Hamburgban több mint két hétig tartó munkabeszüntetés után abbahagyták sztrájkjukat a közületi-közszolgálati szektorban dolgozók, miután a munkaadók és a szakszervezet között szerdán kompromisszumos megállapodás született.
A helyi szintű közületi-közszolgálati szektorban dolgozók mintegy három hete kezdtek el sztrájkolni Baden-Württemberg tartományban, főleg amiatt, mert a munkaadók 38,5 órás munkahét helyett 40 órásat akarnak. Hamburg kiesése után is még kilenc német tartományban tart az életet ugyan nem megbénító, de néhány kellemetlenséget okozó sztrájk.
Elsősorban az egyre halmozódó háztartási szemét okoz gondot. Hamburgban két hete nem ürítették ki a kukákat és a konténereket, egyes helyeken méter magas a szeméthegy, a hamburgi köztisztasági hivatal 30 ezer tonnára becsüli az el nem szállított hulladék mennyiségét. Egy szóvivő szerint két hétig tart majd, amíg mindent eltakarítanak.
A hamburgi kompromisszum értelmében a fizetési besorolás és az életkor alapján határozzák meg a munkaidőt, s számít az is, hogy az illető gyereke 12 évesnél idősebb, vagy fiatalabb. Bizonyos besorolású foglalkoztatottaknak például 39 órát kell majd dolgozniuk, ha 50 évnél fiatalabbak és nincs 12 évnél fiatalabb gyerekük.
A hamburgi megállapodást nem tekintik modellértékűnek, már csak a nagyságrendek miatt sem: a kikötővárosban hatezer ember követeléséről volt szó, Baden-Württembergben 220 ezer nevében akar a szakszervezet megállapodást kiharcolni. Baden-Württembergben bizonyos, közeledésre utaló jelek után a frontok ismét megmerevedtek, s az ágazat dolgozóit képviselő Ver.di szakszervezet a munkabeszüntetés kiterjesztését helyezte kilátásba.
A tartományban újabb figyelmeztető sztrájkhullám indult el szerdán, miután egyelőre nincs elmozdulás a vasasok bértárgyalásain. Az IG Metall szakszervezet 5 százalékos emelést tart jogosnak, a munkáltatók 1,2 százalékosat, de hivatalos ajánlattal még nem hozakodtak elő.
A sindelfingeni DaimlerChrysler gyár éjszakai műszakjának többszáz dolgozója fáklyás felvonulást tartott a gyárkapu előtt. A tüntetők egyebek között követelték, hogy óránként továbbra is öt perc pihenőt tarthassanak a futószalagoknál és a darabbéres munkahelyen foglalkoztatottak egyaránt, és további három perc járjon szükségleteik elvégzésére.
Erich Klemm, a DaimlerChrysler üzemi tanácsának elnöke kijelentette: a világ összes modern autógyárában van pihenőidő a futószalagoknál. Ez az intelligens munkaszervezés elengedhetetlen része, nem a múlt relikviája. Bérmegállapodás nem képzelhető el anélkül, hogy ne szülessen megállapodás ebben a kérdésben.
A szakszervezet arra számít, hogy a hét folyamán több tízezer foglalkoztatott szünteti be a munkát átmeneti időre, szerdán Baden-Württembergben a DaimlerChrysleren kívül a Boschnál és a Behr autóbeszállítónál terveztek ilyet, az utcai tiltakozáson ötezer résztvevőre számítottak.