Bosszúpontozás indult a KRÉTA rendszerében a szakszervezet szerint
A KRÉTA rendszerben név nélkül kitölthető tanár-értékelések most beérkező eredményei alapján sértett tanulók és szüleik állhatnak bosszút tanárokon, állítja a pedagógus szakszervezet.
hvg.hu
Május közepe óta értékelhetik tanáraikat a diákok és szüleik a KRÉTA rendszerben elérhető, anonim kérdőíveken. A beérkező eredmények között máris vannak, amelyek egy-egy tanárt csak minimális pontszámmal értékelnek – értesült a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetétől (PDSZ) a Népszava.
Az online íveken általános iskolában a szülők, középiskolában pedig a diákok és szüleik pontozhatják a tanárok munkáját több szempont alapján, két szöveges értékeléstől eltekintve 1-től 5-ig adva pontot. A június 2-ig kitölthető online kérdőívek kapcsán a PDSZ már előre aggodalmának adott hangot, hogy azokkal a diákok vagy szüleik bosszút állhatnak majd az esetleg rossz jegyet adó tanáraikon, a mostani eredmények láttán pedig igazolva látják ezt a félelmüket, mondta el a lapnak a szakszervezet ügyvivője, Nagy Erzsébet.
Korábban a szakszervezet annak a feltételezésének adott hangot, hogy a kormány azért teszi lehetővé a tanulók és oktatók közötti konfliktusok elmérgesítését, hogy megbontsa a tanárok, diákok és szülők egységét az oktatásügyben.
Többek között a kompetenciamérések eredményei és az intézményeken kívüli programok is befolyásolják az értékelést.
Az anonimitás hivatalos célja, hogy a diákok és a szülők őszinte visszajelzést adhassanak a tanárok munkájáról, de az eredmények abba a komplex teljesítményértékelésbe is beszámíthatóak, amelyeket az intézmények igazgatóinak kell elkészíteniük a tanárokról. Ezek a 0-tól 100 pontig terjedő értékelések pedig már akár az illetményekre is kihathatnak. Az igazgatók szabadon mérlegelhetik, hogy többek közt a tanulói és szülői visszajelzéseket is figyelembe veszik-e ezekhez az értékeléskehez, és ha igen, milyen fajsúlyosan.
A PSZ azt álltja, hogy a kormány a szemükbe hazudott.
Hasonló, névtelen értékelési rendszerek évek óta működnek a felsőoktatásban: ilyen például a Mark My Professor (“értékeld a tanáromat”) nyilvános oldala, illetve az egyetemek saját, belső hallgatói-elégedettségi méréseket is szoktak végezni Neptun felületeiken. Csakhogy a felsőoktatásban mindkét oldalon az oktatásban közvetlenül részt vevő felnőtt szereplők állnak, és a tapasztalatok szerint ezek sem mentesek a bosszú-lepontozásoktól, amelyeket a nyilvános oldal olykor moderál is.
Egy elégtelen osztályzat vagy valamilyen személyes sérelem miatt is „lehúzhatják” a pedagógusokat a most zajló a szülők és a diákok. Úgy tudjuk, megjelentek az irreálisan negatív visszajelzések, ami egzisztenciális fenyegetettséget is okozhat, hiszen a tanulói és szülői véleményeket a pedagógusok teljesítményértékelése során is figyelembe vehetik. Ez nem mellesleg a havi illetményükre is hatással lehet.
Élhetnek-e együtt valaha az izraeliek és a palesztinok? Mit gondol egy izraeli katona arról, akik nem akarják a gázai háborút? Földes András izraeli videóriportja erre is rákérdez, és azt is megmutatja, hogy milyen háború zajlik maguk az izraeliek között.