A szülők kétharmada kevesebbet költene
A Deloitte kutatásának eredményei szerint az amerikai szülők 64 százaléka kevesebb kiadással szeretné megúszni az idei iskolakezdést. A válaszadók 43 százaléka mintegy 100 dollárral tervez kevesebbet költeni az iskolaszerekre a szokottnál. Ezek az arányok csak néhány százalékkal alacsonyabbak, mint amit a tavalyi év azonos időszakában mérték. A szakértők szerint a spórolási szándékot jelzi, hogy a gazdasági válság továbbra is rányomja bélyegét a vásárlókedvre.
Ezt az álláspontot támasztják alá a megkérdezettek által megjelölt spórolásra késztető okok is. A felsorolt lehetséges motivációk közül a válaszadók több mint fele jelölte meg kiadáscsökkentő szándékaik egyik okaként a gazdasági körülményeket, valamint a benzin, az élelmiszer és energiaárak emelkedését. A megkérdezettek 22 százaléka mondta, hogy munkája elvesztése miatt kénytelen kevesebbet költeni, míg 17 százalékuk tart attól, hogy elvesztheti az állását, ezért felkészülési szándékkal fogja vissza kiadásait. A válaszadók mintegy harmada egyébként is igyekszik spórolni, illetve szintén harmaduk jelezte, hogy adósságcsökkentő szándékkal költ kevesebbet a megszokottnál.
A diszkont árakat keresik a vásárlók
A kutatás során megkérdezettek 90 százaléka mondta, hogy diszkont áruházakban bonyolítja majd le a bevásárlást iskoalkezdéskor. A megkérdezettek közel 30 százaléka irodaszer nagykereskedésben akarja beszerezni az iskolaszereket, a többiek a legolcsóbbnak tűnő termékeket hirdető üzleteket kívánják felkeresni.
A felmérés során tízből hat válaszadó mondta, hogy a gazdasági körülmények hatással vannak vásárlási szokásaikra. A megkérdezettek 45 százaléka tervezi, hogy a szokott üzletek helyett inkább olcsóbb helyen vásárol majd, és 74 százaléka véli úgy, hogy több terméket fog kiárusításokon és leárazásokon beszerezni.
Zöld tollak és újrahasznosított füzetek
A kutatás arra is rávilágított, hogy az amerikai fogyasztók változatlanul érdeklődnek a környezetbarát termékek iránt. Tízből négy válaszadó mondta ugyanis, hogy a bevásárlás során a zöld termékeket fogja keresni, továbbá tízből három válaszadó speciálisan a környezetbarát irodaszerekre szakosodott üzletek kínálatában is szét kíván nézni.
A Deloitte kutatásának eredményeit erősíti meg a Reuters által megrendelt kutatás is, amely szerint az amerikai szülők több mint harmada a tavalyinál is kevesebbet költene az iskolakezdésre. Ennek alapján a szakértők újabb csökkenést jeleznek előre, pedig már a 2008. augusztus-szeptemberi iskolakezdési szezon is öt százalékkal elmaradt az előző éves forgalomtól.
Forrás: ELTE TáTK hírlevél