amellett, hogy a forgalomból kivont HÉV-vonatok a műszaki tartalék részét képezik).

Mi történt eddig?

A HVG írta meg először egy kiszivárgott dokumentum alapján, hogy komoly járatritkításra készül a MÁV-HÉV: csúcsidőben a ráckevei H6-os HÉV-en 18 százalékos, a gödöllői H8-ason 13-23 százalékos, míg a csepeli H7-es vonalon 12 százalékos férőhelycsökkenés volt a lapunkhoz eljutó terveken. Mindezt a terv a járműállomány öregedésére fogta, ebben pedig van is igazság, hiszen a városszerte járó kocsik átlagéletkora ötven év, arra pedig nincs és előreláthatóan a közeljövőben sem lesz pénz, hogy újakat vegyenek.

Egy járatritkítás az utóbbi évben már volt: tavaly decemberben, a 2023-25-es menetrend tervezésénél derült ki, hogy januártól napi 78 jármű helyett csak 74 tud forgalomba állni. Akkor a MÁV-HÉV a H5-ös és a H6-os HÉV menetrendjét szűkítette jelentősen.

Miután a lapunkhoz eljutó terv nyilvánosságra került, komoly felháborodást váltott ki. Akkorát, hogy az ellen egyszerre tiltakozott Karácsony Gergely és Vitézy Dávid is, a BKK mobilitásfejlesztési igazgatója pedig azt mondta, a járatritkítás „elfogadhatatlan, szakmaiatlan és tarthatatlan”. Bodor lapunknak arról beszélt, hogy a fővárosi céggel két ritkítástervet ismertettek, szerinte viszont mindkettő „a szolgálati színvonal csökkenését jelentené az utasok számára, továbbá az egyéni gépjárműforgalom és a környezetterhelés növekedését is.” A BKK feladata lett volna, hogy a két forgatókönyv közül válasszon, azonban Bodor szerint egyik mellett sem döntöttek, hiszen bármelyik is valósulna meg, az komoly zsúfoltságot eredményezne minden érintett vonalon.

Karácsony arról írt a járatritkítás apropóján, hogy „az állam működésképtelenségének a budapestiek nem lehetnek kárvallottjai”, valamint „Budapest számára teljesen elfogadhatatlan a HÉV-ek járatritkítása, hogy az állam drasztikusan csökkentse az elővárosi közlekedési kapacitásokat”.

Vitézy a járatritkításért egyszerre nevezte felelősnek Karácsonyt, a volt főpolgármester Tarlós Istvánt, valamint a közlekedésért is felelős minisztert Lázár Jánost, aki még tőle is szokatlan alpárisággal reagált a bejegyzésére. „Úgy látom, hogy néhány aberrált, belvárosi libsi gyereknek megártott a túl sok szívás a hétvégén, és ezért aztán hallucinációik vannak a HÉV-vel, meg úgy általában a világgal kapcsolatban. Ilyenkor persze hazudnak is” – írta a miniszter. Lázár posztjában elsősorban Vitézyt gyalázta (Magyar Péter seggnyalójának nevezte őt), azonban posztjának fő üzenete emellett az volt, hogy a minisztérium nem döntött még a járatritkításról.

Valami kavarodás azonban volt a rendszerben: azt követően, hogy beszámoltunk a járatritkítási tervekről, kirúgták a MÁV-HÉV Zrt. vezérigazgatóját, Nagy Gábort. Lapunk értesülései szerint Nagy kirúgásáról a közlekedési tárcánál döntöttek. Nagy helyére Pál László érkezett.

A kirúgás ellenére a minisztérium egyértelműen azt a képet próbálta felfesteni, hogy nem készülnek járatritkításra, bár tervek azok valóban voltak erre. Mint megírtuk, két, egymásnak teljesen ellentmondó menetrendi tervezet készült a MÁV-HÉV-nél.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!