A motiváció fenntartása érdekében oda kell figyelni, hogy a teljesítmény menedzsment, munkaügyi és kompenzációs folyamatok minél nagyobb hatékonysággal működjenek. Beszélgetés Barcza Ilonával, a Budapest Bank HR menedzserével.
A hazai banki szektorba is begyűrűzött a válság: a pénzintézetek leépítéseitől hangos a sajtó. A Budapest Bank a GE Capital leánybankja, nyilván kapnak utasításokat az amerikai anyavállalattól. Mire lehet számítani a Budapest Bank háza táján?
© Marton Szilvia |
Barcza Ilona: A költségvetés tervezése jelenleg is zajlik, a rendkívül gyorsan változó gazdasági, piaci környezet újra és újra a tervek átgondolását teszi szükségessé. Sajnos olyan időket élünk, amikor nehezen tervezhető akár a közeljövő is. Aki azt állítja, hogy tudja mi várható a gazdaságban akár az elkövetkező hónapokra vonatkozóan, akár az idei évben, az biztos nem mond igazat. A Budapest Bank csoport munkaerő-állománya továbbra is 3300 fő felett van, de folyamatosan csökkent a létszám. Csoportos létszámleépítés nincs, jelenleg nem tervezzük. Folyamatosan elemezzük ugyanakkor a volumeneket, a kapacitást és hozzáigazítjuk a létszámot a feladatokhoz és változó piaci, gazdasági körülményekhez.
Milyen szervezeti változásokat idéz elő a globális gazdasági válság?
B. I.: A változó piaci körülmények a feladatokat, és akár a munkaköröket is átrajzolják. Eddig prioritást élvező feladatok háttérbe szorulhatnak: míg egy évvel ezelőtt a növekedésre, azaz új ügyfélszerzésre vagy új termék eladásra fókuszáltak a bankok, most sokkal inkább a minőségi hitel-és megtakarítási portfólió megőrzésén van a hangsúly. Jelenleg a bajbajutott ügyfelek segítése jelenti a legnagyobb kihívást. Például olyan munkacsoportoknál, ahol eddig az ügyfélszerzés, az üzleti tárgyalás, vagy új hitelkockázat felmérése volt a feladat, most előtérbe került az ügyfelek megtartása, segítése. Ez nem új feladat, pusztán a hangsúlyok eltolódása.
Milyen irányba alakulnak át a munkakörök?
B. I.: Rengeteg türelem és megértés szükséges ezekben a válságos időkben az ügyfelekkel szemben, ezért nagyobb hangsúlyt helyeztünk a tanácsadásra, ami időben és energiában is további erőfeszítéseket igényel: az ügyfelek igénylik, hogy alaposabban és gyakrabban foglalkozzanak velük. Számos kérdésben most még inkább kikérik a véleményünket, elsősorban a médiában elhangzott információkra kérdeznek rá, mint például az árfolyam hírekre, vagy a korábban a média által felvetett államcsőd veszélyére. Ennek megfelelően lényegesen több empátiával kell kezelnünk a sokszor hektikus felvetéseket, kérdéseket.
Hogyan alakul át a munkakör-értékelés és ezáltal az ösztönző rendszer?
B. I.: Minden munkavállalónknak elektronikus rendszerben rögzített célkitűzése van, amelynek a lezárása most zajlik. Ez is egy nagyon fontos eszköz arra, hogy folyamatosan vissza tudjunk térni az év elejei célokhoz, megnézzük, hol tartunk. Nagyon lényeges, hogy ha a körülmények változnak, akkor a kitűzött célokhoz is hozzányúljunk. Az anyagi ösztönző-rendszert is harmonizálni kell a változó környezettel, mindez attól lesz ösztönző, hogy miközben a szervezeti célok irányába tereli a kollégákat, elérhető és ezáltal motiváló is kell legyen a kifizetés lehetősége.
Tartalmi partnerünk a HR Portál. Az interjú teljes szövegét itt olvashatja.