Hamarosan 60 évesek a földalatti szerelvényei – ez pedig biztonsági kockázatot jelent

A főváros a Rákosrendezőre az araboknak ígért milliárdokból cserélné ki a kocsikat, de egyelőre nem világos, hogy megkapják-e ezt a pénzt.

  • HVG HVG
Hamarosan 60 évesek a földalatti szerelvényei – ez pedig biztonsági kockázatot jelent

„A Millenniumi Földalatti Vasút jelenleg közlekedő szerelvényei meghaladták a tervezett élettartamukat, azonban minden szükséges engedéllyel rendelkeznek, így a vonalbezárás veszélye nem fenyeget” – írta a Népszavának a BKV. A lap azt követően érdeklődött a BKV-nál, hogy Karácsony Gergely egy múlt heti interjújában arról beszélt, „a földalattin közlekedő járműveknek hamarosan lejár a közlekedéshatósági engedélyük”.

A BKV most azt írta, hogy a jelenleg futó MILFAV járművek közlekedési hatósági típusengedélye a visszavonásig érvényes, ezt az engedélyt pedig csupán akkor kell megújítani, ha a jármű valamilyen okból „megváltozna”. De azt is írták, hogy

„a járműcseréhez szükséges előzetes típusengedélye viszont valóban lejár 2025. május huszadikán”.

A dokumentáció felülvizsgálata után ismételten nyújthatnak be engedélykérelmet a vasúthatósághoz. A Népszava azt írja, hogy tervezői becslés szerint a közbeszerzési eljárás fél-egy év alatt juthat el a szerződéskötésig, onnantól számítva másfél-két éven belül gyártható le a prototípus, végül újabb két év a sorozatgyártás. Optimista becslések szerint így négy-öt év kell a járműpark megújításához, az új szerelvények így legkorábban 2029-2030-ra érkezhetnek meg – feltéve, hogy még idén kiírják a tendert. Erre azonban nincs sok esély, hiszen a finanszírozási háttér nem világos, a közbeszerzési eljárás pedig csak úgy indítható el, ha azt sikerül tisztázni. Az idő mindenesetre szorít: a földalatti járművei hamarosan elérik a biztonsági kockázatot jelentő hatvanéves kort.

Ráadásul még csak nem is lehetne bármit venni: az alagút nem szabványos méretezése miatt csak speciálisan erre a vonalra fejlesztett és gyártott járműveket lehet vásárolni. A BKV klimatizált, felszíni közlekedésre is alkalmas, átjárható, a jelenleginél 4,5 méterrel hosszabb szerelvények beszerzését javasolja. Ezek darabja 1,9 milliárd forintba kerülne – ezekből kellene 22 a jelenlegi vonal kiszolgálására.

Hogy mindezt miből is rendezné a főváros, az egyelőre nem világos. Karácsony Gergely abban bízik, hogy az Orbán-kormány által a rákosrendezői beruházáshoz eredetileg az arab befektetőnek ígért 320 milliárd forintos kötelezettségvállalásból erre is futja majd, de még az adásvételi szerződést sem írták alá. Ha ez az út nem járható, marad az állami hitel, csakhogy azt is a kormánynak kellene leokéznia – úgy, hogy korábban még egyetlen hitelfelvételi kérelmüket sem engedélyezték.