Tetszett a cikk?

Ma még nem elterjedt, hogy egy mély krízis esetén valódi külső válságmenedzsert alkalmazzanak a cégek. Több állami vállalatnál is megfigyelhető, hogy minden vezetőcserénél meghirdetik a válságkezelést, a válság mégis tovább mélyül. Ebben nem a menedzserek hibásak, a baj forrása az, hogy a tulajdonosok a válságmenedzselés alapvető feltételeit sem teremtik meg.

Polányi Sándor válságmenedzser válaszol a recesszióval, szakmával kapcsolatos kérdésekre.  

Kelendőek most a válságmenedzserek?

Polányi Sándor: Szerintem még nem terjedt el az a megoldás, hogy az igazi mély krízis esetén valódi külső válságmenedzsert alkalmazzanak. Vannak már bíztató jelei a valódi "válság, vagy turnaround menedzser piac" kialakulásának. Léteznek már interim menedzsmenttel foglalkozó cégek, szövetségek és egyéb szervezetek, de a tulajdonosi réteg még nem ismerte fel teljesen ennek a szakmának a jelentőségét. Az állami szektorban sok példát látunk arra, hogy a mély válságban levő cégek élére valós válságmenedzsert neveznek ki, de nem teremtik meg a tényleges feltételeket, és sok jó vállalati interim menedzser "vállalati politikussá" válik és a szervezet válsága egyre mélyebb lesz.

Egyetért azzal a nézettel, hogy a mostani recessziót a rossz menedzseri viselkedés okozta, mert a vezetők csak rövid távú intézkedésekben gondolkodtak, és tudatosan figyelmen kívül hagyták a hosszú távú hatásokat? Ön szerint milyen vezetési problémák vezettek a válsághoz?

P. S.: Egyetértek azzal az állítással, hogy a válság egyik fő oka, hogy a rövid távú célok sokkal magasabb prioritást kaptak a hosszú távú céloknál. A menedzserek a tulajdonosi elvárások szerint kell, hogy működjenek, tehát a menedzserek valóban rövidtávban gondolkodtak. Valójában ez egy ördögi kör. Mindenki, akinek pénze van, sőt az is, akinek nincs közvetlen megtakarítása, valamilyen módon tulajdonos is, vagy közvetlenül vannak részvényei, ez a ritkább, vagy a megtakarításait különböző betétekben vagy értékpapírokban tartja, ez már gyakoribb, de szinte mindenki tartozik valamilyen társadalombiztosításhoz, és így azon keresztül tulajdonos is. Mit akar egy tulajdonos? Nagyobb hasznot a befektetése után. A tulajdonosok döntő része nem is tudja, hogy mely cég termeli meg ezt a hasznot, tehát nem is érdekli, csak az, hogy minél előbb minél nagyobb hasznot kapjon. Ez a fajta, a cégtől elszakadt arctalan tulajdonosi szerep az, ami rövid távú nyomás alatt tartja a cégeket. Nem képeznek kivételt ez alól az olyan cégek sem, amelyeknek jól körülírható tulajdonosi köre van, mert azok a finanszírozóin, vagy a megrendelőin keresztül érzékelik ezeket a hatásokat. Az állami vállalatoknál a politikusok közvetítésével még inkább jelentkezik a rövid távú arctalan tulajdonosi hatás. A vállalatnál dolgozó menedzser szeretne hosszabb távon gondolkodni, de ha azt a tulajdonos nem akarja, akkor nehéz, sőt lehetetlen. Szerintem a menedzserek feladata az is, hogy érvekkel befolyásolják a tulajdonost a hosszú távú gondolkodásra, de ezt csak a nagyon magabiztos menedzserek tehetik, illetve teszik meg. Ez az a pont, ahol lehet, hogy a menedzser társadalom is felelős a válság kialakulásáért.

Tartalmi partnerünk a HR Portál. Az interjú folytatásáért kattintson ide.

hvg.hu Karrier

Baljós jelek: újabb, drasztikus elbocsátási hullám jön?

Októberben lesz egy éve, hogy a gazdasági válság a hazai munkaerő-piacon is érzékelhető nyomot hagyott, a csoportos létszámleépítések első hullámát azóta országszerte újabbak követték. Mire számíthatnak a munkavállalók az ősz beálltával, amikor a szezonális munkák visszaszorulásával a jelenleg javuló foglalkoztatási mutatók visszaesnek? Elemzők újabb, tömeges elbocsátástól tartanak. Kitekintés.

hvg.hu Karrier

Mi lesz a vezérigazgatókkal?

A legnagyobb amerikai vállalatok vezetőinek 66 százaléka szerint a vezérigazgatók megítélése kifejezetten negatív - derül ki a Weber Shandwick és a KRC Research kutatócég közösen készített tanulmányából.

Karrier

Hogyan mérik a dolgozók teljesítményét?

Továbbra is akadályozza az teljesítmény-értékelés objektivitását a vélemények vállalásának hiánya, a túlzott szubjektivitás, és az önértékeléstől való ódzkodás, illetve még mindig nehézséget jelent annak tudatosítása, hogy ez hasznos tevékenység. Elindult azonban némi fejlődés, hiszen egyre több cég látja be az értékelés jelentőségét, és már sokan felismerték: nemcsak azt kell értékelni, mit nyújtott az illető, hanem azt is, hogy miként, így teljesebb, árnyaltabb kép adható róla. Kérdések és válaszok.

Felháborodtak a Honvéd-szurkolók, amiért nem hívták meg őket és klubjukat a Puskás Múzeum megnyitójára

Felháborodtak a Honvéd-szurkolók, amiért nem hívták meg őket és klubjukat a Puskás Múzeum megnyitójára

Ennyivel emelkedik jövőre a dohánytermékek jövedéki adója

Ennyivel emelkedik jövőre a dohánytermékek jövedéki adója

Ha így kérik a Chrome-ban a jelszavát, nehogy beírja – mutatjuk, mit kell tennie helyette

Ha így kérik a Chrome-ban a jelszavát, nehogy beírja – mutatjuk, mit kell tennie helyette

Meghalt az ember, aki felakasztotta Adolf Eichmannt

Meghalt az ember, aki felakasztotta Adolf Eichmannt